Rover-Limburg

20
juli
2021

Tot 2 augustus geen treinen tussen Maastricht en Luik

UPDATE: De treinen rijden weer vanaf zaterdag 24 juli 2021.

HetEijsden overstroming treinverkeer tussen Maastricht en Luik ligt naar verwachting tot 2 augustus stil door de wateroverlast die het gebied rond Eijsden en België vorige week trof. Het spoor bij Eijsden kwam compleet onder water te staan. Op het traject tussen Maastricht en Luik is de schade vooral groot in het grensgebied met België.

18
juli
2021

Korte berichten 3

Intercity Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf

Recenteindhoven station is er een rapport gepubliceerd door ProRail over de Intercityverbinding van Eindhoven via Heerlen naar Aachen Hbf. Naar aanleiding van dit rapport is er een Kamervraag gesteld of de IC van Arriva Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf binnen afzienbare tijd kan rijden.

Uit het rapport kwam, op basis van het toekomstbeeld OV2040, naar voren dat bij de introductie de IC van Arriva de volgende drie problemen zich kunnen voordoen.

11
juli
2021

NMBS en NS laten Nederlandse 65+ fors meer betalen

Met                                het seniorenbiljet Maastricht en het seniorbiljet Roosendaal, welke via diverse verkoopkanalen verkrijgbaar waren, reisde de 65+ tegen een attractief tarief met de trein naar België. Di vervoerbewijs was op werkdagen geldig vanaf 9 uur en in het weekend de gehele dag. De heen- en terugreis kostte € 11,20 voor de 2e klas.

Zonder daar publiciteit aan te geven heeft de NMBS vermelde seniorenbiljetten uit haar kaartassortiment gehaald. Een retourtje (zonder korting) Maastricht-Oostende via de NMBS- en NS-website voor een 65+ kost nu € 24,20 (2e klas). Tot voor kort was de prijs via de website van NS Internationaal € 49,00 en op deze website is nu ook de keuze voor 65+ openomen.

06
juli
2021

Knooppunt Aachen Hbf en werkzaamheden in de regio Aachen-Herzogenrath

Hetbtr spoorwegknooppunt Aken wordt steeds belangrijker, regionaal en ook internationaal, en voor de toekomst wordt ook een snellere en rechtstreekse IC/RE-verbinding van o.a. Eindhoven via Heerlen naar Aken onderzocht. Ook wordt een verdere toename van het nationale en internationale reizigersverkeer per spoor rond het knooppunt Aken verwacht. Het station Aachen Hbf wordt immers bediend door hogesnelheidstreinen (ICE en Thalys) en er zijn snelle rechtstreekse HSL-verbindingen met Luik, Brussel en Parijs, en binnen Duitsland onder andere Keulen en Frankfurt, waaronder ook de internationale luchthaven van Frankfurt. Daarnaast zal het regionale personenvervoer op de verbindingen Aken - Keulen en Aken-Herzogenrath-Düsseldorf in de komende jaren verder toenemen, aangezien beide verbindingen inmiddels deel uitmaken van het nieuwe en snellere interregionale RRX-netwerk (Rhein-Ruhr Express) in Noordrijn-Westfalen. Ook is er sinds 2019 een rechtstreekse treinverbinding met Maastricht (RE18 van Arriva, via Heerlen). Daarnaast zal het goederenvervoer via Aken, waaronder de verbinding met België via de Montzenlijn, in de toekomst verder groeien.

27
juni
2021

Revival van de Trans Europ Express 2.0 (2)

RecentTEE hebben twintig landen een intentieverklaring ondertekend voor de Trans Europ Express 2.0 (TEE). Trans Europ Express is de benaming voor een voormalig netwerk van luxueuze binnenlandse en internationale eerste klas sneltreinen in Europa. In november 2020 hebben wij over de TEE een artikel geplaatst op deze website.

Het plan van de Duitse overheid voor een trans-Europees netwerk van (nacht)treinverbindingen kan op veel steun rekenen vanuit de Europese lidstaten. Tot nu toe ondertekenden twintig Europese landen, waaronder Nederland, de intentieverklaring om mee te werken aan de wedergeboorte van de TEE waarvan de eerste treinen in 1957 op het spoor verschenen Het plan is het Europees spoornetwerk voor personenvervoer te versterken voor afstanden van meer dan 600 kilometer en waarbij de treinen meerdere landen doorkruisen.

21
juni
2021

Plannen voor de IJzeren Rijn zijn weer actueel

Nederland Hamont afslagwerkt mee aan een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe treinverbinding van Antwerpen naar het Ruhrgebied, dat schrijven verschillende Belgische media. Eerder zag Nederland een heropening van de IJzeren Rijn niet zitten omdat het oude tracé door het natuurgebied de Meinweg loopt. Ook het nieuwe 3RX-tracé via Venlo kon niet op veel steun rekenen vanuit de Nederlandse politiek, mede door lobby vanuit de haven van Rotterdam.

15
juni
2021

IC tussen Heerlen en Enkhuizen rijdt weer

BeginSittard gereviseerde VIRM november 2020 deelden wij via onze website mede dat NS vanaf 9 november vanwege de sterke daling van het aantal reizigers, dit gevolge van de tweede covid-19 golf, een aantal treinen uit de dienstregeling ging halen waaronder de IC vanuit Heerlen naar Enkhuizen. Deze IC zou vanaf zojuist vermelde datum slechts gaan pendelen tussen Heerlen en Sittard. Aan de verminderde inzet van het aantal treinen bij NS is met ingang van afgelopen maandag een einde gekomen en rijdt NS bijna weer een volledige dienstregeling; bijna omdat een aantal treinseries die alleen in de spits rijden en de Randstedelijke nachttreinen nog even aan de kant blijven staan.

14
juni
2021

Reserveringsplicht voor de fiets in de treinen van NS

NSFiets in trein voert deze zomer een reserveringsplicht in voor het meenemen van de fiets in de trein.   Diverse organisaties verzetten zich hiertegen. Het argument van NS is om hiermee een oplossing te bieden voor het tekort aan fietsstallingsplaatsen. Reizigers die met hun stalen ros spontaan in de trein willen stappen worden door de reserveringsplicht benadeeld.

NS voert de reserveringsplicht voor het meenemen van de fiets in per 10 juli en deze geldt tot en met 30 september 2021. Reizigers met fiets moeten hun reis aanmelden via de klantenservice, de Treinwijzer in de NS-app of via de website van NS. Maar gelukkig is er ook iets positiefs te melden en wel de korting van 25% op de prijs van het fietskaartje.

08
juni
2021

Arriva wil met nachttrein naar Schiphol toegang krijgen tot het hoofdrailnet

Arriva arriva limburgwil vanaf 2023 nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen naar Schiphol laten rijden. Hiertoe heeft de grootste Nederlandse regionale vervoerder een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Arriva wil met het rijden van deze treinen de concurrentie met NS op het hoofdrailnet aangaan. De aanvraag van Arriva is gebaseerd op de Europese wetgeving voor open toegang tot het spoor. Het is dus mogelijk voor vervoerders om voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aan te bieden op het spoor.

04
juni
2021

Kom er een IC (Den Haag Centraal)-Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf?

De                                intercity van NS vanuit Den Haag via Heerlen naar Aachen Hbf komt er voorlopig niet en dat geldt ook voor de Arriva-intercity van Eindhoven via dezelfde route naar de Duitse Domstad. Voor deze verbindingen zou eerst fors geïnvesteerd moeten worden in de infrastructuur. Een tweede Drielandentrein tussen Maastricht en Aachen Hbf is op korte termijn de meest voor de hand liggende optie.

Zoals zojuist vermeld lagen er voor de intercityverbinding twee concrete voorstellen op tafel waarbij aangetekend moet worden in het eerste voorstel één van de IC van NS vanuit/naar Den Haag één van de IC tussen het noordelijke gedeelte van de Randstad en Limburg zal vervangen op het traject Eindhoven-Heerlen.  In het tweede voorstel, een IC van Arriva tussen de Lichtstad en Aachen, zal tussen Eindhoven en Heerlen ieder uur zorgen voor een derde IC-verbinding In de plannen zou de IC van Arriva tussen de twee universiteitssteden stoppen te Sittard, Heerlen, Landgraaf, Herzogenrath en Aachen West. In beide scenario’s zou de intercity naar Aken uiterlijk in 2025 gaan rijden. Echter uit een onderzoek blijkt dat dit nu niet haalbaar is.

30
mei
2021

Korte berichten 2

MaaslijnHamont afslag

De provincie Limburg heeft op bestuurlijk niveau overleg gehad met staatssecretaris Van Veldhoven van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de problemen met de Maaslijn. De opzet van het overleg was om een tijdige elektrificatie van de Maaslijn te realiseren en het project financieel weer goed op de rails te krijgen. Het streven is om voor het zomerreces tot sluitende afspraken te komen.

Hamont-Weert

Belgische Kamercommissie Mobiliteit van het federale parlement vraagt unaniem om heropening van de spoorlijn Hamont-Weert. De lijn stond overigens ook al in het regeerakkoord van Rutte III.

De kosten van de aanpassingen op het Nederlandse gedeelte van zojuist vermeld traject zijn door ProRail berekend op zo’n 50 tot 150 miljoen euro. Hierover ligt een rapport bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat nog niet openbaar is en dat geldt ook voor de business case van de NMBS dat ook nog steeds niet openbaar is.

De conclusie is dat er weinig schot zit in de totstandkoming van de verbinding Weert-Hamont-Antwerpen.

28
mei
2021

NS belooft betere reisinformatie

Rotterdamgele vertrekstaten krijgt in december een directe treinverbinding met Arnhem, maar de trein rijdt niet via de kortste en snelste route (via Utrecht en Gouda) maar via Schiphol Airport en Den Haag. Reizigers tussen Arnhem en Rotterdam zijn echter veel sneller op hun bestemming als ze overstappen op Utrecht Centraal om zo een “toeristische route” door het Groene Hart te voorkomen. Het kan dus fout gaan als de reiziger alleen naar de eindbestemming kijkt.

22
mei
2021

Treintarieven naar België moeten verbeterd worden

NS                               is van plan om de tarieven tussen Nederland en België met ingang van 1 juni 2021 eenvoudiger en voordeliger te maken. Het is niet de bedoeling dat er meer kaartsoorten komen. Als je met de trein via Roosendaal of Maastricht naar België reist is het nu lastig om te bepalen welk kaartje het voordeligst is.

Een verbetering zou kunnen zijn om op de stations op de trajecten Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen OV-chipkaartlezers te plaatsen zoals nu al het geval is op het traject Heerlen-Aken. De introductie van de bankpas in het kort grensoverschrijdende verkeer kan een grote drempel wegnemen voor reizen over de grens. De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben in hun kaartautomaten alleen de stations Maastricht en Roosendaal als eindbestemmingen in hun assortiment ogenomen.

16
mei
2021

Subsidie nachttrein wordt aangevochten bij de rechter

InNightjet OBB website Limburg hebben we te maken met het kort grensoverschrijdend treinverkeer, zoals de verbindingen Maastricht-Hasselt en Heerlen Aken. Hiernaast hebben we in Limburg ook een treinverbinding die verder gaat dan het eerste IC-station over de grens. Het gaat dan over de IC/RE13 (Eindhoven-) Venlo-Düsseldorf-Hamm.

Het Ministerie van Infrastructuur wil al enkele jaren de meer milieuvriendelijke trein op korte afstanden tot 700 km aantrekkelijker maken. Daarom wil men subsidie geven aan de nachttrein Amsterdam-Wenen/ Innsbruck, de verwachting is dat deze Nightjet nachttrein 25 mei van start gaat. Het is een gezamenlijk project van NS en ÖBB. Opmerkelijk is wel dat deze nachttrein nu tussen Düsseldorf en Wenen zonder subsidie rijdt.

13
mei
2021

NS probeert door nieuwe tarieven de reiziger weer met de trein te laten reizen

Vanaf ovchippaal4woensdag 19 mei vervalt het advies om het OV alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. In het nieuwe advies wordt aangegeven om zoveel mogelijk op rustige momenten gereisd moet worden en de drukte op de stations moet worden vermeden. NS probeert door aantrekkelijke tarieven de reiziger na de coronacrisis weer terug te winnen. Een belangrijk probleem is hoe veilig voelt een reiziger zich in een drukke trein en veel reizigers hebben problemen met het afschaffen van de korting in de middagspits, terwijl deze middagspits minder druk is als de ochtendspits.

[12 3 4 5  >>  

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Tijdelijk spoednummer:
    06-57497662

Volg ons