Skip to main content
De laatste nieuwtjes uit OV-land

Gespot

Editie 2, 2024  |  Martin Oudenaarden

Tilburg: staan er straks ook rolcontainers met goederen op de intercity te wachten?

Intercity ook voor goederen

Ziet u het voor zich? Onderzoekers van TU Delft, TNO en RoyalHaskoningDHV wel. De intercity van Breda naar Leeuwarden is langs het perron van station Lelystad Centrum tot stilstand gekomen. Als de reizigers zijn uitgestapt, rollen medewerkers van een expeditiebedrijf een aantal rolcontainers met goederen uit de trein. En naast de op het perron wachtende reizigers staan ook een aantal rolcontainers die de trein weer in moeten. Vanaf 2030 zou dit werkelijkheid kunnen worden.

Nieuwe treinen

Reizigers op de regionale spoorlijn van Dordrecht via Gorinchem naar Geldermalsen stappen vanaf eind 2027 in nieuwe treinen. Die krijgen meer deuren, zodat uit- en instappen sneller gaat, en er komen toiletten in. De belangrijkste reden voor aanschaf is de nieuwe beveiliging ERTMS. Het inbouwen van de apparatuur in de oude treinstellen is niet lonend. Als tegenprestatie voor de aanschaf mag Qbuzz tot 2033 blijven rijden in deze regio.


Pianospelen achter de poortjes

Op station Den Haag Centraal staat de stationspiano sinds kort achter de poortjes. Overlastgevers zijn er de oorzaak van. Om dezelfde reden zijn zitbankjes weggehaald uit de stationshal van de Hofstad. De Haagse gemeenteraad laat het er niet bij zitten: een meerderheid wil de piano weer voor de ‘betaalmuur’ hebben.

Karaoketaxi

In Taiwan zijn karaoketaxi’s een hit. Lekker meeblèren met bekende nummers terwijl je ondertussen naar je bestemming wordt gebracht. Ook in Nederland kun je overigens en karaoketaxi nemen. Hij rijdt rond in de regio Den Haag en biedt ruimte voor 8 passagiers. Meer weten? www.karaoketaxi.nl


Tram 7 verdwijnt eind 2024 van het Willemsplein, Museumtram 10 blijft

Rotterdams tramnet op z’n kop

In december gaan meer trams rijden in Rotterdam Zuid, o.a. op de drukke lijnen naar de wijken Beverwaard en Carnisselande. Er gaan óók meer trams rijden op trajecten die later zullen verdwijnen, zoals de Nieuwe Binnenweg en de Oudedijk in Kralingen. Tegelijkertijd worden de lijnen omgenummerd. Daarbij heeft de RET oog gehad voor de historie: lijn 1 rijdt straks weer van Kralingen richting Schiedam, lijn 3 keert terug op Zuid en lijn 6 maakt een comeback op de Kleiweg in Hillegersberg.

Overijssel: wordt de EBO de opvolger van EBS?

Provinciale vervoerder

Texel heeft al jaren Texels Eigen Stoomboot Onderneming (TESO) – koninklijk zelfs. Misschien volgt over een paar jaar wel de Eigen Busdienst Overijssel (EBO). NSC en Groen Links-PvdA gaan in de Tweede Kamer een wetsvoorstel indienen om dit mogelijk te maken. De reden: de aanhoudend slechte prestaties van de commerciële vervoerders door bezuinigingen en personeelstekorten. O.a. Overijssel en Zeeland zien een eigen provinciaal bedrijf wel zitten, maar Friesland niet.

Eindhoven Centraal (1)

Het Rijk zal 48 miljoen euro extra toevoegen aan de reservering van 469 miljoen euro voor de multimodale knoop rondom Eindhoven Centraal. Met dit grote bouwproject wordt de complete omgeving van het station vernieuwd. Er komt onder meer een nieuw busstation. (Bron: OVPro).

Eindhoven Centraal (2)

Ook station Eindhoven Centraal zelf is aan een verbouwing toe. Om de Brainportregio beter bereikbaar te maken is minimaal een investering van 920 miljoen nodig in station Eindhoven Centraal bovenop de al beschikbare 125 miljoen voor enkele kleine aanpassingen. Dat heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat laten weten. De verbouw is nodig voor groei van het aantal binnenlandse treinen en de komst van Intercity’s naar Düsseldorf en Aken. Voor de Intercity naar Düsseldorf is nog wel ruimte op het station maar voor de Intercity naar Aken nog niet. Wel wordt gekeken of deze trein in de dagranden kan rijden op momenten dat er minder NS Intercity’s rijden. (Bron: SpoorPro)

Rechtszaak

De gemeente Maastricht stapt naar de rechter omdat de Vlaamse deelregering weigert een bedrag van 19,6 miljoen euro terug te betalen. Deze investering was door Maastricht en de provincie Limburg gedaan voor een tramverbinding van Maastricht naar Hasselt in Belgisch-Limburg. Vorig jaar heeft Vlaanderen echter besloten om de tramlijn te schrappen. (Bron: OVPro)