Skip to main content
Column

Information overload

Marcel Slofstra, Hoofdredacteur OV Magazine

Editie 3, 2025

Arriva maakt op het raam reclame voor zichzelf
Foto: Sanne van Galen

Onlangs vatte NS het onzalige idee op om op de informatieschermen in de treinen ook reclames te laten zien. Ergens wel begrijpelijk, want de nationale treinvervoerder moet ook zichzelf deels bedruipen en extra inkomsten zijn altijd welkom. Maar het klinkt ook als een slechte grap en een onwenselijke uitwas van het kapitalisme.

Nou is er ook nog een meer pragmatisch bezwaar: helemaal niemand gaat die reclames zien. Kijk maar eens in een willekeurige intercity in de spits. Hoeveel mensen kijken nou helemaal op die schermen? Het merendeel is verdiept in een ander scherm, dat van de telefoon. Een enkeling kijkt naar buiten, een ander is aan het praten met zijn buurman en een verdwaalde uitzondering leest een heus ouderwets papieren boek. Maar die schermen zijn nou niet bepaald het middelpunt van de belangstelling in de trein. Zonde van de zendtijd, dus.

Dat kan beter, NS! We snappen allemaal dat er linksom of rechtsom centjes binnengehaald moeten worden, anders kost een treinkaartje van Utrecht naar Amsterdam straks meer dan een etentje bij de Librije. Daarom even een paar tips:

  • Product placement bij de omroepberichten
    ‘We naderen nu station Oostvaarders, u kunt hier overstappen op bus of trein. Tijd over? U kunt hier ook lekker lunchen bij Leo’s Lunchroom, en krijg korting met de unieke kortingscode NS2025, alleen geldig tot half drie vandaag!’
    ‘Over enkele minuten komen we op tijd aan op station Utrecht Centraal. Interesse in een woning in de buurt van het station? Bel 088-123456 voor een gratis hypotheekadvies van onze sponsor De Hypotheektrein!’

  • Reclame op de ramen
    Voor die ene reiziger die nog niet vastgeplakt zit aan een smartphonescherm, projecteren we reclame op de ruiten. Bijvoorbeeld voor de nieuwste iPhone. Want die hebben ze natuurlijk nog niet. 

  • Vergeet de conducteur niet
    Laat de conducteur tijdens de controle of tijdens andere ‘contactmomenten’ ook eens zijn of haar salestalenten gebruiken! ‘Ik zie dat u naar Leeuwarden gaat. Ik mag u een uniek en tijdelijk aanbod doen voor bioscoopkaartjes met korting, alleen voor de snelle beslisser!’

Of, lieve NS-mensen: laten we dit vooral niet doen. De schermen zijn soms nuttig, bijvoorbeeld als de reis wat anders verloopt dan gepland en natuurlijk voor reizigers met een gehoorbeperking. Tegelijk kan een treinreis ook een moment van rust en ontprikkeling zijn. Dus laten we die schermen vooral alleen gebruiken voor boodschappen die er toe doen tijdens de reis.