Rover-Limburg

23
januari
2020

Werk aan het spoor Heerlen-Aachen

VanafRE18 Heerlen aanstaande zaterdag 25 januari zullen gedurende een aantal periodes werkzaamheden aan het spoor tussen Heerlen en Aachen worden uitgevoerd. Als gevolg daarvan zullen in principe de twee laatste treinen van die dag niet rijden tussen de zojuist genoemde steden. Reizigers zullen dan met de bus vervoerd worden en onderweg stoppen bij de stations van Landgraaf, Eygelshoven Markt, Herzogenrath en Aachen West. Het gaat hierbij om de treinen die om 22.43u. en 23.43u. uit Heerlen en om 22.46u . en 23.46 uit Aachen Hbf vertrekken.

23
december
2019

Zonder stress naar de wintersport

VanafAachen RE18 de kerstperiode tot en met maart trekken vele wintersporters weer naar het Alpengebied. Velen reizen per auto naar het zuiden en krijgen rond de feestdagen in maand december en met de krokusvakantie als gevolg van de drukte op de Duitse autowegen en slechte weersomstandigheden te maken met langere reistijden en stress.

Andere sporters kiezen al jarenlang voor de trein en stappen vrijdagavond in de Alpen Express die hen dan brengt naar de mooiste skigebieden in Oostenrijk. Maar het is ook mogelijk om vanuit onze regio al ’s middags op de latten in  Garmisch-Partenkirchen of Mittenwald te staan. Interessant voor hen die een lang weekend of een midweek in Zuid-Duitsland willen verblijven.

08
december
2019

Nieuwe trein- en busdienstregeling per 15 december 2019

VolgendeNieuwe busdienstregeling week zondag gaat de nieuwe trein- en busdienstregeling voor 2020 in. De nieuwe dienstregeling geldt niet alleen voor onze provincie maar voor geheel Nederland en voor veel landen in Europa. Uiteraard concentreren wij ons in dit artikel op de wijzigingen in Limburg.

Bij de IC-treinen van NS zijn er geen grote wijzigingen te melden. Hier en daar één minuut eerdere of latere aankomst of vertrek. Ook bij de treinen van Arriva treden er qua aankomst- en vertrektijden maar marginale verschillen ten opzichte van de huidige dienstregeling op. Echter op een wijziging willen wij u in het bijzonder attenderen en dat is dat de regiosprinter van Kerkrade naar Sittard op het eindstation één minuut eerder aankomt. Door de eerdere aankomst in Sittard wordt de overstaptijd van de trein uit de richting van Heerlen op de IC naar Roermond en verder wordt met één minuut verlengd en wel van 4  naar 5 minuten. Volledigheidshalve delen wij u mede dat de kleine afwijkingen in de aankomst- en vertrektijden ook gelden voor de grensoverschrijdende treinverbindingen naar Aachen Hbf en Liège Guiilemins en Hasselt.

02
december
2019

Komt de IC Heerlen-Aachen er nu wel of niet?

DiverseSittard station IC partijen bekijken hoe de kwaliteit van de IC-verbinding Amsterdam-Eindhoven-Heerlen-Aachen verbeterd kan worden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft aan dat die verbeterd wordt door de realisatie van de tweede “Drielandentrein” zodat er een halfuur frequentie naar Aachen tot stand komt. Of de eerder beschreven IC gaat rijden is nog niet duidelijk. Uiterlijk in het tweede kwartaal van 2020 wordt in samenspraak met de Duitse vervoersautoriteit NVR een beslissing hierover genomen.

De rechtstreekse intercity naar Aken zou zeer interessant zijn voor internationale treinreizigers uit vooral het zuiden van Nederland. Vanuit Aken rijden er immers rechtstreekse ICE treinen naar o.a. Keulen en de internationale luchthaven van Frankfurt, alsook Thalys-treinen naar o.a. Keulen, Dortmund en Parijs. Daarnaast vertrekken er een groot aantal regionale treinen uit deze Duitse grensstad.

10
november
2019

Afschaffen korting middagspits extra nadelig voor reizigers buiten de Randstad

Rover Kaartlezers Roermondafdeling Limburg vindt het afschaffen van de korting in de middagspits vooral voor reizigers buiten de Randstad ongewenst. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hebben negatief op het afschaffen geadviseerd.

Zevenhonderdduizend trouwe NS-reizigers met een voordeelurenkaart (VDU-kaart) krijgen vanaf 1 januari 2021 geen korting meer tijdens de avondspits. Toen NS in 2011 voornemens was de VDU-kaart af te schaffen, is het Rover gelukt om dit abonnement toch te behouden voor de reizigers die er al gebruik van maakten.

 

03
november
2019

Revival van de nachttrein

Zo’n ICE Utrechtdrie jaar geleden vertrok uit Amsterdam de laatste internationale nachttrein naar München en Zürich. Maar de nachttrein is bezig met een comeback welke voortvloeit uit de te nemen maatregelen rond de terugdringing van de CO2-uitstoot; een doelstelling waaraan de trein zeker een bijdrage zal leveren.

Nadat de Deutsche Bahn (DB) vanwege teruglopende inkomsten uit de nachttreinverbindingen (City Night Line) en het feit dat DB genoodzaakt was nieuwe slaap- en ligrijtuigen aan te schaffen, heeft deze vervoerder besloten de CNL-treinen vanaf 11 december 2016 niet meer te exploiteren. Een aantal nachttreinverbindingen daarvan worden vanaf zojuist vermelde datum onder de productnaam NightJet verzorgd door de Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB). Een daarvan is de nachttrein van Wenen en Innsbruck naar Düsseldorf. Het is bedoeling dat deze nachttrein vanaf een nader te bepalen datum in de maand januari 2020 twee keer per week rijtuigen meevoert naar Brussel. Het treingedeelte zal dan vanaf Köln Hbf via Aachen Hbf en Liège Guillemins naar de Belgische hoofdstad rijden. Omdat er nog geen dienstregelinginformatie bekend is over de nachttrein uit/naar Oostenrijk, kan nog niet worden aangeven of de trein Maastricht-Aachen v.v. (RE18) op station Aachen Hbf goed aansluit op de meeraangehaalde trein.

27
oktober
2019

Werkzaamheden aan het spoor rond Venlo

InVenlo station NS IC de eerste helft van de maand november vinden er op de trajecten naar Venlo diverse werkzaamheden aan het spoor plaats.

In verband met de aanleg van zes kilometer nieuw spoor naar de railterminal is er vanaf 4 tot 10 november geen treinverkeer mogelijk tussen Helmond en Venlo. Reizigers worden tussen genoemde plaatsen met snelbussen vervoerd. Deze bussen stoppen in Blerick en Horst-Sevenum echter niet in Deurne. Passagiers met bestemming Deurne reizen tussen Horst-Sevenum en Deurne met een pendelbus. Dit geldt uiteraard ook voor de retourreis. De IC en de sprinter rijden respectievelijk tussen Eindhoven en Helmond en tussen Eindhoven en Deurne.

23
oktober
2019

Op de 11e van de 11e geen treinen naar station Maastricht Randwyck

Afgelopen Maastricht CSzomer werd bekend gemaakt dat de festiviteiten rondom de opening van carnavalsseizoen in Maastricht niet meer op het Vrijthof maar in het MECC zouden plaatsvinden. Helaas heeft het comité dat verantwoordelijk is voor de verplaatsing van het evenement op dat moment niet stil gestaan bij het feit of het OV alle feestgangers naar de nieuwe feestlocatie kan vervoeren c.q. hierover met de vervoerders hebben gesproken.

Vanwege de ter verwachte drukte op 11 november en om logistieke problemen op het spoor tussen het hoofdstation van Maastricht en Maastricht Randwyck te voorkomen kondigde Arriva deze week aan om de twee stoptreinen uit Heerlen en de twee stoptreinen uit Roermond die dag niet te laten doorrijden naar station Maastricht Randwyck.

22
oktober
2019

Lopen alle railprojecten in Limburg nu vertraging op?

Het RE18 en Thalys in Aachenlijkt erop of alle railprojecten in onze provincie vertraging oplopen. Neem bijvoorbeeld de elektrificatie van de Maaslijn en de spoorverdubbeling van het baanvak Heerlen-Landgraaf. Onlangs werd bekend dat een halfuursdienst van de Drielandentrein naar Luik op zijn vroegst in december 2022 mogelijk is.

Naast het hierboven vermelde bood de brief van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat evenmin geen concreet antwoord op de vraag wanneer de Drielandentrein naar Luik gaat rijden.

In de oorspronkelijke planning zou de Drielandentrein vanaf december 2018 tussen Luik-Maastricht-Heerlen-Aken gaan rijden. Echter Arriva mag met de voor deze treindienst bestelde treinstellen niet de Nederlands/Belgische grens oversteken omdat de treinen niet voorzien zijn van het European Train Control System (ETCS).

13
oktober
2019

Waar koop ik mijn treinkaartjes op het nieuwe station Heerlen?

OpArriva loket Heerlen 31 augustus is het nieuwe station in Heerlen officieel geopend en zoals wij een paar weken geleden al op onze website berichtten is er in de stationshal helaas geen NS-loket (Tickets en Service) meer aanwezig; de locatie waar men terecht kan voor o.a. de koop van diverse vervoerbewijzen, OV-chipkaarten en het opladen daarvan en natuurlijk voor het inwinnen van reisinformatie. Het kopen van tickets in de stationshal kan voortaan alleen maar via de kaartautomaten van NS en Arriva waarvan u er vier stuks in de hal aantreft. Mocht u bij het aankopen van het treinkaartje toch problemen ondervinden of vragen hebben dan kunt u zich bij de infobalie wenden tot de servicemedewerker van NS. Desgewenst loopt hij/zij even met u mee naar één van de automaten om assistentie te verlenen. Overigens heeft Arriva haar loketservice in Heerlen wel aangehouden. Dit loket bevindt zich bij het busstation.

22
september
2019

Werkzaamheden op het Limburgse spoor

Heerlen station HeuvellandlijnIn verband met onderhoud aan het spoor vinden er op korte termijn in het zuidelijk gedeelte van de provincie twee buitendienststellingen plaats. De eerste daarvan is in het laatste weekend van september. In verband hiermede rijden er op 28 en 29 september geen treinen tussen Maastricht en Sittard. Reizigers tussen genoemde plaatsen en naar de stations Bunde, Beek-Elsloo en Geleen-Lutterade worden per bus vervoerd. Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 tot 30 minuten. 

De tweede buitendienststelling is tijdens de herfstvakantie en wel van 12 t/m 20 oktober. In die periode worden tussen Meerssen en Schin op Geul spoorrails en twee wissels vervangen en worden twee overwegen onder handen genomen. Om ervoor te zorgen dat de klus binnen 9 dagen geklaard is wordt er dag en nacht doorgewerkt.

10
september
2019

Wanneer rijdt de trein van Weert via Hamont naar Antwerpen?

thumb Hamont afslagDe Vereniging Treinreizigers Vervoer (VTV) organiseerde onlangs een bijeenkomst in Weert over de realisering van een treinverbinding tussen Weert en Hamont. Infrabel, de Belgische spoorbeheerder is momenteel bezig met de elektrificatie van het spoortraject van Hamont tot aan de Belgisch/Nederlandse grens.

17
augustus
2019

Wist u dat…….

thumb 07041910Zoals u wellicht weet wijkt de spoorbreedte in Spanje af van die in de overige West-Europese landen. Dat betekent in Portbou of Cerbère overstappen op resp. de Spaanse of Franse trein met uitzondering voor reizigers die in het verleden o.a. met de nachttrein van Parijs naar Barcelona of met de dagtrein van Montpellier naar Cartagena reisden. Die konden lekker in de trein blijven zitten en hoefden dus niet over te stappen; de draaistellen werden op het emplacement van Portbou aangepast aan de juiste spoorbreedte.

26
juli
2019

Afrondende werkzaamheden op station Heerlen

thumb Nieuwbouw station HeerlenMomenteel wordt de laatste hand gelegd aan het nieuwe treinstation van Heerlen. Mensen die in de afgelopen weken met de trein zijn weggeweest of een bezoek hebben gebracht aan het station zagen dat ook de trappen vanuit de stationshal naar beide perrons (oostzijde) zijn aangebracht. De installatie van de trappen en de roltrappen, leidend naar het westelijk gedeelte van de perrons, en de plaatsing van de koepels en overkappingen zijn enige maanden geleden al tot stand gebracht. In verband met de afbouw van het station en de verwijdering van de tijdelijke loopbrug over de sporen, de brug die passagiers naar de perrons voert en die verbinding vormt tussen het station (centrumzijde) en het busstation, is er in de periode van 31 juli t/m 4 augustus geen treinverkeer mogelijk naar en vanuit Heerlen.

[12 3 4 5  >>  

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons