Skip to main content

Rover Gelderland

06
februari
2023

Toekomst Gelderse OV op het spel

VeluweZuid02Rover Gelderland is zeer bezorgd over de toekomst van het openbaar vervoer in de provincie Gelderland. Het is afschalen wat de klok slaat. De noodconcessie Veluwe Zuid spant de kroon. De stadsdienst Ede is in de daluren gehalveerd. Tussen de grote steden Arnhem, Apeldoorn en Ede blijft er ‘s avonds en in het weekend slechts een uurdienst over.

06
februari
2023

Hoe zit het met de Gelderse concessies?

concessie02Gelderland kent een lappendeken aan concessies in het openbaar vervoer. De geplande vergroting van de concessies gaat na de Covid-19 pandemie niet meer door. Ook is de openbare aanbesteding van een aantal concessies uitgesteld. Rover Gelderland kan zich vinden in een nieuwe indeling. Een overzicht.

25
november
2022

Spitspendel Harderwijk moet terug

Ermelo01Het schrappen van de spitstrein Harderwijk – Amersfoort is een zeer ongewenste ontwikkeling voor vele treinreizigers. Dit schrijft Rover Gelderland samen met verschillende gemeenten in een brief aan NS en  de Tweede Kamer. Rover vreest voor meer files op de A28 nu de treinverbinding fors onaantrekkelijker is geworden.

23
juni
2022

OV-chipkaartpalen op Duitse stations

RE19CVanaf vandaag is het eindelijk mogelijk op de Duitse stations Elten, Emmerich en Preast in- en uit te checken met de OV-chipkaart. De nieuwe OV-chipkaartpalen zijn gelijk aan die op de lijn Arnhem-Winterswijk. Er staan tevens oplaadpunten op de drie stations. De OV-chipkaartpalen zijn ook geschikt voor de nieuwe betaalwijze zoals een bankpas. 

 

12
januari
2022

Korte Berichten

trolleyarnhemHet aantal reizigers in het openbaar vervoer is de afgelopen maand door de pandemie en de lockdown weer flink verminderd. NS laat minder treinen rijden en Gelderse busvervoerders hebben hun dienstregeling afgeschaald. Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen. Na advies van Rover Gelderland is er in Barneveld een nieuwe halte aangelegd bij de buslijn 105. Langs de Barneveldse stations op de Valleilijn komen fietsoplaadpunten. Op de treinen van Arriva en Breng/Connexxion staan voortaan lijnnummers. En Oosterbeek krijgt in de toekomst de geschrapte trolleybus weer terug.

 

09
november
2021

Nieuwe Dienstregelingen Arriva en Breng

                               Het wordt allemaal minder in 2022. Het openbaar vervoer in de Achterhoek en in de steden Arnhem en Nijmegen. In het kader van de transitieplannen, opgesteld na de pandemie, gaan de vervoerbedrijven Arriva en Breng minder bussen rijden. Rover Gelderland is teleurgesteld, ziet bij Arriva nog kleine lichtpuntjes, maar kraakt de plannen van Breng.

 

08
november
2021

Rover-Gelderland wil oplossing voor reizigers bus 56

Lijn 56 foto rene coveenRover wil een oplossing voor reizigers nu buslijn 56 tussen Deventer en Borculo wordt opgeheven. Dat schrijft de reizigersvereniging in een brief aan Arriva, provincie Gelderland en gemeente Lochem. Rover pleit voor geïntegreerde bus- en treinabonnementen en een hogere frequentie van nieuwe buslijn 57.

16
september
2021

Korte Berichten

KB205Het is voor Rover een doorn in het oog. De stroperigheid van de besluitvorming in het openbaar vervoer. Het duurt vaak erg lang voordat verbeteringen worden uitgevoerd. In deze Korte Berichten een aantal voorbeelden: een gesloten stationsingang in Nijmegen, sociale veiligheid op de stations Nijmegen Dukenburg en Arnhem Velperpoort, defecte informatieborden in Wageningen en Nederlandse OV-chipkaartpalen in Emmerich. Maar er is ook goed nieuws: de start van de eerste tienminutentrein tussen Nijmegen en Schiphol.

 

16
juni
2021

Op de bres voor een Veluwse buslijn

Veluwe02Vervoerder Keolis wil de Veluwse buslijn 101 die al sinds 1923 Amersfoort via Nijkerk, Putten en Ermelo verbindt met Harderwijk schrappen in de nieuwe dienstregeling volgend jaar. Hoe ga je als Rover Gelderland om met het mogelijk opheffen van een buslijn? Onze voorzitter René Coveen doet verslag van een succesvolle actie om de historische buslijn te behouden.

03
juni
2021

Start van buslijn Aalten–Bocholt

Aalten01Op 18 augustus is de start van de buslijn van station Aalten in de Achterhoek naar het Duitse station Bocholt. Op 2 juni ondertekenden de Gelderse gedeputeerde en de Bocholtse burgemeester hiertoe een overeenkomst. Voor Rover Gelderland gaat eindelijk een grote wens in vervulling.

 

25
mei
2021

“Het OV op de Veluwe wordt uitgekleed”

BusApeldoorn02Rover Gelderland kraakt de plannen voor de nieuwe dienstregeling voor de concessie IJssel-Vecht van vervoerder Keolis. In 2022 wordt het aantal dienstregelingsuren met acht procent verlaagd. Eventueel komt er daar in een ‘worst case scenario’ nog eens een daling van zeventien procent bovenop. “Er ontstaat op de Veluwe een enorme zwarte vlek: een gebied zonder bussen”.

 

04
maart
2021

Korte Berichten

StationNijmegen02Rover is redelijk tevreden over de nieuwbouwplannen voor station Nijmegen, maar er zijn ook nog wensen. De opknapbeurt van station Arnhem Velperpoort is zo goed als afgerond. Rover kreeg nog weinig antwoorden op vragen over de Regio Expres, de sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. Wel komen er nieuwe digitale informatiebijeenkomsten. En de buurtbussen gaan in de provincie Gelderland eindelijk weer deels de weg op.

 

25
februari
2021

Sceptisch over haltetaxi RRReis

haltetaxi03De provincie Gelderland wil op 1 januari volgend jaar starten met de haltetaxi RRReis. Het taxisysteem vervangt het huidige OV-vangnet en is bedoeld als voor- en natransport voor het openbaar vervoer. Rover Gelderland is uiterst kritisch.

 

13
januari
2021

Plussen en minnen IJssel-Vecht

RRReis 02Op 13 december vorig jaar startte de noodconcessie IJssel–Vecht. Het busvervoer wordt uitgevoerd onder de merknaam RRReis. Het paars, blauw, groene logo prijkt op witte bussen. Hoe gaat het na een maand? Wat zijn de belangrijkste positieve en negatieve punten voor de reizigers?

 

21
december
2020

Elektrificatie spoor in Achterhoek moet eerder

Regio Expres 02Rover Gelderland is zeer blij met de plannen voor de Regio Expres, een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. De bereikbaarheid van de Achterhoek verbetert sterk. Maar de reizigersorganisatie wil graag een snellere elektrificatie van het spoor en meer aandacht voor de hele mobiliteitsketen in het gebied.

[12  >>