Skip to main content
Column

Was 2023 het dieptepunt?

Door Freek Bos

 

Gaat 2023 de boeken in als het jaar van de ommekeer? Het jaar begon met een prijsverhoging van 7.5% voor de bus en diverse uitgeklede dienstregelingen door personeelsgebrek. Als reiziger kregen we slecht bericht na slecht bericht over ons uitgestort. In januari zaten de overvolle treinen van het najaar nog vers in ons geheugen. De prestaties van de ov-bedrijven daalden en dat vroeg actie van Rover. Die actie hebben we gevoerd: we voerden campagnes, we voerden een intensieve lobby in Den Haag  en gaven vele adviezen aan vervoersbedrijven en provincie-bestuurders. En niet zonder succes. Rover mag trots zijn dat we dit jaar toch wat ontwikkelingen hebben weten te keren. Zo blijven op 1 januari aanstaande de tariefstijgingen achterwege en de net begonnen dienstregeling voor 2024 kent bij alleen NS al weer 1800 ritten extra. We wisten in de Tweede Kamer af te dwingen dat er meer reizigersvriendelijke eisen in het nieuwe NS-contract werden afgesproken en OV Pay, althans de bankkaart, is zonder noemenswaardig probleem in heel Nederland ingevoerd. Daarmee zijn we er zeker nog niet. Je zou het een wankel evenwicht kunnen noemen. Als optimist ga ik er vanuit dat daar alleen maar een betere duurzame mobiliteit voor iedereen uit kan komen.

Gelijktijdig zien we dat het aantal reizigers dat met de trein op tijd op het eindstation komt, daalt. Het aantal infrastoringen daalt nog niet. Ook daar zitten we bovenop; NS en ProRail hebben ons toegezegd nog voor de kerst hun analyses te delen én te vertellen welke plannen ze hebben om ons als reizigers weer vaker op tijd te laten komen. Kortom, we blijven doorgaan tot dat alles naar ons zin is en wij als reizigers kunnen zeggen “na 2023 is het alleen maar beter geworden”.

Laten we hopen dat in we in 2024 zien dat de weg omhoog is ingezet nadat in 2023 het dieptepunt was bereikt. Geniet van de feestdagen en veel comfortabele en veilige ov-ritjes in 2024 toegewenst!