Eindejaarslijstje
De balans van 2025: dit konden wij voor de reiziger bereiken
Het jaar loopt alweer ten einde: tijd voor een eindejaarslijstje! Wat zal de reiziger van dit jaar niet snel vergeten? Welke successen kon Rover boeken? Welke verslechteringen konden wij niet voorkomen? Een niet-uitputtend overzicht.
Van snijden naar rijden
Het jaar 2025 stond voor een groot deel in het teken van de dreigende bezuinigingen op het openbaar vervoer. Vanwege een ‘administratieve fout’ van het kabinet zou het OV maar liefst € 335 miljoen moeten inleveren. Een oplossing leek er niet te zijn, behalve veel minder treinen en bussen én veel duurdere kaartjes. We lanceerden onze campagne Snijden doet Lijden en jullie steunden deze massaal. Een stevige politieke lobby volgde. Pas op de valreep, eind 2025, werd een oplossing van de ChristenUnie gesteund. Hiermee wordt de prijsverhoging aan de pomp voor automobilisten niet meer volledig tegengehouden, maar nog steeds gedempt, en kunnen alle bussen blijven rijden. Een belangrijke overwinning, maar het nieuwe kabinet moet dringend verder kijken dan alleen het schrappen van bezuinigingen. Er is behoefte aan een langetermijnplan: investeren in bereikbaarheid, uitbreiding van mobiliteitsnetwerken bij nieuwe woonwijken en duidelijke afspraken over de exploitatie.
Niet getreurd bij bushalte Treurenburg: de bus blijft rijden!
Duurdere treinkaartjes
Het vervelendste nieuws dat we moesten incasseren, wordt per 1 januari 2026 pijnlijk duidelijk: de tarieven van de treinkaartjes worden door NS verhoogd met 6,52 procent. Het Locov, waarin Rover samen met andere consumentenorganisaties zitting heeft, had NS dringend geadviseerd de prijzen niet meer dan de inflatie te verhogen, ondanks het feit dat NS contractueel de ruimte krijgt voor een hogere stijging. Rover ziet dat de reiziger vooral de rekening gepresenteerd krijgt van het politieke beleid, maar verwacht ook actie van NS: de vervoerder zou meer moeten doen om nieuwe reizigers te winnen in plaats van steeds weer te grijpen naar prijsverhogingen.
Het wordt weer schrikken bij de kaartautomaat van NS
Te dure OV-chipkaarten
Verschillende reizigers meldden dat zij tientallen euro’s te veel betaalden voor hun OV-chipkaart nadat zij op de verkeerde link in Google hadden geklikt. Samen met Translink sommeerden we deze websites hun praktijken te staken. Dit lukte in drie gevallen; de eigenaar van twee andere websites houdt echter nog voet bij stuk. In januari horen we in de rechtszaal hoe dit verdergaat.
Honderden reizigers klaagden in ons meldpunt over een rekening van tientallen euro's voor de OV-chipkaart
Verbeteringen bij de trein
Er zijn ook goede berichten. Zo nam NS ons advies over om in de deze maand gestarte nieuwe dienstregeling meer treinen te laten rijden in de vroege ochtend en de late avond. Ook rijden er meer treinen in het weekend. Toch blijft NS ook komend jaar minder treinen rijden dan met het Rijk is afgesproken, vanwege lagere reizigersaantallen.
Verder nam NS een aantal van onze suggesties over. Zo werd de vroege overstap op station Hoorn hersteld, werd besloten station Weert toch niet de helft van de tijd voorbij te rijden en werd de informatie over e-tickets en daluren verbeterd. Ook zijn er verbeteringen in de reisplanner doorgevoerd, ging de vergoeding voor een gestolen fiets uit de stationsstalling omhoog en werd de dienstregeling op diverse punten geoptimaliseerd. Onder druk van de Tweede Kamer werd op de valreep van 2025 besloten dat NS gehoor moet geven aan onze wens om abonnementen ook op de betaalpas aan te bieden. Arriva nam de wens van Rover over om een overstap in Zutphen te verbeteren, waardoor de reistijd voor reizigers die ’s avonds vanuit de Randstad naar Goor en Lochem reizen met een half uur wordt ingekort.
In maart is bovendien de nieuwe nachttrein tussen Amsterdam en Flevoland gaan rijden. Eerder drong Rover er bij de gemeenten Almere en Lelystad op aan alles op alles te zetten om deze trein mogelijk te maken; we zijn dan ook blij dat de verbinding nu een feit is.
NS zet meer treinen in
Spoorwerkzaamheden
In 2025 begon Rover met het zelf publiceren van alle verwachte grootschalige spoorwerkzaamheden. Dit omdat reizigers vaak melden dat zij pas zeer kort van tevoren horen dat hun trein niet rijdt. Goed voorbeeld doet volgen: ook NS heeft nu de verwachting voor 2026 gepubliceerd. Dit kwam voort uit een onderzoek dat wij deden naar de impact van werkzaamheden. We deden hierna aanbevelingen waarbij de reiziger meer centraal komt te staan. Zo zouden vervangende bussen niet alleen moeten rijden op het deeltraject dat gestremd is, maar direct door moeten rijden naar de meest gekozen bestemmingen.
Gered van de sloop
Na een lobby van Rover en de Belgische evenknie TreinTramBus is de geplande sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht voorlopig van de baan. Het ministerie moet nu eerst met Rover en de vervoersbedrijven in gesprek om de toekomst van de verbinding te onderzoeken. Hiermee blijft de deur openstaan voor ons plan om vanaf 2035 weer treinen te laten rijden tussen Maastricht en Hasselt.
Spoorbrug Maastricht mag blijven!
Stakingen
De treinreiziger had dit jaar veel overlast van stakingen. Regionale acties leidden meermaals tot het compleet stilleggen van de treindienst. Rover wil dat er, in navolging van landen als België en Italië, een verplichting komt om een beperkte dienstregeling te blijven rijden tijdens stakingen, zodat belangrijke reizen alsnog gemaakt kunnen worden. Deze wens kwam in meerdere verkiezingsprogramma’s terecht; hopelijk krijgt dit in 2026 een vervolg.
Wisseling van de wacht
Ook dit jaar waren er de nodige problemen bij de overgang naar nieuwe vervoerders. Begin dit jaar ging het mis bij Qbuzz in Zuid-Holland Noord en aan het eind van het jaar belandde de regio Utrecht in een chaotische overgang naar Transdev. Rover baalt ervan dat reizigers zoveel last hebben van het concessiesysteem. We kwamen daarom met praktische adviezen, zoals de wisseling voortaan in de zomer te doen (zonder nieuwe dienstregeling) en nog even te wachten met de overschakeling naar nieuwe bussen. De provincie Noord-Brabant gaat dit advies al volgen door pas in de zomer van 2029 te wisselen.
Er ging veel mis bij Qbuzz in Zuid-Holland
Veerboten
De werkgroep Hoeksveer, waarvan Rover lid is, heeft met succes gelobbyd voor het behoud van het Hoeksveer. Het voortbestaan van de populaire veerpont tussen Hoek van Holland en de Tweede Maasvlakte was door geldgebrek onzeker, maar de verbinding bleef op het nippertje behouden. Minder goed nieuws was er in de regio Drechtsteden, waar zonder overleg het schrappen van een aantal Waterbus-lijnen werd aangekondigd. Ook zijn er grote zorgen over de bereikbaarheid van de Friese Waddeneilanden, omdat het Rijk geen extra geld beschikbaar wil stellen voor het verbeteren van deze verbindingen en het voorkomen van prijsstijgingen.
Ook het Hoeksveer werd behouden
In de regio
De vrijwilligers van de regionale Rover-afdelingen hebben zich dit jaar weer volop ingezet. Zo vroeg Rover Drenthe met succes aandacht voor problemen met rolstoelliften in de bussen van Qbuzz. In Friesland werd aandacht gevraagd voor ontoegankelijke bushaltes, waarna de provincie budget vrijmaakte voor verbeteringen. In Utrecht werd ons voorstel voor betere busroutes door Keolis overgenomen en in Limburg kwam men tegemoet aan onze wens voor een betere verbinding naar de Onderwijsboulevard in Heerlen. Verder zorgde Rover lokaal voor de terugkeer van nachtbussen in Rotterdam, de OV-fiets op station Nijkerk, nieuw stationsmeubilair in Dalen en binnenverlichting in busjes in Drenthe. Ook leverde Rover een bijdrage aan het nieuwe busstation in Hilversum en aan de plannen in Leiden, waar de voorkeursvariant van Rover werd gekozen voor het toekomstige station.
Veel van deze successen konden worden geboekt dankzij de inzet van onze vrijwilligers. Wil je ook meehelpen? Klik dan op onderstaande afbeelding om te zien wat je kunt doen:
Zorgen in 2026
Openbaar vervoer voor iedereen wordt een steeds grotere uitdaging. Telkens weer dreigen ritten te vervallen door bezuinigingen. Door aanhoudende prijsstijgingen laten steeds meer mensen de bus of trein staan. En dat terwijl er de komende jaren nog meer verhogingen worden verwacht. Bij het aantreden van een nieuw kabinet moeten wij er samen voor zorgen dat betaalbaar en duurzaam vervoer de prioriteit krijgt die het verdient.
Er is dus genoeg werk aan de winkel. Wil jij ons hierbij helpen? Word dan ook lid! Profiteer bovendien van 50% korting op het eerste jaar met actiecode 2026.
Niet lid worden maar ons wel steunen? Een donatie is altijd zeer welkom. Samen staan we sterker!