Jaarverslag 2016 West Overijssel

1                 Activiteiten 2016

Onze afdeling heeft zich in 2016 vooral energie besteed aan de onderstaande activiteiten.

1. Doortrekking van de lijn Almelo-Mariënberg naar Hardenberg.

Dit is een lang gekoesterde wens. Op 29 augustus 2016 is de rechtstreekse verbinding tussen Almelo en Hardenberg tot stand gekomen, waardoor Twente, Noordoost Overijssel en Zuidoost Drenthe als het ware dichter bij elkaar zijn gekomen. Helaas wordt de dienstuitvoering geteisterd door een overmaat aan storingen van materieel en infrastructuur, met als gevolg een onacceptabele uitval van treinen. Hierop hebben de Rocov’s van Overijssel en Twente actie genomen om de druk op Arriva, ProRail en de provincie Overijssel te verhogen maatregelen te nemen. Dat is gebeurd door een ongevraagd advies en door een persbericht. Dat heeft voor de nodige publiciteit gezorgd. We zullen nauwlettend volgen of de noodzakelijke verbeteringen worden doorgevoerd en tot resultaat leiden.

1. Gastvrije stations.

Onze afdeling heeft meegewerkt aan de enquête Gast Vrije Stations. Vooral in de categorie kleine stations scoort onze provincie goed. Ommen en Dalfsen vielen in de prijzen. Onze voorzitter Kees van Ramshorst heeft het “winnaars-certificaat” overhandigd aan de exploitanten van de restaurants in beide stations. Dat heeft ook geleid tot positieve publiciteit.

1. Tarievenhuis Oost (THO).

In de Regio Oost wordt al jaren samengewerkt in het OV (zie ook punt 3d). In 2017 willen de vervoerders en provincies een harmonisatieslag doorvoeren bij de tarieven van de bus concessies en de regionale spoorconcessies, waarbij op een aantal punten sprake is van tariefintegratie tussen bus en regionaal spoor in het hele landsdeel Regio Oost. Op zich zelf een goed idee. In 2016 heeft hierover veel overleg plaatsgevonden tussen de vier betrokken Rocov’s (Gelderland, Overijssel, Twente en Flevoland) en tussen hen en de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland en de vervoerders Connexxion, Syntus en Arriva. Het is een ingewikkelde materie met aan de positieve kant aantrekkelijke Oost-brede kortingsproducten en deels interoperabele Altijd Vrij reisproducten. Maar er is ook negatieve) kant met een (aanzienlijke) verhoging van het kilometertarief, afschaffen van leeftijdskortingen en vervanging van Sterabonnementen door concessie-gebonden Altijd Vrij abonnementen. Om tot een goede afweging te komen hebben de Rocov’s aan Rover om contraexpertise gevraagd aangaande de door de provincies en vervoerders gehanteerde argumenten. In samenwerking met Rover is daardoor een weloverwogen gezamenlijk advies van de vier Rocov’s uitgebracht met een positieve grondhouding over de harmonisatie, maar ook met zeer kritische opmerkingen. Wij willen voor het busvervoer geen concessie-gebonden Altijd Vrij product per concessie, maar handhaving/herinvoering van de sterabonnementen, wij willen geen aanzienlijke verhogingen van de kilometerprijzen bij de invoering van het THO en wij willen vooral bij de jongeren en tot op bepaalde hoogte ook bij de ouderen geen afschaffing van de leeftijdskortingen bij de THO-reisproducten. De reactie op ons advies is nog niet binnen, maar de signalen duiden niet op grote instemming met de hoofdbestanddelen van het advies.

1. Het op de huid zitten van de vervoerders en ProRail.

Dit is een belangrijk aspect. Bij punt a hebben we al het een en ander gezegd over de lijn Almelo-Hardenberg. Maar ook bij Syntus en Connexxion (de concessies Midden-Overijssel en IJsselmond) zijn er soms uitvoeringsproblemen. Voorbeelden daarvan zijn capaciteitsgebrek in Staphorst en Giethoorn, waardoor passagiers bij de halte achtergelaten worden, gebrekkige punctualiteit van de stadsdienst in Kampen, waardoor de aansluitingen met de trein verloren gaan en problemen met de OV-chipkaart door niet goed werkende apparatuur of GPS-instellingen van het voertuig. Het aanspreken van de provincie Overijssel en/of vervoerders op klachten hierover leidt tot onze frustratie niet altijd tot de gewenste situatie. Een voorbeeld is de stadsdienst in Kampen, waarvan de provincie af wil in het kader van de herijking van het OV. Daarom is er niet meer de bereidheid maatregelen te nemen om de punctualiteit te verbeteren. Naast het monitoren van de huidige situatie houdt Rover West-Overijssel zich ook bezig met toekomstige ontwikkelingen. Wij zijn bijvoorbeeld betrokken bij de veranderingen die op stapel staan bij het spoor in en rondom Zwolle.

1. Organisatie Rocov-Rovers en thema bijeenkomst op 19 november.

Dit was een geslaagde bijeenkomst met presentaties en discussies over onderwerpen als Basisnetwerk, Tarievenhuis Oost, elektrificatie Zwolle-Kampen met de bijbehorende buiten gebruikstellingen en de het ontwerp van de dienstregeling 2017 van NS en de daaraan ten grondslag liggende afwegingen.

2                 Interne aangelegenheden

1. Overlijden Gerrit Douma.

Gerrit is na een ziekte van 2,5 jaar op 14 juni 2016 overleden. Hij is van 2003 tot in 2015 actief geweest als bestuurslid en penningmeester van onze afdeling. Vanaf 2004 tot in 2015 vervulde hij de functie van secretaris en spin in het web van het Rocov Overijssel. Zijn inzet en kennis waren enorm. Hij was een betrokken en hartelijke man, aan wie wij heel veel dank aan zijn verschuldigde en die met groot respect in onze gedachten voortleeft.

Onze afdeling heeft in 2016 geen ALV georganiseerd. De opkomst daarbij is doorgaans uiterst gering. Om toch de leden van onze afdeling te betrekken bij onze activiteiten brengen we jaarlijks één of twee Nieuwsbrieven uit, waarin we uitgebreid ingaan op alles wat er speelt in onze regio. Daarop komen wel vaak reacties binnen en het is dus een effectief middel om onze leden te bereiken. De laatste Nieuwsbrief dateert van 7 november 2016. Deze treft u aan op onze site op de website van Rover onder de rubriek “Lokaal”. Die Nieuwsbrief bevat veel informatie die wat dieper ingaat op de onderwerpen die in dit stuk aan de orde komen.

Deze is in 2016 niet gewijzigd. Het bestuur bestaat uit Kees van Ramshorst (voorzitter), Gerrit Heutink (secretaris), Gerrit Bakkenes (penningmeester), Woutje van Suijlekom (lid) en Floris Nijhuis (lid).

3                 Vooruitblik 2017

In 2017 zijn er geen grote nieuwe ontwikkelingen in onze regio op het terrein van het OV. Maar wel vragen een aantal al in gang gezette zaken om nadere aandacht bij de uitwerking daarvan.

1. Treinconcessies Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede.

Op zondag 10 december 2017 neemt Syntus deze treinverbindingen van NS over. Aandachtspunten voor ons zijn daarbij de precieze nieuwe dienstregeling, de tarieven, de samenloop op het traject Wierden-Enschede met de treinen van NS (vooral de omgang met CiCo-palen, met een grote kans op vergissingen) en de sneltrein in de spits tussen Zwolle en Enschede. Een punt van zorg is het gesteggel met NS over een aantal van deze punten.

1. Nieuw station Stadshagen.

Zwolle krijgt per 10 december 2017 een nieuw station in Stadshagen, een grote buitenwijk van Zwolle die is gelegen aan de spoorlijn Kampen-Zwolle. Wij proberen er zo veel mogelijk op te hameren dat dit station voldoet aan de eisen van toegankelijkheid en overzichtelijkheid voor iedereen en bescherming tegen weer en wind. We letten er ook op dat de bijbehorende bushaltes, fietsenstallingen en parkeerplaatsen aan alle eisen voldoen die je mag stellen aan een goed knooppunt.

1. Ontwikkeling bus concessies.

Het gaat al jaren bergafwaarts met het busvervoer in onze regio. Dat raakt vooral de stadsbussen in de steden Zwolle, Deventer en Kampen en de streeklijnen op het platteland. De provincie kiest buiten het beperkte kernnet van het streekvervoer voor fiets en auto.  Wie niet kan autorijden of fietsen is in steeds meer gevallen aangewezen op de participatiemaatschappij. Zo komt de provincie Overijssel gemakkelijk af van lijnen met een lage kostendekkingsgraad. Wij snappen dat het OV in middelgrote steden en op het platteland niet op de bestaande voet kan worden voortgezet. Maar dan moet de provincie de regie nemen voor kleinschalige alternatieven die passen in het OV. Dat gebeurt onvoldoende met als gevolg een lappendeken aan ongecoördineerde en onoverzichtelijke initiatieven ter vervanging van regulier OV en soms helemaal geen alternatieven voor het reguliere OV. Wij blijven ons inzetten voor goede alternatieven met zo veel mogelijk OV-functionaliteit. Dat is in de praktijk geen gemakkelijke opgave. Lijn 30 Hardenberg - Hoogeveen bij station Hardenberg

1. Samenwerking Regio Oost.

Op een aantal vlakken werken de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland (ex Almere en stadsdienst Lelystad) bij het OV samen onder de vlag van de Regio Oost. Het gaat dan vooral om tarieven, gemeenschappelijke concessies, concessiebeheer en afstemming van dienstregelingen. Dat is een goede zaak die de beruchte versnippering van het OV tegenwerkt. De vier betrokken Rocov’s zijn daardoor ook steeds meer gaan samenwerken. Er worden stappen gezet om de Rocov’s Overijssel en Twente samen te voegen. Dit heeft ook consequenties voor de Roverafdelingen West-Overijssel en Twente. Wij willen in overleg met de afdeling Twente in 2017 uitzoeken op welke wijze we het beste samen kunnen optrekken ter versterking van onze positie en om te voorkomen dat Rover in Overijssel met twee tongen praat.

Gerrit Heutink, Dalfsen 9 maart 2017

Secretaris Rover, afdeling West Overijssel.

0.0/5 rating (0 votes)
Categories: Rover-afdeling West-Overijssel