Skip to main content

Dienstregeling 2026

Dienstregeling 2026: wat kan de treinreiziger verwachten?

Al meer dan 20 jaar, om precies te zijn 23 jaar, verandert aan het eind van ieder jaar de spoordienstregeling in heel Europa. Na de grote wijzigingen die dienstregeling 2025 met zich meebracht, valt het aantal veranderingen voor komend jaar mee.

Online versie  | Editie 1, 2026  |  Tekst en foto's: Martin Oudenaarden

Het complete overzicht

Download hier het complete overzicht van dienstregelingwijzigingen per 14 december 2025.
Dit overzicht is afkomstig uit het papieren spoorboekje 2026. Ook dit spoorboekje in huis halen? Bestel hem via OVshop.nl

Werk aan het spoor

Ook in 2026 zal het treinverkeer hinder ondervinden van werkzaamheden aan het spoor. Een goede voorbereiding loont zich, we hebben daarom alvast alle grootschalige werkzaamheden (minstens een week of met grote impact) op een rij gezet.

Welke trein stopt in De Klomp?

 

Op sommige drukke Sprintertrajecten in de Randstad rijdt in het weekend maar twee keer per uur een trein. Dit vindt Rover veel te karig. Rond onze grootste steden hebben Sprinters meer het karakter van een metro dan van een klassieke stoptrein. Daar horen metrofrequenties bij. De vurige wens van Rover om de Sprinterfrequentie te verhogen gaat in 2026 op twee belangrijke trajecten in vervulling.

Tussen Uitgeest, Amsterdam Centraal en Breukelen rijden het hele weekend overdag vier Sprinters per uur. De drukke Zaanlijn met het hele jaar in het weekend veel toeristen naar de Zaanse Schans profiteert hiervan, evenals de bewoners van o.a. Assendelft en Wormerveer.  Reizigers tussen Amsterdam en Breukelen moeten in het weekend opletten. Twee van de vier Sprinters stoppen dan niet in Amsterdam Muiderpoort, Duivendrecht en Amsterdam Holendrecht. Hier staat dan weer tegenover dat reizigers uit Maarssen en Utrecht Zuilen in het weekend rechtstreeks naar Amsterdam kunnen treinen, dus zonder overstappen in Breukelen.
Gek genoeg verhoogt NS de frequentie door de week niet. Tussen de ochtend- en avondspits rijden tussen Uitgeest, Amsterdam en Breukelen nog steeds maar twee Sprinters per uur.

Het andere belangrijke traject met meer Sprinters in het weekend is dat van Den Haag via Rotterdam naar Dordrecht.  Op zaterdag rijden er tussen ongeveer 10.00 en 20.00 vier Sprinters. Hiervan profiteren reizigers in o.a. Rijswijk, de zuidelijke wijken van Delft en Rotterdam, Barendrecht en Zwijndrecht.

Vroeg en laat

Op sommige trajecten rijdt NS vroeger of later. Tussen Nijmegen en Arnhem rijdt van maandag t/m vrijdag een vroegere Sprinter waardoor de Intercity niet meer in Nijmegen-Lent, Elst en Arnhem Zuid stopt. Een greep uit deze veranderingen.

Nieuwe vroege treinen

  • Sprinter Amersfoort Centraal-Amsterdam Centraal van zondag t/m donderdag;
  • Intercity Utrecht Centraal-Schiphol Airport op zondag. Deze trein rijdt via Hilversum zodat de eerste
  • Intercity van Hilversum naar Schiphol een uur eerder rijdt;

    Nieuwe late treinen


  • Intercity Leeuwarden-Utrecht Centraal op zaterdag en zondag. Met overstap in Zwolle is er ook een:
  • Nieuwe late verbinding van Friesland naar Flevoland, Amsterdam en Schiphol;
  • Intercity Den Haag-Zwolle de hele week. Deze nieuwe verbinding betekent wel dat de eerste Intercity en de eerste Sprinter tussen Zwolle en Amersfoort door de week een half uur later rijden;
  • Intercity Amersfoort-Deventer van maandag t/m donderdag;
  • Intercity Rotterdam-Roosendaal van maandag t/m donderdag;
  • Intercity Den Haag-Breda van zondag t/m donderdag.

In het weekend meer Sprinters in Abcoude

 

Rennen en vliegen

In Roosendaal was het vier keer per uur een haastige boel. Reizigers vanuit de richting Zeeland naar Breda en verder moesten vaak rennen en vliegen om hun aansluitende trein te halen. Voor die haastige boel was alle reden: een korte overstaptijd en treinen die ver van elkaar stopten. Rover Zeeland heeft vaak bij NS aangedrongen op een ruimere overstap en een beetje langer wachten bij een kleine vertraging.

Het Roosendaalse rennen en vliegen is in 2026 gedeeltelijk verleden tijd omdat reizigers soms in dezelfde trein kunnen blijven zitten. Zeeland en Bergen op Zoom krijgen één keer per uur een rechtstreekse verbinding met de Brabantse steden Breda, Tilburg, ’s-Hertogenbosch en Oss. En verder naar o.a. Nijmegen, Arnhem en Zwolle. De aparte Sprinter Vlissingen-Roosendaal wordt in 2026 een langzame Intercity, zoals ze dat in Zeeland noemen. De treinen van Zeeland naar Amsterdam blijven. In de afbeelding staan de Zeeuwse treinen en op welke stations ze stoppen.

Aan deze grote verbetering kleven wel twee nadelen. De eerste is de toegankelijkheid van de treinen. Het worden allemaal dubbeldekkers met een hoge in- en uitstap en trappen naar de zitafdelingen. In 2025 reed er door de week één keer per uur een Sprinter met gelijkvloerse in- en uitstap. Rolstoelers worden dus weer afhankelijk van reisassistentie. Het zal nog wel een jaar of vijf duren voordat er nieuwe Intercitytreinstellen komen die zonder hulp toegankelijk zijn. Het tweede nadeel gaat over sommige aansluitingen op bussen. De aankomst- en vertrektijden van de treinen in Roosendaal veranderen niet. Dubbeldekkers trekken echter minder snel op dan Sprintertreinstellen. Daarom vertrekt de langzame Intercity naar en van Zwolle iets eerder uit Zeeland en komt er iets later aan. Helaas verdwijnen hierdoor in Goes een aantal aansluitingen op bussen. O.a. één keer per uur op de belangrijke buslijn naar Zierikzee en op de buslijn naar de dorpen op Noord-Beveland. Reizigers naar de dorpen op Noord-Beveland krijgen hun aansluiting naar verwachting in mei 2026 terug als de busdienstregeling verandert. Eén dreigende slechtere busaansluiting heeft Rover Zeeland kunnen afwenden, n.l. die in Middelburg met de bussen naar de Walcherse kust. De Zeeuwse afdeling is behoorlijk ontstemd over dit vervelende effect van de nieuwe treindienstregeling. Via het Zeeuwse reizigersoverleg OPOV heeft de afdeling de provincie geadviseerd om zo snel mogelijk bij NS te gaan pleiten voor een tweede snelle Intercity op de Zeeuwse lijn die het probleem van de slechtere aansluitingen kan oplossen.

Zeeuwse treinen en waar ze stoppen

Minder vaak rennen en vliegen in Roosendaal

 

Vught en Hoorn

De werkzaamheden voor het verdiepte spoor in Vught en een te kort perron in Hoorn zorgen voor veranderingen in de Intercitydienstregeling boven het Noordzeekanaal. In Vught kunnen de treinen tijdelijk niet harder rijden dan 80 km/u. Volgens NS kan de Intercitydienstregeling op vrijdag, zaterdag en zondag hierop niet worden aangepast. NS wil ook sommige treinen op het traject Eindhoven-Amsterdam langer maken en dat kan niet door het te korte Hoornse perron.

De Intercity uit Maastricht die van maandag t/m donderdag overdag naar Alkmaar rijdt, doet dat voortaan ook op vrijdag, zaterdag en zondag. De stations Alkmaar, Castricum en Zaandam hebben dan vier rechtstreekse Intercity’s naar Amsterdam Amstel en Utrecht Centraal. Bovendien kunnen reizigers op deze stations dan zonder over te stappen naar ’s-Hertogenbosch en zuidelijker Intercitystations.

Hier staat tegenover dat de Intercity uit Enkhuizen en Hoorn niet verder rijdt dan Amsterdam Centraal. Westfriese reizigers verliezen dus de rechtstreekse verbinding met de Intercitystations ten zuiden van Amsterdam Centraal. Dit geldt alleen op vrijdag, zaterdag en zondag overdag. De Intercity van Enkhuizen naar Heerlen blijft van maandag t/m donderdag overdag rijden. En in de (latere) avonduren verandert er niets en is er een rechtstreekse Intercity van Enkhuizen naar Maastricht.

Vanwege de lagere maximum snelheid in Vught zag NS zich genoodzaakt om op vrijdag, zaterdag en zondag de Intercity Maastricht-Alkmaar één keer per uur niet te laten stoppen in Weert. Deze maatregel kwam NS op veel kritiek te staan, o.a. van Rover en de provincie Limburg. Gelukkig gaat dit niet door, alle Intercity’s stoppen ook in 2026 in Weert.

Doorrijden!

De tijd is voorbij dat alle treinen die Groningen aandoen hun eind- of beginpunt in het Hoofdstation hebben. Alle treinen van NS beëindigen en beginnen er hun rit nog wel, maar de meeste treinen van Arriva rijden door. Dit kan omdat sinds in de zomer 2025 een deel van de verbouwing van het Hoofdstation klaar is. Het levert rechtstreekse verbindingen op vanuit het zuidoostelijk deel van de provincie naar station Groningen Noord en verder richting Delfzijl en Eemshaven. En vanuit het noordoosten en westen van de provincie Groningen en vanuit Friesland naar station Groningen Europapark en verder richting Winschoten en Veendam.

Vanuit Enkhuizen niet meer in het weekend met een directe trein voorbij Amsterdam Centraal
Foto: Tim Boric

 

Nog geen hogere snelheid

Het duurt nog vele jaren voordat de Intercity Direct-treinen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam weer op volle snelheid mogen rijden. Sommige Intercity Direct treinen die nu eindigen of beginnen in Amsterdam Zuid, rijden straks vanaf of naar Almere Centrum. Hierdoor is er op zondag nu elk half uur een snelle trein tussen Rotterdam en Almere. Deze verbetering is volgens NS tijdelijk. De trein die nu doorrijdt van en naar Almere, keerde eerst in de buurt van Amsterdam Zuid. Dit kan voorlopig niet meer.

RRReis

De regionale treinen in de Achterhoek, tussen Zutphen en Apeldoorn en tussen Arnhem en Tiel rijden voortaan onder de vlag van RRReis. De afgelopen maanden zijn treinen omgestickerd naar de RRReis kleuren. Breng is van het spoor tussen Arnhem en Doetinchem verdwenen. Alle treinen op dit traject zijn nu van Arriva.
In de dienstregeling zijn er weinig veranderingen. De eerste trein van Winterswijk naar Zutphen rijdt van maandag t/m vrijdag een paar minuten eerder waardoor de overstap op de Intercity naar Arnhem en verder beter wordt. Op zondagochtend rijdt de stoptrein naar Arnhem al vanaf Winterswijk elk half uur in plaats vanaf Terborg. Voor een grote verandering in de dienstregeling is het wachten op de sneltrein Arnhem-Doetinchem-Winterswijk. Dan is het op zijn vroegst 2028.

Meer Wespen in Almere, al is het tijdelijk

 

Amersfoort - Deventer - Enschede

Tussen Deventer en Amersfoort rijdt in 2026 van maandag t/m vrijdag elk kwartier een Intercity. Dit waren drie Intercity’s per uur. De stations Deventer en Apeldoorn hebben twee keer per uur een rechtstreekste verbinding met Utrecht Centraal, Gouda en Den Haag Centraal en twee keer per uur met Hilversum en Amsterdam Centraal. Eén keer per twee uur is de Intercity naar en van Amsterdam de Berlijnse ICE. Voor deze trein moeten sommige binnenlandse reizigers toeslag betalen. Het herstel van de rechtstreekse verbinding van Twente, Salland en Apeldoorn naar Amsterdam Zuid en Schiphol zit er in 2026 nog niet in. Er zijn nog te weinig Intercitytreinstellen van het nieuwste type (Wespen) beschikbaar.

Reizigers die in Deventer in de Intercity naar Enschede stappen, zijn in 2026 iets langer onderweg. De trein heeft last van goederentreinen en moet daarom twee minuten eerder uit Deventer vertrekken. De aankomsttijd in Enschede blijft hetzelfde, wat per saldo een verlenging van de reistijd met twee minuten oplevert.

Veenendaal - De Klomp

Veenendaal-De Klomp is Intercitystation op het tienminutentraject tussen Arnhem en Utrecht. Lang niet alle Intercity’s stoppen er, maar slechts twee van de zes. Of ’s-avonds, op vrijdag en in het weekend twee van de vier. Welke Intercity er stopt, hangt af van het tijdstip van de dag. Soms is het die naar Den Helder, op een ander moment die naar Schiphol. En het verschilt bijna van jaar tot jaar. De busvervoerders in de regio worden hier niet blij van. Ook in 2026 is er weer een verandering. Die is volgens NS nodig om de betrouwbaarheid van de treindienst tussen Utrecht en Arnhem te verbeteren. ’s-Avonds stopt nu de Intercity naar Schiphol en Den Haag Centraal in plaats van die naar Amsterdam Centraal en Den Helder. Hieronder een overzicht van de treinen die stoppen in Veenendaal-De Klomp.

maandag t/m donderdag overdag

Intercity Arnhem Centraal-Rotterdam Centraal via Amsterdam Zuid, Schiphol Airport en Den Haag HS

Alle avonden tot ongeveer 22.30 en op vrijdag, zaterdag en zondag overdag

Intercity Nijmegen-Den Haag Centraal via Amsterdam Zuid en Schiphol Airport

Alle avonden vanaf ongeveer 22.30

Intercity Nijmegen-Den Helder via Amsterdam Centraal

Andere spitstijden in Kampen

 

Sneltrein Groningen - Winschoten

Van maandag t/m zaterdag rijdt er de hele dag een keer per uur een sneltrein van Groningen naar Winschoten. Deze sneltrein stopt onderweg alleen in Groningen Europapark en Scheemda en rijdt voorlopig door tot Bad Nieuweschans. Arriva hoopt in de zomer van 2026 weer naar Leer in Duitsland te kunnen rijden. Het opnieuw in gebruik nemen van het spoor tussen Bad Nieuwschans en Leer is echter al een aantal keer uitgesteld wegens het nog steeds niet gereed zijn van nieuwe infrastructuur in Duitsland. Te hopen is dat het uitstel tot in de zomer van 2026 het laatste uitstel is. Van maandag t/m vrijdag in de spits rijdt de sneltrein tot Winschoten twee keer per uur. Voordat de trein in Groningen sneltrein wordt, rijdt hij als stoptrein vanuit Leeuwarden. Andersom rijdt de sneltrein uit Bad Nieuweschans als sneltrein naar de Friese hoofdstad.
Voor Bad Nieuweschans is de komst van de sneltrein dubbel: reizigers zijn weliswaar sneller in Groningen maar er stopt nog maar één trein per uur in plaats van twee.

Groningen Europapark: rechtstreeks verbonden met alle Groningse treinstations!

 

Andere (spits)tijden

De tijden waarop de treinen van Blauwnet tussen Kampen en Zwolle rijden veranderen in de spits. In de ochtendspits rijden ze twee minuten eerder. Reizigers uit Kampen die in Zwolle overstappen op andere treinen, krijgen hiervoor twee minuten extra. Dit komt de betrouwbaarheid van een aantal krappe aansluitingen ten goede, bijvoorbeeld op de Intercity’s naar Groningen en Amsterdam. De Kamper trein vertrekt in de ochtendspits echter ook twee minuten eerder uit Zwolle. Alle overstappen van andere treinen op de trein naar Kampen worden twee minuten korter. Sommige aansluitingen verdwijnen.
In de middagspits en vroege avond gebeurt het omgekeerde. De trein Zwolle-Kampen rijdt twee minuten later. Reizigers uit andere treinen hebben dan twee minuten meer overstaptijd, maar de aansluiting tussen de trein uit Kampen en sommige Intercity’s verdwijnt.

De treinen van Qbuzz (R-net) tussen Dordrecht en Geldermalsen rijden de hele week op dezelfde tijden. In 2025 verschilden de vertrektijden ’s-avonds en in het weekend van die van maandag t/m vrijdag overdag. Goed nieuws is er voor reizigers in Arkel, Leerdam en Beesd. Op zondag van ongeveer tien uur ’s-ochtends tot ongeveer tien uur ‘s-avonds stopt er in elke richting weer twee keer per uur een trein in deze stations. En kunnen reizigers weer elk half uur tussen Dordrecht, Gorinchem en Geldermalsen reizen.

Nieuwe kleuren voor de treinen tussen Apeldoorn, Zutphen en Winterswijk