Rijk
gaat meebetalen aan de Maaslijn
Het Rijk gaat definitief tientallen miljoenen euro’s meebetalen aan de compensatie voor het uitgelopen werk aan de Maaslijn. De provincie Limburg en de overheid spraken eerder af ieder de helft van die kosten te betalen. Het Rijk heeft nu toegezegd maximaal 44,5 miljoen euro bij te dragen. De overheden betalen in totaal 89 miljoen euro aan Arriva, omdat de vervoerder langer met dieseltreinen op de Maaslijn moet rijden en nieuwe treintoestellen moet stallen.
In de Limburg waren er zorgen dat het Rijk mogelijk met een ander compensatiebedrag over de brug zou komen, omdat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zelf berekeningen liet uitvoeren over de hoogte van de vergoedingen voor de Maaslijn.