Skip to main content
De wachtruimte

Mozaïek in Breukelen

Wachten, we ontkomen er niet aan in het openbaar vervoer. In deze rubriek bekijken we de plekken waar veel reizigers de nodige tijd doorbrengen, of zij dat nu leuk vinden of niet.

Editie 2, 2023  |  Arjan Polderman 

 

Het is een regionaal station zoals er in Nederland vele zijn, en ook de wachtruimte ziet er alledaags uit. Maar het perron en de vloer van de wachtruimte zijn bijzonder genoeg voor wat extra aandacht. In mozaïeken zijn namelijk reizigers afgebeeld in allerlei houdingen, en in het plafond zit een reliëf. Het reliëf en de mozaïeken zijn aangebracht in 2011, nadat de spoorlijn Amsterdam–Utrecht viersporig was gemaakt, de aftakking naar Woerden ongelijkvloers was geworden en een heel nieuw station Breukelen was gebouwd.

De oplettende reiziger zal opmerken dat in de noordelijke (‘Amsterdamse’) deur van de wachtruimte in wit een tekst op het glas is aangebracht. Dit is een toelichting op het kunstwerk. De volledige tekst luidt als volgt:

De personages in dit kunstwerk zijn ontleend aan symbolen die Gerd Arntz (1900-1988) ontworpen heeft voor de door Otto Neurath (1882-1945) ontwikkelde beeldstatistiek. Het streven van Neurath was om de werking van de maatschappij op een eenvoudige manier uit te leggen. Dankzij de heldere ontwerpen van de sociaal betrokken kunstenaar en grafisch ontwerper Gerd Arntz werd het mogelijk ingewikkelde sociale en economische structuren voor een groot publiek inzichtelijk te maken.

Deze methode vormt in 1935 de basis voor ISOTYPE International System Of Typografie Picture Education.

In de wachtruimte en op het perron zijn Arntz’ symbolen vertaald naar een mozaïek en een reliëf. In verschillende relaties tot elkaar gezet verbeelden zij samen het groepsportret ‘De Reiziger’.

Sanja Medic in opdracht van ProRail ‘De Reiziger’, 2011

Maak bij gelegenheid eens een tussenstop om dit groepsportret van ‘De Reiziger’ in je op te nemen.