Skip to main content
Het Reizigerscadeau

Wat zou jij doen met 1,5 miljoen?

Wat zou jij aan je treinreis bij NS verbeteren als je 1,5 miljoen euro mocht besteden? Deze vraag stelde Rover de afgelopen maanden aan treinreizigers. Ruim 6000 ideeën werden ingezonden. Een mooie gelegenheid om eens te kijken naar welke wensen de treinreiziger zoal heeft.

Editie 2, 2024  |  Sanne van Galen

V.l.n.r.: Winnaar 3e prijs Marleen Hofstede, NS-topman Wouter Koolmees, winnaar 1e prijs Jouke van Campenhout, staatssecretaris Vivianne Heijnen, Rover-directeur Freek Bos en jurylid Suzanne Hiemstravan Mastrigt (TU Delft)
Foto: Bart Meijer

 

Waarom deze vraag? In 2022 kreeg de NS als nawee van de coronapandemie geld van het ministerie om voldoende treinen te laten rijden. Tegelijkertijd werden in datzelfde jaar veel treinen geschrapt vanwege het personeelstekort bij NS. Staatssecretaris Heijnen besloot toen om de vergoeding aan NS te korten met € 1,5 miljoen. Rover pleit altijd voor het besteden van prestatieboetes aan de reiziger. De staatssecretaris gaf gehoor aan deze oproep door het geld niet te innen maar NS te vragen dit geld te besteden aan de reiziger. Rover besloot daarop de wedstrijd ‘het Reizigerscadeau’ te organiseren om reizigers te vragen wat zij hun medereizigers cadeau zouden doen voor 1,5 miljoen. Het winnende idee wordt door NS uitgevoerd.

Fitnesscoupé

Reizigers lieten het zich geen tweede keer vragen. Talloze ideeën kwamen er binnen: een plantenwand in de coupé, zonnepanelen op het dak van de trein, een fitnesscoupe, een sta-coupé en speciale kindercoupé of juist een kindvrije coupé. Veel reizigers blijken zich te ergeren aan vieze treinen. Zo kwamen er inzendingen voor rijdende wasstraten en parfum in de trein. Er waren zelfs ideeën om ergens op het station of in de trein een stofzuiger te zetten zodat je zelf aan de slag kan met de schoonmaak. 

Sociale interactie

Het openbaar vervoer is een sociale plek. Dit blijkt veel reizigers te bekoren, want opvallend veel ideeën waren bedoeld om de sociale interactie te bevorderen. Denk aan stickers met gespreksstarters, spelletjes kunnen spelen met en/of tegen reizigers in dezelfde trein en manieren om reispartners te zoeken. Ook een leuk idee: een telefoonhoorn in de trein die je in contact brengt met een willekeurige reiziger die een andere hoorn oppakt. Ook blijken er reizigers op zoek te zijn naar de liefde van hun leven in de trein, getuige de inzendingen die pleiten voor speciale date-coupés. Zo kwam er ook een idee binnen voor een Tinder voor Treinen-app. Sowieso zien meerdere reizigers mogelijkheden om apps te ontwikkelen om vrienden te maken in de trein, op zoek te gaan naar reismaatjes of gewoon te kunnen chatten met medereizigers.

Uit het raam

Wie niet bezig is met sociale interactie, zal vaak uit het raam kijken tijdens een treinreis. In De Reiziger kennen we daarom de rubriek Kijk eens uit het raam. Dit blijkt ook een favoriete bezigheid van treinreizigers. Zo kwam iemand met de suggestie een zijspiegel aan de trein te bevestigen zodat er nog meer te zien is van het landschap. Ook hier zien veel mensen mogelijkheden in een app, bijvoorbeeld met een audioguide vol informatie over het voorbijrazende landschap. Deze zou gekoppeld kunnen zijn aan de huidige locatie van de reiziger die via GPS kan worden bepaald. Andere ideeën voor zo’n app zijn informatie over culturele activiteiten in steden in de buurt en verhalen of tips van NS reizigers die in de omgeving van het traject wonen. Eén deelnemer gaf zo’n app de naam Raamvertellingen.

Dubbele inzendingen

Sommige ideeën werden door meerdere mensen ingezonden. De jury koos dan de winnaar op basis van de meest aansprekende en uitgebreide omschrijving van het idee.

Groep 8b van basisschool de Kraatsschool uit Bennekom.
Foto: Bart Meijer

 

Wrapped

Hoeveel kilometer heb ik gereisd deze maand? Was een abonnement goedkoper geweest dan losse kaartjes? Hoeveel CO2-uitstoot heb ik bespaard? Een aantal deelnemers zien dit soort overzichten wel zitten. Dit soort ‘wrapped’-overzichten kennen zij vaak al van fitness-apps, muziekdienst Spotify of webwinkels. Zo’n systeem zou ook kunnen bijhouden welke stations of steden je hebt bezocht. Sommige treinreizigers zien al voor zich dat zij zichzelf met een dergelijk systeem kunnen uitdagen om bijvoorbeeld in één jaar tijd net zo veel kilometers te reizen als de Transsiberië Express.

Fietsen

Niet alle ideeën gaan over treinen. Trein en fiets zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden voor veel mensen. Sommige reizigers zouden daarom graag een app zien die aangeeft hoeveel vrije plekken er in de fietsenstalling zijn en waar die plekken zich bevinden. Anderen vragen om een verkooppunt van fietslichtjes of een “vind mijn OV-fiets” systeem voor wie niet meer weet waar hij geparkeerd staat. Ook een telefoonhouder voor op de OV-fiets is zeer gewenst als hulpmiddel bij navigatie met de telefoon.

Omroepberichten

Veel reizigers kennen het wel: onverstaanbare omroepberichten in de trein. Er kwamen creatieve oplossingen binnen in de wedstrijd-mailbox. Bijvoorbeeld het automatisch afspelen van omroepberichten op de telefoon of in de (bluetooth)-koptelefoon. Maar zou iedere reiziger hier blij mee zijn?

Hoe nu verder?

De drie beste inzendingen hebben mooie prijzen gewonnen zoals een rondreis door Zwitserland of een Interrail Pass. Maar er kan slechts één idee door NS worden uitgevoerd. Wel hebben we kennisgenomen van alle inzendingen waardoor we nu een goed idee hebben wat er op de wensenlijst van de treinreiziger staat. Wie weet doet zich nog een gelegenheid voor om dit bij de juiste partijen aan te kaarten. En als er nog app-ontwikkelaars zijn die op zoek zijn naar goede ideeën, valt er genoeg te kiezen!

De winnaars

Het winnende idee is een app, gericht op het bevorderen van sociale interactie en het verbinden van reizigers. Winnaar Jouke van Campenhout gaf dit de naam RailConnect. Het systeem moet reizigers helpen contacten te leggen, 'reisvrienden' te maken, mee te doen aan events of informatie te krijgen over de reis. De tweede prijs ging naar Renee Tilli die een telefoonhouder bedacht voor op de OV-fiets. Het idee van Marleen Hofstede voor een Wrapped met een overzicht van reisgeschiedenis kreeg de derde prijs.