Skip to main content

Is er nog iets veranderd aan de nachttreinen?

Ander Interrail nachttreingebruik
Sinds een aantal jaren geldt de zogenoemde oude 19:00-regel. Heb je op een dag nog niet gereisd en je neemt een doorgaande nachttrein die vanaf 19:00 vertrekt, dan mag je de volgende dag op de pas invullen. Vanaf nu is er nieuwe regeling die kort gezegd vermeldt: neem je de nachttrein, dan mag je daar ook na 0:00 verder mee reizen. De reisdag loopt af op het moment dat je (na 0:00 de volgende dag) uit de nachttrein stapt. Beide regelgevingen worden in 2019 naast elkaar gebruikt. Vanaf 9 december 2019 is de 19:00-regel niet meer van toepassing. Uiteraard verandert er niets voor wie op beide dagen achter elkaar voor en na de nachttrein op de interrail reist. Voor hen blijft het gewoon 2 reisdagen op de pas invullen!

Wenen en Boedapest
De nachttrein vanuit Berlijn naar Boedapest en Wenen is onder de productnaam ÖBB Nightjet weer terug. Niet meer via Praag, maar via Wrocław. Dit treinduo neemt ook de nachttrein Berlijn–Przemyśl mee In Wrocław wordt de nachttrein naar Lviv (Oekraïne) eraan gekoppeld. In Racibórz wordt het gedeelte richting Przemyśl ontkoppeld van de Metropol. De treingedeelten naar Wenen en Boedapest met slaaprijtuigen (1e en 2e klas) en lig- en zitrijtuigen (2e klas) rijden onder de naam Metropol vanaf Racibórz verder via Bohumin, Ostrava naar Břeclav. In deze Tsjechische stad wordt de Metropol wederom gesplitst. Het Weense gedeelte rijdt samen met de rijtuigen uit Warschau via de grensplaats Hohenau naar Wien Hbf. De rijtuigen naar Hongarije rijden samen met het gedeelte uit Praag en Warschau via Bratislava naar het station Budapest Keleti. Het spreekt voor zich dat de reis ook in omgekeerde reisrichting kan worden gemaakt.

Kaartjes voor de nachttreinen naar Wenen en Boedapest zijn te koop via de ÖBB en DB-International. Alleen bij ÖBB kan online een gewenste lig- of slaapplek (boven, midden, of beneden) gekozen worden. De doorgaande Sparpreis geldt alleen in de zitrijtuigen naar Wrocław en Przemyśl. Kaartjes tussen Przemyśl en Lviv zijn via de Oekraïense spoorwegen te boeken (alleen geschikt voor de terugreis, omdat geboekte kaartjes in Oekraïne ter plekke afgehaald moeten worden).

Alternatief: De oude Metropol rijdt nog steeds tussen Praag en Boedapest (en komt in Boedapest tegelijk aan met de nieuwe Metropol). Kaartjes ervoor zijn eenvoudig o.a. via de Tsjechische Spoorwegen te koop. De EuroCity uit Hamburg–Berlijn–Dresden geeft een overstap van 30 minuten.   

Boekarest
Wenen kent nu ook directe dag- en nachttreinen naar Roemenië. ‘s Ochtends vertrekt een directe trein naar Cluj-Napoca. Tegen de klok van acht vertrekt een nachttrein naar Boekarest, die de volgende namiddag omstreeks 16:00 daar is (om 14:00 vertrekt de tegenligger). Wilt u vroeger in Boekarest aankomen, dan rijdt om 19:10 een trein vanuit Boedapest. Er rijdt op een deel van het Roemeense traject een buffetrijtuig mee dat ook warme tussendoortjes verkoopt. Het is sterk raadzaam om de rekening in lei te voldoen.

Oost-Slowakije
De nachttrein Wenen–Košice is helaas opgedoekt. Een goed alternatief is de nachttrein Praag–Bratislava–Zvolen–Košice–Prešov. Deze neemt naast slaaprijtuigen ook zitrijtuigen uit de aansluitende EC uit Berlijn mee (en zo ook terug). De Tsjechische en Slowaakse spoorwegen verkopen via hun site scherp geprijsde nachttreintickets Praag–Slowakije. RegioJet rijdt ook een nachttreinverbinding met couchettes.

(Bijgewerkt: februari 2019)