Skip to main content

Rover-Limburg

17
juli
2022

Minder treinen in Zuid-Limburg door te weinig machinisten

In Heerlen station HeuvellandlijnZuid-Limburg vallen vanaf maandag 18 juli 2022 meerdere treinen van Arriva uit vanwege een acuut personeelstekort. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek de reisplanner te checken.

Net als veel andere bedrijven en sectoren ondervindt Arriva momenteel de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Door een stapeling van uitgestelde vakanties en opleidingen, ziekte en beperkte vervanging lukt het Arriva niet meer om alle treinen te laten rijden. Ook op andere plaatsen in het land zorgt het personeelstekort voor problemen op het spoor. Ook de NS heeft de dienstregeling aangepast vanwege personeelsproblemen.  

15
juli
2022

Problemen trein vervangend vervoer tussen Geldermalsen en Utrecht

NSutrecht cs dak adviseert reizigers om het traject tussen Geldermalsen en Utrecht tussen donderdag 14 juli 4:00 uur t/m zaterdag 6 augustus 2:00 uur te mijden. Spoorbeheerder ProRail voert in die periode grootschalige werkzaamheden uit op het traject en busbedrijven kunnen maar 60 van de 100 gewenste bussen leveren voor trein vervangend vervoer. NS raadt reizigers aan voor vertrek de reisplanner of NS-app te raadplegen en vooraf een vervoerbewijs te kopen en ook meteen voor de terugreis. 

ProRail vervangt tussen Culemborg en Geldermalsen kilometers spoor. Er is bewust voor gekozen het in een vakantieperiode uit te voeren omdat er dan minder treinreizigers zijn. Hierdoor kunnen de Intercity’s niet rijden. Daarnaast rijden er geen Sprinters tussen Houten en Geldermalsen. Reizigers tussen Houten en Utrecht kunnen wel gewoon met de trein.

10
juli
2022

Ramblas in Maastricht afgeblazen

De                                1200 meter lange Ramblas in Barcelona straalt nog steeds een 19e eeuwse sfeer uit, afgewisseld met terrassen, moderne zaken en vele souvenirshops. De Ramblas is een van de meest bezochte bezienswaardigheden in Barcelona. De stad heeft zoveel meer te bieden dan deze drukke, te toeristische straat vol zakkenrollers en proppers.

Eind 2021 heeft de Maastrichtse gemeenteraad de D66-motie voor een pilot met terrassen op de middenberm van een deel van de Stationsstraat aangenomen, Je mag je afvragen of D66 voor de motie de voordelen en nadelen goed heeft afgewogen om zo te bepalen of de motie zinvol was.

04
juli
2022

OV-bedrijven hebben langer steun nodig vanwege wegblijvende reizigers

Vanbtrhdr elke dertig minuten een bus, naar één bus per uur. Of: van drie bussen per dag naar géén bus meer. Veel slechtere aansluitingen en het opheffen van haltes: zonder financiële steun dreigt afschaling van de dienstregeling. De OV-bedrijven moeten binnenkort de dienstregeling voor volgend jaar vastleggen. Daarom studeren vervoerders nu op hogere ritprijzen en een uitgeklede dienstregeling, waarmee maximaal dertig procent van het aanbod dreigt te verdwijnen.

Het aantal reizigers ligt nu op circa 80 procent van het aantal voor corona, de vervoerders pleiten voor overheidssteun ook na 1 januari 2023. Het OV denkt circa 500 miljoen euro nodig te hebben; de helft voor NS, de andere helft voor streek- en stadsvervoerders.

28
juni
2022

In september valt de beslissing over de spoorlijn Hamont-Weert

DeHamont afslag bestaande goederenspoorlijn Hamont-Weert maakt deel uit van het traject Antwerpen-Weert; de zogenaamde spoorlijn 19 waarbij op het Nederlandse gedeelte nog 8 kilometer spoor aangepast moet worden voor het personenvervoer. Bij onze zuiderburen is er tot Hamont alle infrastructuur aangepast om de elektrische trein van Antwerpen naar Hamont te laten rijden.

Voor Belgische treinreizigers betekent het dat men via Weert een aansluiting krijgt op de intercity’s richting Eindhoven en Zuid-Limburg. Omdat er momenteel maar drie mogelijkheden zijn om met de trein naar onze zuiderburen te reizen, via Maastricht, Breda en Roosendaal, vindt Rover dat er eigenlijk geen discussie hoort te zijn over de kosten van de spoorverbinding Hamont-Weert omdat de komst hiervan zeer wenselijk is.

18
juni
2022

Geen goedkope treinkaartjes meer via het Kruidvat en AH

Nakruidvat de corona zijn nog niet alle reizigers in de trein teruggekeerd, dus Rover afdeling Limburg had verwacht dat de treinvervoerders met een aantrekkelijke actie zouden komen om de reizigers weer terug te krijgen in de trein. Helaas komen de treinkaartacties niet terug.

Geen goedkope treinkaartacties meer van het Kruidvat en Albert Heijn voor iedereen, er blijven wel acties via retailers bestaan, maar ze krijgen een andere vorm en zijn niet meer voor iedereen beschikbaar. Zo is er in maart een kortlopende AH-actie geweest voor een aantal AH-klanten via een persoonlijke bonusaanbieding. Alleen per e-mail kregen de klanten de aanbieding. Verder werd de actie nergens gecommuniceerd.

07
juni
2022

Een maand lang met de regionale trein in Duitsland voor 9 euro

EenBahnhof Munster maand lang door heel Duitsland voor 9 euro met de regionale trein, de bus, de tram en de metro. De aanbieding geldt in juni, juli en augustus. De maatregel is genomen om huishoudens tegemoet te komen vanwege de sterk gestegen energieprijzen door de oorlog in Oekraïne.

Het ticket is geldig voor één kalendermaand, van de eerste dag tot en met de laatste dag van dezelfde maand. Het ticket van 9 euro is niet geldig voor langeafstandsvervoer dit zijn ICE, IC en EC treinen. Ook langeafstandsbussen zijn uitgezonderd van deze regeling. Het ticket is uitsluitend beschikbaar voor de 2e klas.

01
juni
2022

Staking bij Arriva in Maastricht en Margraten op 2 juni 2022

De                                Arriva chauffeurs van de vestigingen Maastricht en Margraten nemen deel aan de landelijke estafettestaking op donderdag 2 juni. Dat doen ze omdat werkgevers niet hebben gereageerd op het ultimatum van de FNV. De leden van de FNV hebben het eindbod afgewezen en hebben besloten om te gaan staken. De stakers moeten zich donderdag melden en laten registreren als staker.

Het gaat om staking van 24 uur, op woensdag 1 juni wordt er gestaakt in Oosterhout, Breda, Groningen en Haaglanden. Met de stakingen willen de chauffeurs een hogere beloning en een lagere werkdruk afdwingen en door een betere CAO meer jonge chauffeurs aan te trekken.  

31
mei
2022

Binnenkort proef met elektrische OV-fiets

Deovfiets NS wil in de zomer een proef beginnen die een jaar duurt met de verhuur van elektrische fietsen. Van reizigers komt regelmatig de vraag naar elektrische OV-fietsen. Een jaar lang wil de NS testen of de elektrische OV-fiets bij de reizigers in de smaak vallen. Het is nog niet bekend welke vier stations zullen worden uitgerust met dertig e-bikes.

Er zijn nog wel aandachtspunten op het gebied van tarieven, gebruiksgemak, privacy en aansprakelijkheid voor schade. Op de vier stations komen per station 30 elektrische OV-fietsen en de huurprijs bedraagt 10 euro per 24 uur. Het is dan nog steeds altijd voordeliger is dan de eigen fiets in de trein meenemen.

31
mei
2022

Voordelen elektrificeren spoorlijn Hamont-Weert

UitHamont afslag het persbericht van de Vereniging Treinreizigers Vervoer(vTv) blijkt dat  de elektrificatie van het laatste stukje van de spoorlijn Antwerpen-Hamont-Weert niet alleen mobiliteitsvoordelen voor het verkeer van Vlaanderen naar Nederlandse economische kernen, zoals Brainport Eindhoven, op zal leveren, door de verbinding van de regionale arbeidsmarkten meerwaarde genereert, en een connectie tussen de universitaire centra Leuven en Eindhoven tot stand brengt, was al bekend.

24
mei
2022

Tram tussen Maastricht en Hasselt wordt trambus

HetTrambus begraven van de tram van Hasselt naar Maastricht is een historische vergissing. Daarmee is het hele Spartacus-project na twintig jaar dood en begraven. Van de drie Spartacus tramlijnen als ruggengraat van het openbaar vervoer in Limburg blijft niets over.

De plannen voor een sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht zijn zo'n 20 jaar oud. De tram zou de 33 kilometer lange afstand tussen beide Limburgse hoofdsteden in 40 minuten tijd kunnen overbruggen. Door tegenslagen en vertragingen groeide het project langzaam uit tot een hoofdpijndossier voor de Vlaamse, Maastrichtse en Limburgse politiek. Ook dreigde de tramverbinding fors duurder te worden dan aanvankelijk werd gedacht.

10
mei
2022

RE18 rijdt vanaf 27 mei 2022 weer naar Aachen Hbf

Na                               een vijfdaagse buitendienststelling van het station van Heerlen vertrekken vanaf 9 mei 2022 er weer treinen naar Enkhuizen, Sittard, Maastricht en Kerkrade.

Het feit dat er twee maanden geen treinen reden tussen Heerlen en Kerkrade Centrum en tussen Heerlen en Aachen Hbf had, zoals bekend, te maken met de werkzaamheden rond de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf.

06
mei
2022

Interrailpassen tot en met 10 mei voor de helft van de prijs

De                                Europese spoorwegmaatschappijen vieren de 50e verjaardag van de Interrail Pass. Ter gelegenheid hiervan wordt de Interrail Global Pass aangeboden met 50 procent korting van vrijdag 6 mei tot en met 10 mei. Ga eenvoudig op avontuur tegen een tijdelijk lage prijs en begin het reizen over maximaal 11 maanden.

De jubileumkorting betekent dat onbeperkt gereisd kan worden door 33 Europese landen. In totaal zullen 43 spoorwegmaatschappijen en veerbootmaatschappijen deelnemen aan het tijdelijke aanbod, de korting is van toepassing op de Interrail Global Pass van 1, 2 en 3 maanden, die onbeperkte reisdagen bieden binnen de gekozen periode. Deze Interrail Pass kan tot 11 maanden na aankoop worden gebruikt om te reizen.

04
mei
2022

Korte berichten 6

Heerlenbtrhdr van woensdag 4 mei tot en met zondag 8 mei niet bereikbaar met de trein

Er rijden dan bussen tussen Sittard en Heerlen, Heerlen en Valkenburg en Heerlen en Kerkrade Centrum en Heerlen en Aken.

Dit heeft te maken met de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf en de aanpassingen van de perrons en de sporen op station Heerlen.

30
april
2022

Dienstregeling wijziging Arriva vanaf 8 mei 2022

Arriva                               heeft in december 2021 de dienstregeling uitgebreid, omdat de reizigersaantallen weer toenamen.  Op korte termijn verwacht Arriva geen verder herstel van het aantal reizigers, normaal gesproken wordt er in het voorjaar en de zomer minder gebruik gemaakt van de bus. Door hoger ziekteverzuim is het betrouwbaar uitvoeren van de dienstregeling door Arriva lastig. De afgelopen weken zien we dat reizigers steeds vaker te maken krijgen met rituitval als gevolg van personeelskrapte.

<<  1 2 3 4 5 [67 8 9 10  >>