Skip to main content
Column

Vervoer op aanvraag

Door Arjan Polderman

 

Er is niets mis mee: vervoer op aanvraag. Maar dan moet het niet extra verwarrend voor de reiziger worden. En soms is dat helaas wel het geval.

Zo wilde ik in januari vanaf een bushalte in Bemmel naar station Woerden reizen. De reisinformatie-app van 9292 gaf me de keuze uit twee verschillende bushaltes op 11 minuten loopafstand, beide gevolgd door een rit met een haltetaxi die een uur vooraf gereserveerd moet worden. Trap er niet in! Ik deed dat wel en betaalde onnodig een tientje extra. Bij alle drie de haltes, ook mijn oorspronkelijk beoogde vertrekhalte, stopt gewoon elk kwartier de lijnbus tussen Nijmegen en Arnhem en was de haltetaxi dus nergens voor nodig. En had ik toch met de haltetaxi willen reizen, dan had dat zelfs vanaf mijn eerste halte gekund. Een slecht reisadvies dus.

Hetzelfde gebeurde toen ik van Utrecht naar huis in Woerden wilde reizen. Toen ik een reisadvies opzocht, gaf 9292 mij alleen opties met de SyntusFlex die je een half uur vooraf moet reserveren. Er rijdt wel een reguliere buslijn, maar die is wat langzamer waardoor ik wat eerder moet vertrekken. Hij valt daarom buiten het reisadvies. Maar ik reis met alle liefde iets langer als ik dan vooraf niets hoef te reserveren. Bovendien kreeg ik ook door ‘vervoer op aanvraag’ in 9292 uit te schakelen niet het juiste advies te pakken.

Ik mailde Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met de vraag waarom de gewone lijndiensten in deze gevallen niet werden aangegeven. Over SyntusFlex kreeg ik als verklaring dat ‘de vervoerder dit niet aanlevert als vervoer op afroep en de reiziger het daarom ook niet kan uitzetten.’ Dat je een rit vooraf moet boeken, beschouwt Syntus dus niet als ‘vervoer op afroep’. 9292.nl adviseert nog: ‘Klik op de vertrekstaat van de juiste bushalte; daar worden alle vertrektijden getoond van alle lijnen, ook de reguliere lijnen.’ Niet per se de handigste informatiemethode voor wie niet bekend is in de buurt (voor wie dit wel fijn vindt, zou ik trouwens de app OVinfo adviseren).

Het is goed te beseffen dat je bij 9292 de optie ‘vervoer op aanvraag’ kunt uitzetten. Maar bij Flex werkt dat dus niet. Het zou erg handig zijn als 9292 dit soort vervoer op aanvraag zou onderdrukken, zeker als zo’n rit vertrekt binnen de tijd die nodig is voor het reserveren ervan.