Met de trein door Italië: la dolce vita in treno
Na een zeer geslaagde treinreis naar Spanje en Portugal twee jaar geleden, besloten we dit jaar een Interrail-reis naar Italië te maken. De bedoeling was om via Parijs naar Piemonte te reizen, van daar naar Puglia voor een trekking langs de Adriatische kust, en via Wenen terug om ook de nieuwe generatie Nightjet uit te proberen.
Alleen Online | Tekst en foto’s: John Dietz

Een dag voor vertrek keek ik nog even op de site van Eurostar of onze geboekte trein zou rijden (de stakingen in België waren net voorbij). Tot mijn verbazing zag ik dat onze trein ruim drie kwartier eerder uit Amsterdam zou vertrekken, maar wel dezelfde aankomsttijd in Parijs had. In de NS International-app stond nog de normale vertrektijd. Na telefonisch contact met NS International (ik kreeg zowaar meteen een medewerkster aan de lijn), bleek dat Eurostar verouderde data had geüpload. Kort na ons gesprek had Eurostar dit aangepast. Dus op 4 juni vertrokken we op de gewone tijd.

Overstappen
We kwamen op tijd aan in Parijs, waar we een ruime overstaptijd hadden om van Gare du Nord naar Gare de Lyon te gaan. Het was lekker weer, dus we besloten te gaan lopen. Dat was prima te doen. We bekeken onderweg het Canal St. Martin, Place de la Bastille en Rue de Bercy (kijk halverwege ook even in de kleurrijke Rue Crémieux). Iets meer dan een uur lopen, met veel leuke lunchtentjes onderweg.
Van Parijs naar Turijn hadden we de Frecciarossa van Trenitalia geboekt. Sinds de route door de Alpen weer open is, rijdt Trenitalia daar als open-access-operator met de Frecciarossa 1000. Wat mij betreft de beste hogesnelheidstrein van Europa. Helaas nog niet geldig met Interrail, maar met een vroegboektarief van €48,- eerste klas (inclusief catering) zeker de moeite waard. Vriendelijk treinpersoneel, duidelijke omroep in drie talen, zeer comfortabele stoelen en veel bagageruimte. Als dit de standaard wordt voor hogesnelheidstreinen in Europa, ziet de toekomst er mooi uit.

Italiaanse chaos
In Turijn hadden we een auto gehuurd (direct naast station Porta Nuova) voor een weekje Piemonte. Als je daar het een en ander wilt zien (en dat is veel!), kom je er helaas niet met het OV. Onze basis was een fijne agriturismo in Monteu Roero, waar we al eerder zijn geweest.
Na een week hebben we de auto weer ingeleverd en zijn we met opnieuw een Frecciarossa (nu een ETR 500), met overstap in Bologna, naar Ferrara gereisd — de fietshoofdstad van Italië. Een must voor iedereen die het boek van Bert Wagendorp (‘Ferrara’) heeft gelezen. De stad is zeer de moeite waard, met een relatief grote middeleeuwse binnenstad die op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat. Het station ligt op ongeveer 20 minuten lopen van het centrum. Zoals bij meer stations in Italië is er weliswaar een lift, maar die bevindt zich helemaal aan het eind van het perron en de liftschacht staat de hele dag in de blakerende zon — dus loeiheet. Gelukkig zit je er maar heel even in.
Van Ferrara in Emilia-Romagna naar Lecce in Puglia is bijna 900 km, en onze rechtstreekse Frecciarossa 600 deed daar acht uur over. Geen hogesnelheidslijn, maar een snelheid van 180 km/uur op klassiek spoor is in Italië heel gewoon. Opvallend is hoe de spoorinfrastructuur in Italië verschilt van die in Nederland. Bij elk station, hoe klein ook, zijn er inhaalmogelijkheden en minstens drie of vier perronsporen, zodat snelle treinen langzamere kunnen passeren. Ook is de perroncapaciteit veel ruimer dan in Nederland. Een station als Lecce, met hooguit drie à vier vertrekkende treinen per uur, heeft zeven perronsporen. Naar goed Italiaans gebruik worden de sporen ogenschijnlijk willekeurig toegewezen, en het vertrekspoor wil nog wel eens op het laatste moment wijzigen — wat weer tot een gezellige Italiaanse chaos leidt.

Treinvervangende bus
De volgende dag gingen we naar Otranto, waar onze achtdaagse trekking over kustpaden begon. Er is tijdelijk treinvervangend busvervoer, want de spoorlijn en de stations op het traject naar Otranto worden vernieuwd, inclusief elektrificatie. Drie busregelaars zorgen er vooral voor dat de bushalte niet als parkeerplaats wordt gebruikt. De bus komt op tijd de hoek om, maar kan de halte niet bereiken omdat een ambulance de weg blokkeert. Na veel gepraat en drukke handgebaren blijkt de ambulance toch een beetje opzij gezet te kunnen worden, zodat de bus erlangs kan.
Na een heerlijke en vooral warme week wandelen, met regelmatig een duik in zee, keerden we terug naar Lecce, waar we de trein naar Verona namen, onze volgende tussenstop. We zagen de arena en de opbouw voor de opera Aïda, maar die stond pas geprogrammeerd voor een paar dagen later. In plaats daarvan gingen we naar Un bacio senza tempo (Een tijdloze kus): een multimediale voorstelling waarin Gustav Klimt Shakespeare ontmoet in Teatro Ristori. Net buiten het historisch centrum, in een theater à la De Kleine Komedie in Amsterdam, aan een pleintje met een heel fijn restaurant.

Fyra
En wie kwamen we tegen toen we op station Verona op de Railjet naar Wenen wachtten? Jawel, onze beruchte Fyra, die nu als Frecciarossa 700 tot ieders tevredenheid tussen Venetië en Rome rijdt. Weliswaar na een verbouwing van ettelijke miljoenen, maar uiteindelijk zijn de Italianen er voor een prikkie aan gekomen.
De Railjet is een soort Oostenrijkse intercity, bestaande uit een locomotief, tussenrijtuigen en een stuurstand, die als treinstel wordt geëxploiteerd. Ook zeer comfortabel, met een boordrestaurant, fietsvoorzieningen en één rijtuig dat toegankelijk is voor mensen met een beperking. De reis naar Wenen (met overstap in Wörgl) ging via de Brennerpas. Ook hier viel op hoe goed de inhaalmogelijkheden zijn geregeld. Op twee plekken werd er aan het spoor gewerkt, maar door enkelspoor te rijden bij de werkzaamheden kon het treinverkeer grotendeels doorgaan — toch een andere aanpak dan in Nederland.
Na twee dagen Wenen, namen we de Nightjet naar Amersfoort. Sinds juni rijdt de Nightjet naar Amsterdam met nieuw materieel, met innovatieve interieurs, zoals mini-cabines in plaats van couchette-coupés (die zijn er trouwens ook), slaaprijtuigen waarbij je in de lengterichting ligt, 'mood lighting', enzovoort. Enig nadeel vond ik het nogal harde matras.
De volgende ochtend kwamen we met +73 aan in Amersfoort, maar dat kon de pret niet drukken.
Conclusie
Al met al is de trein eigenlijk een heel fijne manier om binnen Europa op vakantie te gaan. Het klopt dat informatie nog steeds versnipperd is, en dat de trein zeker niet altijd de goedkoopste optie is, maar daar staat veel tegenover.

Een paar tips
Een paar tips
-
Interrail heeft vaak aanbiedingen voor de Global Pass. Na aankoop kun je de ingangsdatum tot een jaar later kiezen.
-
Kijk vooral op de sites of apps van open-access-operators. Deze hebben vaak zeer concurrerende aanbiedingen. Zeker als je flexibel bent qua reisdag kun je gunstige prijzen vinden.
-
Niet alle open-access-operators doen mee aan Interrail, maar hun aanbiedingen zijn ook zonder Interrail vaak interessant.
-
In Italië betaal je met Interrail een vaste reserveringsprijs voor de Freccia’s: €12,- tweede klas, €15,- eerste klas. Let op: dit is per rit. Dus met een overstap betaal je twee keer.
-
De route Parijs – Milaan – Turijn wordt zowel door de SNCF als door Trenitalia aangeboden. SNCF rekent een hoog grenstarief; Trenitalia niet. Trenitalia is sowieso meestal goedkoper.
-
Wil je naar Italië? Ga dan op de heenweg via Frankrijk, dan voorkom je gemiste aansluitingen door de vele vertragingen in Duitsland. Als je op de terugweg de Nightjet neemt (vanuit Wenen, Innsbruck, Zürich of Basel), dan is dat minder een probleem. Aankomen in Nederland doe je sowieso – alleen weet je niet precies hoe laat.
-
In Italië kun je in alle IC-, R- en RV-treinen een fiets meenemen voor €3,50. In de Freccia’s moet de fiets opgevouwen en/of gedemonteerd en ingepakt zijn, maar dan mag hij gratis mee.
Meer internationaal
- 80 weken hinder!
- De eerste nachttrein van European Sleeper
- Een paar treinreisjes in Schotland
- Een zware zomer voor de treinreiziger
- Eropuit: Berlijn
- Eurostar heeft het niet altijd op de rails
- Fotoverslag: met de trein door Japan
- Gestrand, vertraagd en niet geïnformeerd: op reis met de Duitse trein
- Hoppin: het nieuwe motto in Vlaanderen
- La dolce vita in treno
- Litouwse ‘workation’ per trein
- Luxemburg: een aangename verrassing
- Met de Nightjet naar Wenen
- Met het OV door Sauerland
- Naar Noorwegen per boot en trein
- Noorwegen met boot, trein en taxi
- Op reis naar het hoogstgelegen station van Europa
- Openbaar vervoer in Peru
- Per boot en trein naar Oxford en Glasgow
- Per trein naar Stuttgart: vertraging en gezelligheid
- Reisverslag Kopenhagen
- Reisverslag: met de trein naar Stuttgart
- Reizen met het OV voor negen euro per maand
- Reizigersongemak in Duitsland
- San Sebastián en Bilbao per trein
- Treinen door Cuba
- Wanneer kunnen we eindelijk eenvoudig internationaal boeken?
- Wens: een centraal station voor Parijs
- Woerden–Valencia per trein
- Wuppertal en herinneringen aan het verleden