Gespot
Editie 3, 2025 | Martin Oudenaarden en Frank Visser
Meer 2e klas, minder 1e klas in sprinters
Volgens NS is tijdens de spits gemiddeld minder dan 10% van de zitplaatsen in de 1e klas van sprinters bezet. En is het in de 2e klasse druk. Het spoorbedrijf gaat daarom de rode bekleding van een aantal stoelen vervangen door blauwe bekleding: dit worden dan zitplaatsen 2e klasse. De ‘verbouwing’ moet in de zomer van 2026 klaar zijn.
Het aantal zitplaatsen 1e klas in de intercity’s verandert niet; die zijn volgens NS goed bezet. Het is wel te hopen dat NS zich realiseert dat het steeds vaker sprintertreinen inzet voor de intercity’s tussen Rotterdam en Utrecht. Dit kan dan niet meer, omdat deze intercity’s dan te weinig 1e klasse zouden hebben.
Apekop
Op de Valleilijn zet Keolis twee jaar lang een ruim vijftig jaar oude trein van het type Materieel ’64 in, ook wel de Apekop genoemd. Door modernisering van de vaste treinen op het traject tussen Amersfoort en Ede zijn er minder treinen beschikbaar. Daarom had Keolis tijdelijk een extra trein nodig. De laatste Apekop in de gewone dienst reed 9 jaar geleden. De meeste zijn gesloopt. Het treinstel dat nu weer gaat rijden is eigendom van een groep vrijwilligers van de Stichting 2454 CREW. (Bron: Treinenweb)
Reserveren vanuit 9292
Het flexibele vervoersysteem ‘HaltetaxiRRReis’ is nu ook met live informatie zichtbaar in de 9292-app. Reizigers kunnen sinds 2022 in die app een rit reserveren. Nu kunnen ze na het reserveren ook direct zien hoe laat ze de deeltaxi kunnen verwachten en of er vertraging of rituitval is. Reserveren per telefoon is ook nog steeds mogelijk. (Bron: Mobiliteit.nl)
Betere informatie over drukte
Sinds vorig jaar leveren vervoerders niet alleen de verwachte drukte van ritten maar ook de werkelijke drukte. DOVA legt deze naast elkaar. Kloppen de voorspellingen? In hun onderlinge overleg bespreken vervoerders en concessieverleners aan de hand van deze gegevens besproken waar en hoe verbetering van de voorspellingen nodig is. (Bron: DOVA)

Tram Amsterdam
De Amsterdam IJburgtram, lijn 26, wordt verlengd. Vanaf december dit jaar rijdt de tram door naar Centrum Eiland en Strand Eiland waar nu volop huizen worden gebouwd. In totaal komen er drie extra haltes. Rond 2035 wordt de tramlijn verder verlengd naar het tweede deel van Strandeiland en krijgt daar nog een extra halte.

HSL verder vertraagd
Het herstel van de HSL is in ieder geval vertraagd tot in 2027. Bij tien viaducten van de HSL zijn constructiefouten vastgesteld. Het viaduct bij Rijpwetering heeft daarnaast te maken met een verzakkende ondergrond. Hierdoor mochten treinen lange tijd niet harder dan 80 kilometer per uur rijden, terwijl de geplande snelheid 300 kilometer per uur is. Sinds december is de maximumsnelheid verhoogd naar 120 kilometer per uur. Het viaduct bij Rijpwetering zou worden hersteld in 2026 maar dit wordt nu op zijn vroegst 2027. Hoelang herstel van de andere viaducten gaat duren is nog onduidelijk. Volgens ProRail-CEO John Voppen kunnen treinen op de HSL waarschijnlijk pas in 2030 weer op volle snelheid rijden. (Bron: Spoorpro / Treinenweb)

Nieuwe treintarieven in België
De Belgische spoorwegen NMBS beginnen in de loop van 2025 met nieuwe treintarieven. Een van de doelen is het vereenvoudigen van de tariefstructuur. Senioren en jongeren krijgen altijd 40% korting op het treinkaartje, ook tijdens de spitsuren. Een nieuwe voordeelkaart, die iedereen kan kopen, geeft 40% (extra) korting in de daluren. De prijs van het treinkaartje voor de langste afstanden daalt omdat het maximaal aantal kilometers dat in rekening wordt gebracht wordt verlaagd. Meer informatie: tinyurl.com/belgiekorting .
Fietsservicezuilen
Zeven OV-knooppunten in Groningen hebben sinds maart als proef servicezuilen voor de fiets. Daar kun je bijvoorbeeld banden oppompen of kleine reparaties uitvoeren. Gebruikers kunnen via een QR-code op de zuil hun mening over het toestel achterlaten. De zuilen staan bij de treinstations van Appingedam, Grijpskerk, Groningen Noord en Winschoten, bij de OV-knooppunten in de centra van Leek en Ten Boer, en bij bushalte Marke in Vlagtwedde. Een achtste exemplaar verschijnt later dit jaar bij P+R Marum.