Rover-Limburg

30
januari
2023

Goedkoop reizen door heel Duitsland met de regionale trein

EenEurobahn Venlo onbekende dagkaart die in heel Duitsland geldig is, is het Quer-durchs-Land-Ticket. Deze dagkaart kost 44 euro voor de eerste persoon. Voor iedere extra reiziger komt er 8 euro bij (maximaal 5 personen).

In vrijwel alle regionale treinen van Duitsland kan je gebruik maken van de RE, IRE, RB en S-Bahn-treinen, maar niet van de IC, ICE, IR en CityNightLine treinen. Het treinkaartje van de Deutsche Bahn is ook geldig bij de meeste andere Duitse spoorbedrijven.

20
januari
2023

Het streekvervoer staakt dus de reiziger is de dupe

Erplatteland bushalte Tim Boric is op donderdag 19 en vrijdag 20 januari 2023 weer een staking In het streekvervoer, nadat overleg over een nieuwe cao is stukgelopen. Komende woensdag staat een nieuw overleg gepland.

Er wordt niet overal gestaakt, de NS-treinen rijden en dat geldt ook voor het stadsvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Alleen de leden van vakbond FNV willen staken. Van de 13.000 medewerkers in het streekvervoer zijn er circa 6.000 aangesloten bij de FNV en 2.200 bij CNV Vakmensen, maar het CNV doet niet mee aan de staking.

15
januari
2023

Mondkapjes vanaf 2 februari niet meer verplicht in het Duitse OV

DeMondkapjes mondkapjesverplichting zou eigenlijk tot 7 april gelden, maar geldt nu nog tot 2 februari. Treinreizigers die vanuit bijvoorbeeld Nederland naar Duitsland reizen hoeven dus vanaf volgende maand geen mondkapje meer te dragen. Het verzoek is wel om mondkapjes vrijwillig te blijven dragen. De versoepeling geldt voor ritten met de langeafstand ritten met de IC, ICE en de EC.

De beslissing van de Duitse regering geldt alleen voor treinen die landelijk worden ingezet. De afzonderlijke deelstaten gaan over maatregelen in regionale treinen en stadsvervoer.

12
januari
2023

Korte berichten 9

NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers bij de Spaanse treinfabrikant CAF

HetDDNG NSgaat om 30 treinstellen bestaande uit vier rijtuigen (twee enkeldeks en twee dubbeldeks) en 30 treinstellen met zes rijtuigen (twee enkeldeks en vier dubbeldeks).  Voordeel van deze nieuwe trein is dat het veel zitplaatsen biedt en een verbeterde toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel door de gelijkvloerse instap en uitschuiftrede. De Dubbeldekker Nieuwe Generatie (DDNG) zoals de trein bij NS gaat heten moet op termijn een deel van de huidige DDZ-vloot gaan vervangen en in 2028 in dienst komen.

10
januari
2023

ProRail torpedeert Limburgse plannen van de ZLSM voor de Miljoenenlijn

Debty Zuid-Limburgse Spoorweg Maatschappij (ZLSM) wil een toeristische stoomtrein gaan rijden van de stations Valkenburg via Simpelveld, Kerkrade en Landgraaf naar Heerlen. Het voornemen van ProRail is om in het eerste kwartaal van 2023 de cruciale verbinding tussen het museale spoor en het reguliere spoorwegnet bij Kerkrade-Centrum richting Heerlen te verwijderen, het gevolg hiervan is dat deze plannen niet meer door kunnen gaan.

01
januari
2023

Nieuwjaarswens Rover afdeling Limburg

Het Nieuwjaarswens Rover 2023bestuur van Rover Limburg wenst U een voorspoedig en gezond 2023 toe.

Wij hopen dat de problemen met het personeel van de vervoerders in 2023 opgelost gaat worden en weer alle reizigers terugkeren in het openbaar vervoer.

Rover Limburg heeft er in 2022 voor gezorgd dat de perronindeling voor de overstappers in Sittard werd verbeterd zodat de loopafstanden werden verminderd.

 

30
december
2022

Hamont-Weert, in België is alles klaar maar in Nederland ontbreekt de bovenleiding

TweeHamont afslag Belgische ministers, een Nederlandse staatssecretaris, de gouverneur van de provincie Limburg en de regiodirecteur van ProRail waren op 19 december 2022 naar Weert gekomen om zich te laten informeren over de treinverbinding Hamont-Weert. Mogelijk zit er schot in dit dossier.

Aan de Belgische zijde van de spoorlijn zijn de aanpassingen gereed. De lijn is de afgelopen jaren tot aan Hamont-Achel geëlektrificeerd. Nu moet het laatste stukje van 8 kilometer tot in Weert nog worden geëlektrificeerd. Al jaren wordt er vanuit België en Nederland gelobbyd voor die grensoverschrijdende spoorverbinding, in de tijd dat de trein stil staat in Hamont kan die heen en weer rijden naar Weert.

26
december
2022

Onderhands aanbesteden van het HoofdRailnet

InAmsterdam cs perron de spoorwereld is er discussie over het onderhands of openbaar aanbesteden van het HoofdRailnet. Recent heeft de Federatie Mobiliteitsbedrijven (FMN), de belangenvereniging van vijf regionale treinvervoerders, bij de bestuursrechter in Den Haag een voorzieningenprocedure aangespannen. Deze juridische procedure werd door de FMN verloren.

De FMN beroept zich op Europese regels. Die maken het vanaf eind 2023 moeilijker om aanbestedingen in het openbaar vervoer onderhands te gunnen. Nederland is verplicht om bij de aanbesteding een markconsultatie van de vervoersmarkt uit te voeren.

23
december
2022

Nieuwe afleveringen Rail Away

RailArrivatrein Groningen Away is vanaf maandag 26 december tot en met 5 januari 2023 terug met tien nieuwe treinreizen, gefilmd in zeven verschillende Europese landen. Ze zijn te zien op NPO2 om 19:50.

In februari 2021 was Nederland bedekt onder een witte deken, Rail Away maakte in eigen land een nieuwe aflevering in met winterse beelden vanuit de trein en de lucht met de wit-rode Arriva-trein op het traject Zutphen-Winterswijk.

In de daaropvolgende afleveringen spoort de serie weer gemoedelijk door de Europese landen: van het zonnige eiland Sardinië naar Opper-Oostenrijk, via de fjorden van Noorwegen en de ongerepte natuur in Ierland naar de bergketens van Polen en de kastelen van Frankrijk.

17
december
2022

Eerste nachttrein van Arriva van Maastricht naar Schiphol

De Eerste nachttrein Arrivaeerste nachttrein van Arriva is in de nacht van vrijdag op zaterdag om 1:01 vanuit Maastricht vertrokken naar Schiphol, de nachttrein gaat voortaan iedere week op dit tijdstip rijden.

Onderweg stopte de trein op de stations van Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid en kwam om 03.15 uur op de luchthaven aan. Om 05.40 uur rijdt de trein terug naar Maastricht, waar de aankomsttijd 07.57 uur is.

De eerste trein bestond uit twee treinstellen Pinkpop en Mestreech bestaande uit vier rijtuigen, tijdens de eerste rit werden hapjes en drankjes aan de passagiers aangeboden en er werd livemuziek verzorgd door onder anderen zanger en oud-profvoetballer Björn van der Doelen en het Nederlandstalige pop trio WIES.

30
november
2022

Nieuwe dienstverlening OV in Limburg vanaf 11 december 2022

Wijzigingen                               dienstregelingen NS: Op meerdere trajecten rijden minder treinen in de daluren overdag en op vrijdag de hele dag; Er rijden minder treinen in de spits.

Voor Zuid-Limburg: Er rijden minder Intercity’s in het weekend tussen Sittard, Eindhoven Centraal en Amsterdam Centraal.

Wijzigingen treindienstregelingen Arriva:

De RE18 (stoptrein tussen Maastricht en Heerlen) gaat een halfuurdienst tussen Heerlen en Herzogenrath (D) rijden. De RE18 blijft een keer per uur doorrijden naar Aachen en v.v. Het traject Kerkraden Centrum – Heerlen wordt voortaan onderdeel van de RS18 Maastricht – Heerlen.

Nieuw is de nachttrein Arriva tussen Maastricht en Schiphol.

16
november
2022

De aangepaste Maaslijn wordt pas eind 2027 in gebruik genomen

TreinreizigersMINOLTA DIGITAL CAMERA         moeten tot 2027 wachten op de modernisering van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. Spoorbeheerder ProRail heeft eind april de aanbesteding voor de elektrificatie gedeeltelijke verdubbeling van het spoortraject Roermond-Venlo-Nijmegen stopgezet, dit vanwege de grote gevolgen van de oorlog in Oekraïne. Hierna is gekeken naar mogelijke alternatieven als waterstof- en batterijtrein, de alternatieven zijn niet sneller en goedkoper te realiseren dan het huidige project.

14
november
2022

De verbinding Heerlen-Aachen Hbf is tot en met 25 november gestremd.

Debtrhdr verbinding Heerlen-Aachen Hbf (RE18) is tot en met vrijdag 25 november tot 20:30 uur gestremd, de oorzaak is de bouwwerkzaamheden aan een brug in Kohlscheid. In plaats van treinen rijden is er bussen tussen Heerlen en Aachen Hbf. Op het Duitse traject zijn mondkapjes verplicht en FFP2 mondkapjes worden aanbevolen.

Bij deze werkzaamheden check je in en uit zoals je dat gewend bent bij de in- en uitcheckpalen op het treinstation of bij de mobiele in- en uitcheckpalen. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd. Bestaande aansluitingen kunnen niet worden gegarandeerd. Voor het vervoer met een vervangende bus is een geldig vervoerbewijs nodig. Het is niet mogelijk om een fiets mee te nemen in de bus.

30
oktober
2022

Arriva nachttrein Maastricht-Utrecht-Schiphol

Binnenkortbst krijgt de NS concurrentie op het HoofdRailnet van Arriva met de nachttrein tussen Maastricht en Schiphol.  Op vrijdag 16 december vertrekt de eerste nachttrein van Arriva. Elke vrijdag- en zaterdagnacht rijdt deze trein een retourrit. In januari volgt de tweede nachttrein van Groningen naar Schiphol.

Sinds 2021 maakt Europese wetgeving het mogelijk om ook vervoerdiensten op basis van ‘open toegang’ aan te bieden op het HoofdRailnet. Daarbij kunnen vervoerders voor eigen risico en zonder subsidie diensten aanbieden op het spoor. Arriva is de eerste vervoerder in Nederland die van deze nieuwe wetgeving gebruikmaakt.

29
oktober
2022

Korte berichten 8

Onderhandse gunning

Erfoto 0SEads IC Haarlem Amsterdam Centraal is een harde botsing met EU over de aanbesteding van het HoofdRailnet, het kabinet wil de intercity’s gunnen aan de NS. Volgens de Europese Commissie wil het ministerie de belangrijkste railverbindingen in Nederland vanaf 2025 voor nog eens tien jaar aan de Nederlandse Spoorwegen gunnen.

De onderhandse gunning is hoogstwaarschijnlijk in strijd met de Europese regels over marktwerking op het spoor. Inmiddels is de EU een juridische procedure begonnen tegen Nederland. Als Nederland de onderhandse gunning zou doorzetten, kan dat verstrekkende juridische en financiële consequenties hebben.

Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), maken al twee jaar bezwaar tegen de aanstaande onderhandse gunning. De FMN vertegenwoordigt ov-bedrijven Arriva, EBS, Keolis, Qbuzz en Connexxion.

[12 3 4 5  >>  

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Postbus 2132
    3800 CC Amersfoort

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • 033-4220450 (10:00 - 16:00 uur)

Volg ons