Skip to main content

Hugo Vos

Beroep: Communicatietrainer en trainingsacteur bij Furore werkplaats van de verbeelding

OV gebruik: ‘Mijn auto was aan vervanging toe, ik woon op loopafstand van station Amersfoort en ik vroeg me af of het zonder zou kunnen. Nou, dat kan dus prima! Ik gebruik vrijwel dagelijks de trein of bus en heel af en toe een deelauto. Je moet je er wel op instellen, en ik houd niet van haasten. Dus ik ga op tijd en let niet zo op terugreistijden. Meestal wacht ik niet langer dan een half uur. En ik heb een erg goede vouwfiets, die kan altijd mee en ik kom overal. OV fietsen zijn prima, maar een eigen fiets is meer op jezelf afgestemd. Bovendien kan ik de tijd in de trein meestal gebruiken om te werken; in de auto kan dat niet. Heel efficiënt reizen dus. Met als nadeel dat ik zelden uit het raam kijk! Ook internationaal probeer ik alles met het OV te doen.’

Positieve ervaring: ‘Het OV is in Nederland goed geregeld, het personeel is hulpvaardig en denkt mee. Ik geniet ook van de positieve communicatie. De trein is nooit meer ‘vertraagd’ maar ‘vertrekt binnen enkele minuten’. En conducteurs die vermelden dat we precies op tijd zijn vertrokken of aankomen – soms geven ze er een eigen draai aan met humor. Daar geniet ik van. En ondanks die belachelijk kleine prullenbakken zijn treinen heel schoon!’

Negatieve ervaring: ‘Ik was bij de Ziggo Dome. Om 23.00 uur stroomt die leeg, en Afas Live ook. En dan komt er een heel kort treintje aan op het station. Dat zou toch anders kunnen. Iedereen weet toch dat het om elf uur afgelopen is! Meer samenwerking zou goed zijn.’

Wat moet er anders? ‘Er moet meer plek zijn voor fietsen. Haal die klapstoeltjes toch weg op de fietsplekken! In een internationale trein hebben ze een hele wagon voor fietsen, dat is mooi. Maar om erin te komen! De deur is veel te smal, en de instap onmogelijk hoog. Onbegrijpelijk. 

Verder hangen er op stations posters met ‘Abdul van dit station wenst u een fijne reis.’ Maar diezelfde poster hangt ook op andere stations. Doe het dan echt en laat mensen van het station zelf aan het woord. Dan maak je de mensen krachtiger, en de campagne sterker. Ja, ik kijk toch altijd naar de communicatie, merk ik.’ 

Rover kan… ‘In elk geval in gesprek blijven met overheid en vervoerders. En zorgen dat we met telefoon of horloge in kunnen checken en dat je dan gewaarschuwd wordt als je niet uitcheckt.’ 

Marina van Alphen