Skip to main content

Duurzame mobiliteit in de toekomst

Vandaag is de Dag van de Duurzaamheid. Een mooi moment om stil te staan bij duurzaamheidsinitiatieven, kritisch te kijken naar je eigen gedrag, maar vooral ook na te denken over onze duurzame toekomst. Wij als jongeren binnen Rover hebben natuurlijk heel veel ideeën over wat er beter kan en nemen jullie graag mee in onze dromen.

Vaak wordt gesproken over wat jongeren willen en hoe hun toekomst eruit ziet, maar is dat wel wat jongeren zelf voor ogen hebben? Vaak niet, zegt Marloes Hofstede, woordvoerder van Rover Jong. “Er wordt vanuit de politiek ingezet op allerlei maatregelen waarvan wij merken dat het helemaal niet aansluit bij jongeren. Zo willen veel jongeren van nu helemaal geen eigen (elektrische) auto maar zien veel liever deelsystemen en goed openbaar vervoer”. In de Jonge Klimaatbeweging worden jongerenorganisaties aangemoedigd om hun toekomstbeeld voor 2050 te schetsen. Hoe ziet dat beeld van Rover Jong eruit?

Mobiliteit in Nederland

Ons ideaalbeeld is natuurlijk dat openbaar vervoer een groot aandeel heeft in de totale mobiliteit. Het moet de norm worden om met het ov te reizen, zeker naar dichtbevolkte gebieden. Wat ons betreft worden Nederlandse binnensteden daarom zoveel mogelijk autovrij. Door te zorgen voor goede hubs aan de rand van de stad kunnen reizigers gebruik maken van goed ov en allerlei deelsystemen. Parkeer je auto direct naast de snelweg, koop een parkeerticket wat je onbeperkt toegang geeft tot het ov en vervolg je reis op een duurzame manier. Ook zien we graag meer deelsystemen zodat reizigers kunnen kiezen voor fiets, elektrische scooter of step bijvoorbeeld.

Mobiliteit in Europa

Met één ticket zelf kunnen kiezen hoe je reist. Dat lijkt ons een perfect scenario. Je koopt een ticket naar je bestemming, maar kiest zelf of je met sneltrein, nachttrein, verschillende kortere treintrajecten, bus enz. reist. Ook moet dit ticketsysteem en de tarieven gelijk zijn voor heel Europa, waarmee het voor reizigers vele malen makkelijker wordt om voor de trein te kiezen. De prijzen van deze tickets moeten uiteraard lager liggen dan een vliegticket, zodat de concurrentiepositie van het ov verbeterd. En dan bedoelen we niet alleen dat vliegtickets duurder moeten worden, maar natuurlijk ook dat de prijzen van treintickets omlaag moeten. Oh, en als we dan echt mogen dromen dan willen we natuurlijk ook een snel hyperloop netwerk van Europese steden!

Veel vliegreizen binnen Europa zijn zakenreizen. Wij vragen ons af of het altijd nodig is om voor vergaderingen zulke reizen te maken. Door de recente pandemie hebben we geleerd dat digitaal vergaderen zeker werkt en hopen we dat bedrijven zullen inzien dat veel bijeenkomsten online kunnen worden gehouden. Dat kunnen we dan ook nog een stukje hipper en leuker maken door bijvoorbeeld met virtual reality te werken, zodat je niet naar een beeldscherm kijkt maar echt het gevoel hebt in een ruimte aanwezig te zijn.

Nooit meer vliegen?

Natuurlijk verwachten we niet dat vliegreizen helemaal gaan verdwijnen. Treinreizen zijn binnen een continent misschien een mooi alternatief, maar voor intercontinentale reizen zullen vliegtuigen beschikbaar moeten blijven. Rover Jong zou daarom graag zien dat er maximaal wordt ingezet op duurzame alternatieven voor kerosine. Daarbij vinden we wel dat vliegreizen over land een stuk duurder moeten worden, zodat de trein of bus een aantrekkelijk alternatief wordt.