Skip to main content

Rover-Limburg

19
februari
2024

Samenreiskorting NS een stuk ingewikkelder

NSKaartlezers Roermond gaat het moeilijker maken om gebruik te maken van samenreiskorting. Wie in de trein wil profiteren van samenreiskorting heeft daarvoor een online code nodig. De abonnementhouder moet die code aanmaken en delen met zijn of haar medereiziger. Tijdens de reis moeten ze bij elkaar zitten. De maatregel moet volgens de NS onduidelijke situaties en vervelende discussies voorkomen. Rover afdeling Limburg vindt het een slechte maatregel om voor de NS-reiziger nog meer drempels op te werpen. Wie niet digitaal vaardig is, wijst de NS naar servicebalies die er nog maar op een beperkt aantal stations zijn.

13
februari
2024

Rijdt de trein van Heerlen naar Aachen?

Spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Haanrade grens is de oplossing.

DeHeerlen station Heuvellandlijn komende tijd zal regelmatig op station Heerlen door reizigers de vraag gesteld worden waarom rijdt de trein niet naar Aachen Hbf en dat geldt ook voor de RE18 vanuit Aachen Hbf naar Heerlen. Ook zal op bepaalde momenten de trein niet stoppen op station Landgraaf en/of Eygelshoven Markt. De beste oplossing voor het probleem is de verdubbeling van het spoor tussen Landgraaf en Haanrade grens dit wordt verder beschreven in dit artikel. Een andere reden dat de RE18 niet rijdt is het gebrek aan machinisten.

Wat is de oorzaak dat sommige treinen van en naar Aachen Hbf niet rijden. De reden is de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen. Het doel van de uitbreiding van de infrastructuur in Duitsland is dat de Betuwelijn maar beperkt gebruikt kan worden door de ontbrekende infra in Duitsland in aansluiting op de Betuwelijn. Hierdoor zullen de komende tijd de grensovergangen bij Heerlen en Venlo meer goederentreinen te verwerken krijgen.

13
februari
2024

Klimmen-Ransdaal heeft het best gewaardeerde station in Nederland

Station                               Klimmen-Ransdaal is weer het meest gewaardeerde station in Nederland, het Limburgse station krijgt een 8,7 van de reizigers en vorig jaar scoorde het 8,3. Dit blijkt uit recent reizigersonderzoek van NS en ProRail door I&O research. Het authentieke station is een rijksmonument uit 1913, van architect George van Heukelom. In dit station is een restaurant gevestigd.

De stations op de Heuvellandlijn worden goed gewaardeerd en Klimmen-Ransdaal steekt daar nog met kop en schouder bovenuit. Andere stations op de Heuvellandlijn worden goed gewaardeerd, het station Schin op Geul staat op de tweede plaats en station Valkenburg staat op de vierde plaats. Hoewel de gebouwen van NS zijn, rijdt concurrent Arriva op de Heuvellandlijn. Als je een weekendje in Zuid-Limburg bent, zou je een treinrit van Maastricht naar Heerlen kunnen maken. Dan kom je langs alle drie deze stations. Uitstappen en een wandeling maken is de moeite waard, want ze liggen in een prachtige, heuvelachtige omgeving.

10
februari
2024

Arriva wijzigt de prijs van de nachttrein naar Schiphol

ArrivaEerste nachttrein Arriva past de ticketprijzen aan van de nachttreinen die vrijdagnacht vanuit Maastricht en Groningen naar Schiphol reizen. De korte ritten worden goedkoper en de lange ritten worden duurder. Tot nu toe betaalde elke nachtreiziger tien euro, ongeacht de reislengte. Er komen nu drie tarieven van vijf, tien of vijftien euro. De kaartjes kunnen worden gekocht in de reisapp van Arriva en via 9292.nl. Vanwege het speciale tarief is het niet mogelijk om met de OV-chipkaart te reizen.

De reizen van Maastricht – Sittard, Groningen – Assen, Weert – Eindhoven, Utrecht – Amsterdam zullen voortaan 5 euro kosten. Lange ritten, zoals Maastricht – Eindhoven en verder en Groningen – Lelystad zullen voortaan 15 euro gaan kosten.

01
januari
2024

Nieuwjaarwens Rover Limburg 2024

RoverFoto nieuwjaarswens 2024 afdeling Limburg wenst U een gezond en voorspoedig 2024 toe.

Wij hopen dat de problemen met het personeel van de vervoerders in 2024 eindelijk opgelost gaat worden.

Vanwege de werkzaamheden op het rangeerterrein van station Heerlen heeft ProRail voorgesteld dat de stroom er tot vroeg in de ochtend zou worden uitgezet. Dit betekende dat de eerste trein op de Heuvellandlijn later moest vertrekken en dit had het gevolg dat de reizigers vanaf de stoptreinstations op de Heuvellandlijn geen aansluiting in Maastricht op de IC naar de Randstad meer hebben. Rover Limburg heeft voorgesteld iets eerder weer stroom op het rangeerterrein in Heerlen te zetten waardoor de eerste trein op de Heuvellandlijn weer aansluiting krijgt op de IC in Maastricht. ProRail heeft de plannen aangepast.

31
december
2023

Papieren spoorboekje 2024 van Reizigersvereniging Rover

SindsRover spoorboekje 2024 2013 geven Rover en Treinreiziger.nl zelf het spoorboekje uit. Tot en met 2020 gebeurde dat met behulp van tabellen die wel door NS werden geleverd. Toen NS aangaf deze tabellen door nieuwe software niet meer te kunnen leveren, klopten Rover en Treinreiziger.nl aan bij Treinposities om te helpen toch een spoorboekje te maken. Na een intensief ontwikkeltraject van enkele maanden is het gelukt om software te schrijven die de tabellen kan maken op basis van de dienstregeling. Reizigersvereniging Rover en Treinreiziger.nl brengen voor de 11e keer het boekje uit in samenwerking met Treinposities.nl.

30
december
2023

Limburg wil minima in de daluren gratis laten reizen met Arriva

De                               provincie werkt aan een voorstel om aan de Limburgse minima een OV-abonnement te verstrekken waarmee men in heel Limburg met de Arriva bus en trein kan reizen in de daluren.

Dit abonnement is een zogenoemde Meedoen Pas, over de verdere invulling is de provincie in overleg met Arriva en de Limburgse gemeenten. De verwachting is dat dit abonnement medio 2024 wordt ingevoerd en hierover moet nog een besluit genomen worden door de Provinciale Staten.

18
oktober
2023

Volgend jaar gaan de OV-tarieven zeer waarschijnlijk niet omhoog

DeKaartlezers Roermond kans is groot dat de OV-tarieven volgend jaar niet omhooggaan. De Tweede Kamer heeft tijdens de algemene financiële beschouwingen een tweetal moties aangenomen, beiden roepen het kabinet op om de prijsverhoging te compenseren. De motie van Mirjam Bikker (CU) wil voorkomen dat er een prijsstijging van 11,72% voor het OV in 2024 komt. Het demissionaire kabinet stelt extra geld beschikbaar voor het OV. Die wens van de Kamer gaat de staatssecretaris namens het kabinet dus uitvoeren. Dit is goed voor de reiziger om de aantrekkelijkheid voor het OV te verbeteren.

15
oktober
2023

Korte berichten 15

DeEurobahn Venlo treinen voor de RE13 worden door Stadler geleverd

De 5 Flirt3 EMU’s bestaan uit vier wagons voor de verbinding Eindhoven-Venlo-Hamm die ook wel de Maas-Wupper Express wordt genoemd. Start een onderdeel van DB won de aanbesteding en de trein zal in Nederland door Arriva worden gereden.

De nieuwe verbinding gaat in 2026 rijden en wordt uitgerust met 1,5 kV gelijkstroom voor Nederland en 15 kV wisselstroom voor Duitsland. De treinen zullen ook worden uitgerust met drie beveiligingssystemen.

De treinen zullen plaats bieden aan 375 reizigers (235 zitplaatsen). Er komen 34 eersteklas stoelen en er is ruimte voor maximaal 12 fietsen, evenals rolstoelen en kinderwagens.

09
oktober
2023

Het conflict bij het vervoer van goederen en personen per trein

OmMINOLTA DIGITAL CAMERA         de Betuweroute beter te kunnen benutten voor het goederentransport, werkt de Duitse overheid aan een verbetering van de aansluiting met de Betuweroute. Tijdens deze werkzaamheden tussen november 2024 en mei 2026 zullen goederentreinen via andere routes naar Duitsland moeten rijden. Om de capaciteit voor het goederenverkeer via de Betuweroute te vergroten, legt de Duitse overheid een extra 3e spoor aan tussen Emmerich en Oberhausen.

Dit betekent dat de RE13 van/naar Venlo 80 weken verbust zal worden zodat er meer ruimte komt voor goederenvervoer via Venlo. Tussen Emmerich en Oberhausen zijn 20 weken beide sporen niet beschikbaar en 60 weken is er één spoor beschikbaar. In Duitsland speelt op meer trajecten dat het goederenvervoer in die tijd de voorkeur krijgt boven het personenvervoer.

07
oktober
2023

Hamont-Weert opnieuw vertraagd

DeHamont afslag beste oplossing om een directe treinverbinding tussen Antwerpen-Hamont-Weert weer mogelijk te maken is een variant met een volledig Belgisch spoorsysteem. De reactivering behelst de 8 km enkelspoor tussen Weert en Hamont dat niet geëlektrificeerd is. Het traject was in de 19de en 20ste eeuw onderdeel van de IJzeren Rijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. In 1953 kwam er een einde aan het reizigersvervoer.

05
oktober
2023

Stand van zaken bij de Maaslijn

De                                twintigduizend reizigers die dagelijks gebruikmaken van de Maaslijn zullen het toejuichen als de langgewenste electrificering straks een feit is. Het project om de treinverbinding Roermond-Nijmegen aan te pakken, wordt geplaagd door voortdurende vertraging. Electrische treinen hadden in 2020 al moeten rijden. Marktpartijen bij de aanbesteding durfden het risico niet aan met het oog op de oorlog in Oekraïne en de schaarste aan en onzekere levering van bouwmaterialen. Of eind 2027 haalbaar is, moet nog blijken. Als alles volgens planning verloopt kan spoorbeheerder ProRail medio oktober 2023 de electrificering van de Maaslijn aanbesteden. Na vele vertragingen is dat een belangrijke stap richting gedeeltelijke verdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn genomen.

17
augustus
2023

Concurrentie op internationale trajecten en spitsheffing

NS                               heeft vanaf 2025 geen alleenrecht meer over de spoortrajecten naar Berlijn, Frankfurt, Parijs en Londen. Hiernaast krijgt de NS meer vrijheid om een spitsheffing in te voeren, de Volkskrant kwam recent met berichtgeving hierover. Vanaf 2025 kunnen ook andere treinvervoerders treinpaden aanvragen van Nederland naar het buitenland.

Met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de NS overleg gehad over de invoering van een mogelijke spitsheffing en de open toegang van de verbindingen naar het buitenland met uitzondering van de verbinding naar Brussel. Definitief zijn de afspraken nog niet, omdat de Tweede Kamer hierover het laatste woord heeft.

14
augustus
2023

Korte berichten 14

Maastricht krijgt de eerder betaalde dBahnhof Munsterrie miljoen terug

De gemeente Maastricht krijgt de drie miljoen euro terug die als schadevergoeding is betaald omdat de tram vanuit Hasselt bij Mosae Forum zou eindigen, in plaats van bij het station in Maastricht.

In mei 2022, trok Vlaanderen uiteindelijk definitief de stekker uit het project waardoor de tramlijn tussen Hasselt en Maastricht er niet komt.

In totaal stak Maastricht ruim 22,6 miljoen euro in het plan, nu wil de gemeente dat geld van de Vlamingen terug, maar de Belgen doen moeilijk. De verwachting is als er niet tot een oplossing wordt gekomen de zaak aan de rechter voorgelegd zal worden.

26
juli
2023

Stremming Valkenburg-Heerlen van 1 aug t/m 25 aug door een dassenburcht in Voerendaal

VanVoerendaal station 1 augustus 2023 tot en met 25 augustus 2023 rijdt er geen enkele trein tussen Heerlen en Valkenburg vanwege het ruimen van de dassenburcht bij Voerendaal. Er rijden gelede bussen tussen Valkenburg - Voerendaal - Heerlen Woonboulevard - Heerlen. Een 8-persoonsbus rijdt tussen Valkenburg - Schin op Geul - Klimmen-Ransdaal. Deze stations zijn dus alleen via Valkenburg bereikbaar.

[12 3 4 5  >>