Corrie Scheffer: “We hebben vorige week weer om tafel gezeten met Maurice Unck, de directeur van de RET. Hij gaf aan dat ze financiële problemen hebben door de Corona. Veel minder reizigers en de wegvallende opbrengsten worden maar voor 93% vergoed. De rest moet de RET zelf betalen of door het schrappen in de diensten. Minder metro’s en het schrappen van sommige buslijnen zijn het gevolg, zoals lijn 37 in Capelle a/d IJssel.”
Corrie maakt zich zelf ook druk over de liften op metrostations. Via een app kun je zien of liften werken. Maar die informatie klopt vaak niet! Voor mensen in een rolstoel of met kinderwagens is dat een ramp.
In het Metrocov heeft ze aangegeven dat Rover pleit voor het behoud van de veerverbinding tussen het centrum en Heijplaat. Voor studenten en bewoners is het verdwijnen van deze veerdienst een ramp. Het alternatief is niet toegankelijk voor rolstoelers, fietsen kunnen niet mee en je komt in Merwe-Vierhavens terecht. Ver van het centrum.
De SpijkHopper in Spijkenisse is volgens Corrie een goede oplossing. Wel zal ze samen met vervoerder EBS de vinger aan de pols houden over de uitvoering. Rover heeft geconstateerd dat de informatie over de SpijkHopper op metrostation Spijkenisse Centrum slecht is.
Nico van der Vliet, voorzitter van het Metrocov vertelt dat er nogal wat grote dingen spelen in de komende jaren:
- De nieuwe oeververbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom
- De uitbreiding van metrostation Beurs
- De renovatie van station Zuidplein
- De komst van elektrische en waterstof bussen
- Verlenging van het zelfrijdend vervoer in Rivium
Voor inwoners belangrijke dingen die – als het goed gebeurt – het reizen per openbaar vervoer aantrekkelijker kunnen maken. Essentieel daarvoor is dat de stem van de reiziger betrokken wordt bij die plannen. Rover Rotterdam wil die inbreng graag leveren.