Reisinformatie is veel meer dan wat vertrektijden in de apps van NS of 9292: het omvat ook gegevens over ingezet materieel, actuele voertuigposities en tekstberichten bij haltes. Hiervoor bestaan standaarden, want alle vervoerders moeten dezelfde taal spreken om hun reisinformatie te combineren tot één reisadvies. Maar dit leidt niet altijd tot één duidelijke boodschap. Dat wordt beter met de nieuwe Europese standaard SIRI. Dit is de nieuwe taal voor het uitwisselen van realtime reisinformatie: vertragingen, verstoringen, omleidingen en rituitval. Wat betekent dat in de praktijk?
Eén voorspelling
Bij de halte staat dat je bus 2 minuten vertraging heeft; maar volgens de reisplanner is het 5 minuten.
Halte-informatie en reisplanner zijn verschillende informatiekanalen met verschillende beheerders en verschillende inschattingen. In SIRI bepaalt straks altijd de vervoerder hoe groot de vertraging is die wordt getoond, of het nu gaat om borden bij haltes, schermen in voertuigen of adviezen in reisplanners.
Tekstberichten bij storingen
Op de halte staat een bericht dat bussen niet rijden wegens een verstoring, maar daarboven staat gewoon dat jouw bus over 2 minuten vertrekt.
Op informatieschermen bij haltes kunnen vervoerders behalve informatie per rit ook vrije tekstberichten zetten. Wanneer tekstberichten en ritinformatie worden verzorgd door verschillende afdelingen van de vervoerder, kunnen verschillen ontstaan. Als de verkeersleiding ook de reisinformatie verzorgt (bijvoorbeeld in de late avonduren) kan het gebeuren dat het bijsturen van materieel en personeel alle aandacht krijgt, zodat een oud tekstbericht blijft staan terwijl de storing al voorbij is.
Sommige vervoerders plaatsen bij een verstoring alleen een tekstbericht voor de halte in hun gegevens omdat het schrappen van ritten meer werk is zeker als onduidelijk is hoe lang de storing duurt. Informatie over de verstoring komt dan niet terecht bij de reiziger die kijkt in de reisplanner. Gevolg: deze reiziger weet niets over een storing.
NS wil ritten gaan markeren als “nog onzeker” wanneer niet bekend is wanneer de storing voorbij is. Deze ritten blijven dan zichtbaar in de reisplanner met een opmerking dat zij kunnen uitvallen. SIRI maakt deze oplossing ook technisch mogelijk voor busvervoerders.