Skip to main content

Rover-Limburg

25
maart
2024

Vanaf komend Paasweekend volop werkzaamheden op het Limburgse spoor

Tenfoto 0SEads IC Haarlem Amsterdam Centraal gevolge van diverse werkzaamheden op het spoor in Limburg zullen treinreizigers in onze provincie en vanuit Limburg naar Eindhoven en Venlo de komende weken hier hinder van ondervinden middels een langere reistijd en zullen zij voor een gedeelte van hun reis gebruik moeten maken van het treinvervangend busvervoer.

Hieronder treft u een overzicht aan van de data en de trajecten waarop er werkzaamheden plaatsvinden.

17
maart
2024

20 miljoen voor Limburg door afblazen tram

NaHasselt tramhalte twee jaar overleg is er nog steeds geen akkoord in zicht, want minister Peeters wil Nederlands-Limburg en Maastricht niet compenseren. De gemeente Maastricht en de provincie Limburg hebben besloten om tegen het Vlaamse Gewest een rechtzaak te beginnen vanwege het eenzijdig afblazen van de tram tussen Maastricht en Hasselt.

In mei 2022 besliste Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters dat er ook tussen Hasselt en Maastricht geen sneltram komt, net zoals ze al de sneltramlijnen Hasselt – Maasmechelen en Hasselt – Neerpelt vervangen had door trambussen. Met als gevolg dat Maastricht bleef zitten met een strop van ruim 22 miljoen euro, zo berekende de gemeente zelf. Er is wel 3 miljoen euro overgemaakt maar dit bedrag was door Limburg betaald omdat de tram door de sterkte van de Wilhelminabrug niet naar het station in Maastricht kon.

16
maart
2024

NS-samenreiskorting gewijzigd

Hetpaaltjes amersfoort bijsnijden reizen met samenreiskorting is een stuk ingewikkelder geworden, in het verleden kon je de samenreiskorting eenvoudig bij de kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten. Met een NS-abonnement kun je in de daluren of het weekend met een bekende met een NS-abonnement meereizen. Met een NS-abonnement kunnen maximaal 3 reizigers met 40% samenreiskorting met je meereizen. Binnenkort krijg je nog alleen korting met een zogenaamde samenreiscode.

Tot 22 april 2024 kun je de korting nog op je OV-chipkaart zetten bij een NS-kaartautomaat. Na die datum kan dat niet meer bij een NS-kaartautomaat, maar regel je Samenreiskorting met een samenreiscode op ns.nl, in de NS-app of bij de NS-servicebalie. Een voorwaarde voor korting is dat ze de hele reis samen reizen.

16
maart
2024

Brussel tegen onderhandse aanbesteding hoofdrailnet

VolgensRotterdam cs 2 de EU schendt Nederland EU-regels door het hoofdrailnet onderhands te gunnen aan de NS. Volgens de Europese Commissie heeft Nederland de exploitatie van de belangrijkste treinverbindingen in Nederland weer gegund aan de NS. Volgens de EU had het Nederlandse kabinet marktwerking moeten toestaan op het spoor.

De EU zet de inbreukprocedure voort die ze in juli 2023 aankondigde, dit kan resulteren in een uitspraak van de Europese rechter. Het gevolg hiervan kan een boete van miljoenen euro’s zijn. Volgens de eurocommissaris heeft het kabinet onvoldoende laten onderzoeken of andere spoorvervoerders meer vervoer willen aanbieden. De onderhandse gunning is in strijd met Europese afspraken om meer concurrentie toe te laten bij de trein. De EU-commissaris heeft problemen met de lange looptijd van de concessie en de grote van de concessie. Hiernaast zijn er ook problemen met de lange periode tussen de datum van gunning, in december 2023 en het moment waarop de nieuwe concessie start gaat, dit zal na 1 januari 2025 zijn.

19
februari
2024

Samenreiskorting NS een stuk ingewikkelder

NSKaartlezers Roermond gaat het moeilijker maken om gebruik te maken van samenreiskorting. Wie in de trein wil profiteren van samenreiskorting heeft daarvoor een online code nodig. De abonnementhouder moet die code aanmaken en delen met zijn of haar medereiziger. Tijdens de reis moeten ze bij elkaar zitten. De maatregel moet volgens de NS onduidelijke situaties en vervelende discussies voorkomen. Rover afdeling Limburg vindt het een slechte maatregel om voor de NS-reiziger nog meer drempels op te werpen. Wie niet digitaal vaardig is, wijst de NS naar servicebalies die er nog maar op een beperkt aantal stations zijn.

13
februari
2024

Rijdt de trein van Heerlen naar Aachen?

Spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Haanrade grens is de oplossing.

DeHeerlen station Heuvellandlijn komende tijd zal regelmatig op station Heerlen door reizigers de vraag gesteld worden waarom rijdt de trein niet naar Aachen Hbf en dat geldt ook voor de RE18 vanuit Aachen Hbf naar Heerlen. Ook zal op bepaalde momenten de trein niet stoppen op station Landgraaf en/of Eygelshoven Markt. De beste oplossing voor het probleem is de verdubbeling van het spoor tussen Landgraaf en Haanrade grens dit wordt verder beschreven in dit artikel. Een andere reden dat de RE18 niet rijdt is het gebrek aan machinisten.

Wat is de oorzaak dat sommige treinen van en naar Aachen Hbf niet rijden. De reden is de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen. Het doel van de uitbreiding van de infrastructuur in Duitsland is dat de Betuwelijn maar beperkt gebruikt kan worden door de ontbrekende infra in Duitsland in aansluiting op de Betuwelijn. Hierdoor zullen de komende tijd de grensovergangen bij Heerlen en Venlo meer goederentreinen te verwerken krijgen.

13
februari
2024

Klimmen-Ransdaal heeft het best gewaardeerde station in Nederland

Station                               Klimmen-Ransdaal is weer het meest gewaardeerde station in Nederland, het Limburgse station krijgt een 8,7 van de reizigers en vorig jaar scoorde het 8,3. Dit blijkt uit recent reizigersonderzoek van NS en ProRail door I&O research. Het authentieke station is een rijksmonument uit 1913, van architect George van Heukelom. In dit station is een restaurant gevestigd.

De stations op de Heuvellandlijn worden goed gewaardeerd en Klimmen-Ransdaal steekt daar nog met kop en schouder bovenuit. Andere stations op de Heuvellandlijn worden goed gewaardeerd, het station Schin op Geul staat op de tweede plaats en station Valkenburg staat op de vierde plaats. Hoewel de gebouwen van NS zijn, rijdt concurrent Arriva op de Heuvellandlijn. Als je een weekendje in Zuid-Limburg bent, zou je een treinrit van Maastricht naar Heerlen kunnen maken. Dan kom je langs alle drie deze stations. Uitstappen en een wandeling maken is de moeite waard, want ze liggen in een prachtige, heuvelachtige omgeving.

10
februari
2024

Arriva wijzigt de prijs van de nachttrein naar Schiphol

ArrivaEerste nachttrein Arriva past de ticketprijzen aan van de nachttreinen die vrijdagnacht vanuit Maastricht en Groningen naar Schiphol reizen. De korte ritten worden goedkoper en de lange ritten worden duurder. Tot nu toe betaalde elke nachtreiziger tien euro, ongeacht de reislengte. Er komen nu drie tarieven van vijf, tien of vijftien euro. De kaartjes kunnen worden gekocht in de reisapp van Arriva en via 9292.nl. Vanwege het speciale tarief is het niet mogelijk om met de OV-chipkaart te reizen.

De reizen van Maastricht – Sittard, Groningen – Assen, Weert – Eindhoven, Utrecht – Amsterdam zullen voortaan 5 euro kosten. Lange ritten, zoals Maastricht – Eindhoven en verder en Groningen – Lelystad zullen voortaan 15 euro gaan kosten.

01
januari
2024

Nieuwjaarwens Rover Limburg 2024

RoverFoto nieuwjaarswens 2024 afdeling Limburg wenst U een gezond en voorspoedig 2024 toe.

Wij hopen dat de problemen met het personeel van de vervoerders in 2024 eindelijk opgelost gaat worden.

Vanwege de werkzaamheden op het rangeerterrein van station Heerlen heeft ProRail voorgesteld dat de stroom er tot vroeg in de ochtend zou worden uitgezet. Dit betekende dat de eerste trein op de Heuvellandlijn later moest vertrekken en dit had het gevolg dat de reizigers vanaf de stoptreinstations op de Heuvellandlijn geen aansluiting in Maastricht op de IC naar de Randstad meer hebben. Rover Limburg heeft voorgesteld iets eerder weer stroom op het rangeerterrein in Heerlen te zetten waardoor de eerste trein op de Heuvellandlijn weer aansluiting krijgt op de IC in Maastricht. ProRail heeft de plannen aangepast.

31
december
2023

Papieren spoorboekje 2024 van Reizigersvereniging Rover

SindsRover spoorboekje 2024 2013 geven Rover en Treinreiziger.nl zelf het spoorboekje uit. Tot en met 2020 gebeurde dat met behulp van tabellen die wel door NS werden geleverd. Toen NS aangaf deze tabellen door nieuwe software niet meer te kunnen leveren, klopten Rover en Treinreiziger.nl aan bij Treinposities om te helpen toch een spoorboekje te maken. Na een intensief ontwikkeltraject van enkele maanden is het gelukt om software te schrijven die de tabellen kan maken op basis van de dienstregeling. Reizigersvereniging Rover en Treinreiziger.nl brengen voor de 11e keer het boekje uit in samenwerking met Treinposities.nl.

30
december
2023

Limburg wil minima in de daluren gratis laten reizen met Arriva

De                               provincie werkt aan een voorstel om aan de Limburgse minima een OV-abonnement te verstrekken waarmee men in heel Limburg met de Arriva bus en trein kan reizen in de daluren.

Dit abonnement is een zogenoemde Meedoen Pas, over de verdere invulling is de provincie in overleg met Arriva en de Limburgse gemeenten. De verwachting is dat dit abonnement medio 2024 wordt ingevoerd en hierover moet nog een besluit genomen worden door de Provinciale Staten.

18
oktober
2023

Volgend jaar gaan de OV-tarieven zeer waarschijnlijk niet omhoog

DeKaartlezers Roermond kans is groot dat de OV-tarieven volgend jaar niet omhooggaan. De Tweede Kamer heeft tijdens de algemene financiële beschouwingen een tweetal moties aangenomen, beiden roepen het kabinet op om de prijsverhoging te compenseren. De motie van Mirjam Bikker (CU) wil voorkomen dat er een prijsstijging van 11,72% voor het OV in 2024 komt. Het demissionaire kabinet stelt extra geld beschikbaar voor het OV. Die wens van de Kamer gaat de staatssecretaris namens het kabinet dus uitvoeren. Dit is goed voor de reiziger om de aantrekkelijkheid voor het OV te verbeteren.

15
oktober
2023

Korte berichten 15

DeEurobahn Venlo treinen voor de RE13 worden door Stadler geleverd

De 5 Flirt3 EMU’s bestaan uit vier wagons voor de verbinding Eindhoven-Venlo-Hamm die ook wel de Maas-Wupper Express wordt genoemd. Start een onderdeel van DB won de aanbesteding en de trein zal in Nederland door Arriva worden gereden.

De nieuwe verbinding gaat in 2026 rijden en wordt uitgerust met 1,5 kV gelijkstroom voor Nederland en 15 kV wisselstroom voor Duitsland. De treinen zullen ook worden uitgerust met drie beveiligingssystemen.

De treinen zullen plaats bieden aan 375 reizigers (235 zitplaatsen). Er komen 34 eersteklas stoelen en er is ruimte voor maximaal 12 fietsen, evenals rolstoelen en kinderwagens.

09
oktober
2023

Het conflict bij het vervoer van goederen en personen per trein

OmMINOLTA DIGITAL CAMERA         de Betuweroute beter te kunnen benutten voor het goederentransport, werkt de Duitse overheid aan een verbetering van de aansluiting met de Betuweroute. Tijdens deze werkzaamheden tussen november 2024 en mei 2026 zullen goederentreinen via andere routes naar Duitsland moeten rijden. Om de capaciteit voor het goederenverkeer via de Betuweroute te vergroten, legt de Duitse overheid een extra 3e spoor aan tussen Emmerich en Oberhausen.

Dit betekent dat de RE13 van/naar Venlo 80 weken verbust zal worden zodat er meer ruimte komt voor goederenvervoer via Venlo. Tussen Emmerich en Oberhausen zijn 20 weken beide sporen niet beschikbaar en 60 weken is er één spoor beschikbaar. In Duitsland speelt op meer trajecten dat het goederenvervoer in die tijd de voorkeur krijgt boven het personenvervoer.

07
oktober
2023

Hamont-Weert opnieuw vertraagd

DeHamont afslag beste oplossing om een directe treinverbinding tussen Antwerpen-Hamont-Weert weer mogelijk te maken is een variant met een volledig Belgisch spoorsysteem. De reactivering behelst de 8 km enkelspoor tussen Weert en Hamont dat niet geëlektrificeerd is. Het traject was in de 19de en 20ste eeuw onderdeel van de IJzeren Rijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. In 1953 kwam er een einde aan het reizigersvervoer.

[12 3 4 5  >>