Skip to main content

Foto: Kitty Polderman

Arjan Polderman

Beroep: ‘Tot mijn pensionering in 2018 zat ik in de redactie van een vakblad voor apothekers. Het redactiewerk heb ik later weer opgepakt voor een kerkblad en sinds voorjaar 2020 als redactielid van De Reiziger.’

OV-gebruik: ‘Zonder rijbewijs (zelfs zonder één rijles) verplaats ik me altijd per voet, fiets en OV. Al rijd ik wel eens mee in de auto van mijn vrouw, vlieg ik heel soms en had ik als twintiger een bromfiets. Vaste prik is een wekelijks retour Woerden–Waddinxveen om kleinkinderen uit school op te vangen. Voor theater treinen we veel naar Utrecht en Gouda. Familie woont verspreid van Breskens via Roggel tot Harlingen. Ook voor musea en wandeltochten reizen we overal heen.’

Beste OV-ervaring: ‘In een kleine 40 jaar heb ik ongeveer 16.000 reizen gemaakt van Woerden naar Den Haag of omgekeerd; slechts twee keer heb ik mijn doel niet met het OV kunnen bereiken. Natuurlijk was ik soms aangewezen op vervangend vervoer of omreizen. Toch is 99,9875% succes een geweldige prestatie. Het allermooist was de eerste klas slaaptrein naar Wenen en verder naar Budapest, in 1994. In het restauratierijtuig door het wisselend landschap glijden – zeldzame luxe.’

Slechtste OV-ervaring: ‘Jarenlang zou ik de keer genoemd hebben dat we met een vertraagde trein uit Zeeland in Rotterdam aankwamen en nog net de stoptrein naar Woerden hoopten te halen. De conducteur zag ons rennen maar floot gevoelloos de laatste verbinding het station uit. Omrijden via Leiden kon ook niet meer, want dat moest met
diezelfde trein uit Vlissingen, die inmiddels al weg was. We moesten ons in Gouda Goverwelle laten ophalen. In de column van De Reiziger van mei beschreef ik echter een nóg slechtere OV-ervaring: dat onze kleinzoon nog net in een trein sprong die te vroeg vertrok, zonder zijn zus en zijn grootouders.’

Wat kan beter: ‘De informatie bij uitval van treinen moet echt beter. Zeker bij geplande werkzaamheden. Op vrijdagavond 13 mei kwamen we uit Gouda en zagen we in Woerden borden naar vervangende bussen klaarstaan. Het bleek dat er in dat weekend werkzaamheden zouden zijn op de lijn naar Leiden. Maar denk maar niet dat er vooraf een aankondiging in het station hing. Bij ongeplande uitval is het natuurlijk improviseren, maar dat de NS-app en de conducteur dan soms verschillende dingen zeggen, vind ik onbegrijpelijk.’

Rover moet: ‘… vooral blijven strijden tegen onnodige rompslomp voor reizigers. Irritant is bijvoorbeeld het omchecken als je verder reist met een andere vervoerder. Of dat je met de klantenservice van NS niet kunt communiceren via e-mail – zó handig voor bijlagen!’