Rover-Limburg

01
oktober
2020

Toekomstbeeld OV 2040 Zuid-Nederland

OmHamont afslag het OV in de provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland toekomstbestendig te maken willen de zuidelijke provincies tot 2040 6,3 miljard euro investeren in het OV.

Dat staat in de regionale uitwerking van het Toekomstbeeld OV 2040. Het eerste doel is het verbeteren van de bestaande infrastructuur en de dienstregelingen. Het betreft kleine investeringen in de infra voor de stations van Weert, Sittard, Heerlen en Maastricht.

Om het netwerk robuuster te maken zullen er investeringen gedaan moeten worden zoals hieronder is opgesomd. In de regionale uitwerking voor Zuid-Nederland zijn de internationale spoorverbindingen met Duitsland en België een belangrijk punt.

De drie provincies hebben samen met gemeenten, het bedrijfsleven, vervoerders en onderwijsinstellingen onderzocht wat het openbaar vervoer in het zuiden de komende twee decennia nodig heeft.

Het Toekomstbeeld Zuid wordt op 8 oktober aangeboden aan staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Van Veldhoven.

24
september
2020

Spoorverdubbeling Heerlen - Landgraaf

Begin      mei is Provinciale Staten van Limburg akkoord gegaan met het Provinciaal Inpassingsplan voor spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf. Met dit plan is de weg vrij om dit enkelsporige baanvak van bijna drie kilometer te verdubbelen. ProRail heeft het project in maart 2020 aanbesteed.

Voordat het extra spoor kan worden aangelegd, moeten twee kunstwerken aangepast worden, twee nieuwe worden gebouwd en daarnaast worden geluiddempende maatregelen genomen in de vorm van het plaatsen van raildempers en geluidsschermen. Verder omvat het werk naast de spoor-, energievoorzienings- , treinbeveiligingswerkzaamheden het aanpassen van de stations en emplacementen in Heerlen en Landgraaf.  Station Heerlen De Kissel en de daarbij gelegen spoorwegovergang worden opgeheven en gesloopt.

18
september
2020

Komend weekend beperkt treinverkeer naar en vanuit Heerlen

InRE18 Heerlen verband met werkzaamheden op het spoorwegemplacement van Heerlen rijden er op 19 en 20 september minder treinen naar Heerlen dan wel vertrekken ze daar vandaan. De reden hiervan is dat er onderhoud aan het spoor plaatsvindt in het bijzonder aan de ballast (spoorgrind). De enige treinen die aanstaande zaterdag en zondag Heerlen aandoen zijn de stoptreinen (RS15) van Arriva naar/vanuit Sittard. Echter op zaterdag na 22.50u. rijden er stopbussen in plaats van treinen tussen Heerlen en Sittard. De Intercity’s van NS rijden komend weekend niet tussen de zojuist vermelde steden.

06
september
2020

Aanstaande zaterdag ALV Rover-Limburg

Begin                               augustus informeerden wij u over de ALV van Rover-Limburg. Deze zal vanwege het covid-19 virus dit jaar niet in De Spuiklep in Heerlen plaatsvinden maar middels een video-conferencing worden gerealiseerd en wel op 12 september van 16.00u tot 18.00u..

 

01
september
2020

Opwaardering internationale treinverbindingen

HetICNG Breda is de bedoeling dat de huidige Benelux-trein, de trein die rijdt tussen Amsterdam en Brussel, niet meer op de stations Breda, Noorderkempen en Brussels Airport gaat halteren. Teneinde de zojuist vermelde stations toch een treinverbinding met de Belgische hoofdstad te laten behouden zal er een nieuwe treindienst worden ingelegd; een trein die mogelijk Rotterdam Centraal als begin- en eindpunt zal hebben. Naast aanpassingen van de route van de Benelux-treindienst zal ook het nieuwste materieel van NS, de ICNG (IC-Nieuwe Generatie) op deze verbinding gaan rijden. De nieuwe trein Brussel – Breda die wellicht wordt doorgetrokken naar Rotterdam en zal stoppen op station Noorderkempen en mogelijk ook op Brussels Airport zal met Belgisch materieel worden gereden. De NMBS, de nationale spoorwegmaatschappij van België, zal voor de nieuwe grensoverschrijdende treinverbinding I11-rijtuigen inzetten, het type rijtuig die u aantreft in de IC tussen Oostende en  Eupen. Nog onduidelijk is wat het noordelijke begin- en eindstation wordt van de “opgewaardeerde” Benelux-trein; Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid.  Met de komst van de snelle ICNG’s in de Benelux-trein is men, naast het niet meer laten stoppen van deze trein op eerder vermelde stations, vanaf 2024 een half uur korter onderweg tussen Amsterdam en Brussel.

29
augustus
2020

Vervang stilstaande buurtbussen door lijnbussen

ZoalsMINOLTA DIGITAL CAMERA         wij al eerder deze maand op onze website melden staan de buurtbussen in de provincie Limburg kort na de uitbraak van het covid-19 virus werkloos aan de kant en wordt er sinds 1 juni, de datum waarop lijnbussen weer zijn gaan rijden, geen alternatief vervoer geboden op de lijnen waarop de buurtbus rijdt.

Hoe anders kan het zijn in ons land zoals in de provincie Utrecht waar in vele dorpen vanaf 30 augustus weer de buurtbus doorheen gaat rijden. Maar het zijn dan niet de bekende kleine 8-persoonsbusjes die worden ingezet maar de grote bussen van Syntus; althans op die lijnen waar dat mogelijk is.

07
augustus
2020

Waarom rijdt de buurtbus nog steeds niet?

Lijnbussen                               en treinen rijden vanaf 1 juni weer via de normale dienstregeling, maar dit geldt niet voor de buurtbussen. Vanaf donderdag 19 maart staan de buurtbussen stil. De buurtbus is sinds 1977 een kleinschalige vorm van openbaar vervoer en er zijn inmiddels meer dan 200 buurtbuslijnen in Nederland.

Rover-Limburg vindt dat er alternatief vervoer moet komen voor zolang het rijden met een buurtbus niet mogelijk is. Rover heeft vervoersbedrijven en overheden gevraagd om snel met een oplossing te komen voor de plekken die nu al maanden zonder bus zitten.

04
augustus
2020

ALV Rover-Limburg 2020 via videoconferencing

Ieder                               jaar houdt Rover-Limburg een Algemene Ledenvergadering (ALV). Deze stond voor dit jaar gepland op 25 april. Door de uitbraak van het covid-19 virus werden alle bijeenkomsten verboden; zo ook de ALV. In de hoop dat in het najaar het “normale leven” zou zijn teruggekeerd en er weer vergaderingen mochten worden gehouden, hadden wij een nieuwe datum voor onze ALV gepland in de Spuiklep en wel op 12 september 2020.

Gelet op de onbekendheid met de situatie rond het coronavirus op zojuist vermelde datum is omwille van de gezondheid van de bestuursleden en bezoekende leden besloten de ALV dit jaar in de Spuiklep in Heerlen geen doorgang te laten vinden.

02
augustus
2020

Actie van Arriva in de maand augustus 2020

BrachtenFlyer Arriva wij u enkele dagen geleden nog in herinnering het bestaan van een attractief vervoerbewijs, het Euregioticket, vanaf vandaag kan daaraan worden toegevoegd de Zomer Dal Dagkaart Limburg van Arriva. Normaal betaalt u voor dit vervoerbewijs € 27,25, maar in de maand augustus 2020 betaalt u slechts € 7,50. Met dit kaartje kunt één dag in de maand augustus met bus en trein reizen. U mag ook twee kinderen in de leeftijdscategorie van 4 t/m 11 jaar meenemen. Dit kaartje is ook bij een aantal recreatieondernemingen te koop voor € 5,00.

Voor meer informatie over de voorwaarden rond dit actiekaartje en het kopen daarvan verwijzen u naar deze link.

Denkt u er wel aan om het mondmasker op te zetten voordat u in trein of bus stapt.

30
juli
2020

Met het Euregioticket een dagje op stap

Wie                               een dagje Zuid-Limburg en de aangrenzende landsdelen van Duitsland en België wil verkennen met het openbaar vervoer, reist het voordeligst met het Euregioticket.

Het Euregioticket kost € 19,00. In het weekend en op dagen dat in Nederland, Duitsland of België er een officiële feestdag geldt, kan men voor hetzelfde geld zelfs met twee volwassenen en drie kinderen (jonger dan 12 jaar) op reis gaan in de Euregio Maas-Rijn.

Het in Nederland via de kaartautomaat gekochte Euregioticket is voorzien van een chip; de chip die ervoor moet zorgen dat op afgesloten stations de poortjes geopend kunnen worden.

22
juli
2020

Met Rover-Limburg virtueel op wereldreis (deel 1)

HoewelMarakesh station er in de afgelopen weken versoepelingen in het reizen met het openbaar vervoer zijn doorgevoerd gelden er nog steeds beperkingen en verplichtingen indien men in trein, bus, metro of vliegtuig stapt zoals het dragen van een mondkapje; dit om de verspreiding van het covid-19 virus tegen te gaan. Maar ook zijn er de nodige nationale en grensoverschrijdende (hogesnelheids)treinen en nachttreinen zo’n drie maanden geleden uit de dienstregeling gehaald. Gelukkig zijn/worden de opgeheven internationale treindiensten weer opgestart.  

Maar gelet op de beperkingen die hier en daar nog gelden met betrekking tot de toelating van toeristen is het leuk om aan de hand van websites van spoorwegmaatschappijen een reis per trein te maken en te zien waar de treinen in de diverse landen naar toe rijden.

09
juli
2020

Wijzigingen treinverkeer in België en Nederland

Net                               als vorig jaar rijden er bij de Belgische spoorwegen (NMBS) tijdens de zomervakantie een aantal treinen niet en inherent hieraan vervallen sommige doorgaande verbindingen. Een daarvan is de trein die op maandag t/m vrijdag rijdt tussen Maastricht en Hasselt. Op werkdagen tot en met 30 augustus 2020 pendelt deze trein van de NMBS tussen Maastricht en Luik-Guillemins. Daarnaast vinden er tussen de stations Luik-Guillemins en Hasselt tijdens diverse periodes en op verschillende delen van zojuist vermeld traject werkzaamheden plaats.  Op de dagen dat er geen treinverkeer mogelijk is kunnen reizigers gebruik maken van de bussen van de TEC. Op 15,16.17, 20, 22, 23 en 24 juli voert de Belgische spoorbeheerder Infrabel onderhoud uit aan het spoor tussen Visé en de Belgisch/Nederlandse grens. In verband hiermede rijden de treinen tussen Maastricht en Visé in een aangepaste dienstregeling.

30
juni
2020

Over de vlaaitjes van Antje van de Statie, de koffie en het dineren in de trein

Aanleidingbtrhdr voor de plaatsing van dit artikel is het feit dat in het Spoorwegmuseum in Utrecht van 23 juni t/m 15 november 2020 onder de naam Tosti’s, Truffels Treinen een tentoonstelling plaatsvindt over restauratieve voorzieningen in de trein en op het station vanaf de jaren 80 van de 19e eeuw.

Je kan het je momenteel bijna niet meer voorstellen dat je vroeger in de trein kon dineren. Vele beroemde treinen zoals de Oriënt-Express en de Rheingold voerden destijds een restauratierijtuig mee. Bij de oprichting en de start van de TEE-treinen (juni 1957) was de aanwezigheid van een dergelijk rijtuig verplicht. Maar ook in de opvolger van de TEE, de Eurocity-trein, kon de reiziger terecht voor een lunch of diner. Overigens reden in de vele andere  (inter)nationale langeafstandstreinen, waaronder de D-treinen, ook een restauratie/bistrorijtuig mee. In Nederland waren er restauratieve voorzieningen aanwezig in een aantal sneltreinen zoals  tussen Amsterdam-Maastricht en in de Randstad Express tussen Groningen en Den Haag. Bij getrokken treinen, dat is een trein bestaande uit een locomotief met rijtuigen, zette NS o.a. het restauratie- en bagagerijtuig (plan D) uit 1951 in. Tot en met het einde van de jaren 60 kon men in vele sneltreinen dineren.

23
juni
2020

Rijdt de intercity Den Haag-Heerlen-Aken in 2025?

NuICNG Breda de voornemens met de betrekking tot de intercity Amsterdam-Heerlen-Aken van de baan zijn, komt  NS met plannen rond de realisering van een intercity-verbinding tussen Den Haag en Aken via Heerlen. Vanuit Aken kunnen  internationale reizigers snel doorreizen naar andere plaatsen in Duitsland. NS ziet de verbinding met een uurfrequentie als een belangrijke stap in het uitbreiden van het aantal grensoverschrijdende treinverbindingen.

Deze conclusie trekt NS na een eigen inventarisatie. Vooral in de regio’s rond de Duitse grens wordt al lang gevraagd om een betere treinverbinding met de Randstad. Aken is een populaire bestemming en bovendien biedt dit de mogelijkheid om aan te sluiten op het Duitse hogesnelheidsnetwerk met bestemmingen  zoals Keulen, Düsseldorf en Frankfurt. Door deze intercity krijgt de trein een sterkere concurrentiepositie ten opzichte van de auto en door de aansluitingen in Aken op Thalys en ICE wordt het zelfs een goed alternatief voor vliegen binnen Europa.

20
juni
2020

Intercity Amsterdam-Heerlen-Aken mogelijk pas in 2031

De btrintercity Amsterdam-Heerlen-Aken wordt op de lange baan geschoven. De verbinding komt er op zijn vroegst vanaf eind 2031. Maar ook dit is nog alleszins zeker.

De afgelopen periode hebben het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de provincies Noord-Brabant en Limburg bekeken hoe de kwaliteit van de treinverbinding tussen Heerlen en Aken verbeterd kan worden. De conclusie was om de verbinding in twee stappen te verbeteren. Deze verbetering welke in twee fases wordt uitgevoerd heeft tot doel om de verbinding vanuit de Randstad/Eindhoven naar Heerlen en Aken aantrekkelijker te maken.

[12 3 4 5  >>  

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Contact

  • Utrechtseweg 59 3818 EA Amersfoort
  • 033-4220450
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons