Skip to main content

Rover-Limburg

17
augustus
2021

Mogelijk einde mondkapjesplicht in het OV vanaf 20 september 2021

InCorona mondkapje verplicht Nederland is het dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer (OV) verplicht sinds 1 juni 2020. Het was het eerste segment van het openbare leven waar deze verplichting werd ingevoerd. Echter het kabinet streeft ernaar om de mondkapjesplicht per 20 september te beëindigen. De effectuering daarvan is afhankelijk van het advies van het OMT welke in de eerste helft van september verwacht wordt.

Maar naast de afschaffing van meer aangehaalde verplichting zou op 20 september ook de anderhalve-meter maatregel, het thuiswerkadvies en het advies om enkel op rustige momenten te reizen worden losgelaten.

15
augustus
2021

Korte berichten 4

België

Alsstation de Panne gevolg van de overvloedige regenval en de overstromingen is er vorige maand zeer veel schade ontstaan aan woningen, gebouwen en infrastructuur in onze provincie en in de ons omringende regio’s. Maar naast de materiële ramp zijn er bij onze zuiderburen, in het bijzonder in Wallonië, en in de Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts ook nog eens meer dan 220 mensen om het leven gekomen.   

Ook vele spoortrajecten vielen ten prooi aan het wassende water waardoor er op een gegeven moment geen treinverkeer meer mogelijk was tussen Maastricht en Sittard en vanuit de Limburgse hoofdstad naar Visé. Ook op een aantal baanvakken in België en Duitsland konden gedurende kortere of langere tijd geen treinen rijden. Nog steeds wordt er met man en macht gewerkt aan het herstel van het spoor.  Gelukkig rijden er in België op de meeste trajecten weer de treinen volgens de dienstregeling. Alleen op een vijftal trajecten duurt het herstel aan het spoor wat langer. Het betreft de trajecten Ottignies-Gembloux, Dinant-Gendron Celles en dichter bij huis Luik-Nessonvaux, Nessovaux-Pepinster en Pepinster-Spa. Volgens de huidige stand van zaken wordt laatst vermeld traject pas op 4 oktober 2021 in gebruik genomen.

11
augustus
2021

Geen treinen van Heerlen naar Aachen Hbf door staking machinisten

DuitseEurobahn Venlo treinmachinisten staken deze week voor loonsverhoging. De actie van vakbond GDL, waar zowel het goederen- als personenvervoer hinder van ondervindt, duurt tot vrijdagochtend. Machinisten van goederentreinen legden al op dinsdagavond vanaf 19.00 uur het werk neer. Vanaf woensdagochtend 2.00 uur vallen ook een groot aantal passagierstreinen in heel Duitsland uit. Dat heeft ook gevolgen voor het grensoverschrijdende treinen van o.a. Arriva.

20
juli
2021

Tot 2 augustus geen treinen tussen Maastricht en Luik

UPDATE: De treinen rijden weer vanaf zaterdag 24 juli 2021.

HetEijsden overstroming treinverkeer tussen Maastricht en Luik ligt naar verwachting tot 2 augustus stil door de wateroverlast die het gebied rond Eijsden en België vorige week trof. Het spoor bij Eijsden kwam compleet onder water te staan. Op het traject tussen Maastricht en Luik is de schade vooral groot in het grensgebied met België.

18
juli
2021

Korte berichten 3

Intercity Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf

Recenteindhoven station is er een rapport gepubliceerd door ProRail over de Intercityverbinding van Eindhoven via Heerlen naar Aachen Hbf. Naar aanleiding van dit rapport is er een Kamervraag gesteld of de IC van Arriva Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf binnen afzienbare tijd kan rijden.

Uit het rapport kwam, op basis van het toekomstbeeld OV2040, naar voren dat bij de introductie de IC van Arriva de volgende drie problemen zich kunnen voordoen.

11
juli
2021

NMBS en NS laten Nederlandse 65+ fors meer betalen

Met                                het seniorenbiljet Maastricht en het seniorbiljet Roosendaal, welke via diverse verkoopkanalen verkrijgbaar waren, reisde de 65+ tegen een attractief tarief met de trein naar België. Di vervoerbewijs was op werkdagen geldig vanaf 9 uur en in het weekend de gehele dag. De heen- en terugreis kostte € 11,20 voor de 2e klas.

Zonder daar publiciteit aan te geven heeft de NMBS vermelde seniorenbiljetten uit haar kaartassortiment gehaald. Een retourtje (zonder korting) Maastricht-Oostende via de NMBS- en NS-website voor een 65+ kost nu € 24,20 (2e klas). Tot voor kort was de prijs via de website van NS Internationaal € 49,00 en op deze website is nu ook de keuze voor 65+ openomen.

06
juli
2021

Knooppunt Aachen Hbf en werkzaamheden in de regio Aachen-Herzogenrath

Hetbtr spoorwegknooppunt Aken wordt steeds belangrijker, regionaal en ook internationaal, en voor de toekomst wordt ook een snellere en rechtstreekse IC/RE-verbinding van o.a. Eindhoven via Heerlen naar Aken onderzocht. Ook wordt een verdere toename van het nationale en internationale reizigersverkeer per spoor rond het knooppunt Aken verwacht. Het station Aachen Hbf wordt immers bediend door hogesnelheidstreinen (ICE en Thalys) en er zijn snelle rechtstreekse HSL-verbindingen met Luik, Brussel en Parijs, en binnen Duitsland onder andere Keulen en Frankfurt, waaronder ook de internationale luchthaven van Frankfurt. Daarnaast zal het regionale personenvervoer op de verbindingen Aken - Keulen en Aken-Herzogenrath-Düsseldorf in de komende jaren verder toenemen, aangezien beide verbindingen inmiddels deel uitmaken van het nieuwe en snellere interregionale RRX-netwerk (Rhein-Ruhr Express) in Noordrijn-Westfalen. Ook is er sinds 2019 een rechtstreekse treinverbinding met Maastricht (RE18 van Arriva, via Heerlen). Daarnaast zal het goederenvervoer via Aken, waaronder de verbinding met België via de Montzenlijn, in de toekomst verder groeien.

27
juni
2021

Revival van de Trans Europ Express 2.0 (2)

RecentTEE hebben twintig landen een intentieverklaring ondertekend voor de Trans Europ Express 2.0 (TEE). Trans Europ Express is de benaming voor een voormalig netwerk van luxueuze binnenlandse en internationale eerste klas sneltreinen in Europa. In november 2020 hebben wij over de TEE een artikel geplaatst op deze website.

Het plan van de Duitse overheid voor een trans-Europees netwerk van (nacht)treinverbindingen kan op veel steun rekenen vanuit de Europese lidstaten. Tot nu toe ondertekenden twintig Europese landen, waaronder Nederland, de intentieverklaring om mee te werken aan de wedergeboorte van de TEE waarvan de eerste treinen in 1957 op het spoor verschenen Het plan is het Europees spoornetwerk voor personenvervoer te versterken voor afstanden van meer dan 600 kilometer en waarbij de treinen meerdere landen doorkruisen.

21
juni
2021

Plannen voor de IJzeren Rijn zijn weer actueel

Nederland Hamont afslagwerkt mee aan een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van een nieuwe treinverbinding van Antwerpen naar het Ruhrgebied, dat schrijven verschillende Belgische media. Eerder zag Nederland een heropening van de IJzeren Rijn niet zitten omdat het oude tracé door het natuurgebied de Meinweg loopt. Ook het nieuwe 3RX-tracé via Venlo kon niet op veel steun rekenen vanuit de Nederlandse politiek, mede door lobby vanuit de haven van Rotterdam.

15
juni
2021

IC tussen Heerlen en Enkhuizen rijdt weer

BeginSittard gereviseerde VIRM november 2020 deelden wij via onze website mede dat NS vanaf 9 november vanwege de sterke daling van het aantal reizigers, dit gevolge van de tweede covid-19 golf, een aantal treinen uit de dienstregeling ging halen waaronder de IC vanuit Heerlen naar Enkhuizen. Deze IC zou vanaf zojuist vermelde datum slechts gaan pendelen tussen Heerlen en Sittard. Aan de verminderde inzet van het aantal treinen bij NS is met ingang van afgelopen maandag een einde gekomen en rijdt NS bijna weer een volledige dienstregeling; bijna omdat een aantal treinseries die alleen in de spits rijden en de Randstedelijke nachttreinen nog even aan de kant blijven staan.

14
juni
2021

Reserveringsplicht voor de fiets in de treinen van NS

NSFiets in trein voert deze zomer een reserveringsplicht in voor het meenemen van de fiets in de trein.   Diverse organisaties verzetten zich hiertegen. Het argument van NS is om hiermee een oplossing te bieden voor het tekort aan fietsstallingsplaatsen. Reizigers die met hun stalen ros spontaan in de trein willen stappen worden door de reserveringsplicht benadeeld.

NS voert de reserveringsplicht voor het meenemen van de fiets in per 10 juli en deze geldt tot en met 30 september 2021. Reizigers met fiets moeten hun reis aanmelden via de klantenservice, de Treinwijzer in de NS-app of via de website van NS. Maar gelukkig is er ook iets positiefs te melden en wel de korting van 25% op de prijs van het fietskaartje.

08
juni
2021

Arriva wil met nachttrein naar Schiphol toegang krijgen tot het hoofdrailnet

Arriva arriva limburgwil vanaf 2023 nachttreinen vanuit Maastricht en Groningen naar Schiphol laten rijden. Hiertoe heeft de grootste Nederlandse regionale vervoerder een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Arriva wil met het rijden van deze treinen de concurrentie met NS op het hoofdrailnet aangaan. De aanvraag van Arriva is gebaseerd op de Europese wetgeving voor open toegang tot het spoor. Het is dus mogelijk voor vervoerders om voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aan te bieden op het spoor.

04
juni
2021

Kom er een IC (Den Haag Centraal)-Eindhoven-Heerlen-Aachen Hbf?

De                                intercity van NS vanuit Den Haag via Heerlen naar Aachen Hbf komt er voorlopig niet en dat geldt ook voor de Arriva-intercity van Eindhoven via dezelfde route naar de Duitse Domstad. Voor deze verbindingen zou eerst fors geïnvesteerd moeten worden in de infrastructuur. Een tweede Drielandentrein tussen Maastricht en Aachen Hbf is op korte termijn de meest voor de hand liggende optie.

Zoals zojuist vermeld lagen er voor de intercityverbinding twee concrete voorstellen op tafel waarbij aangetekend moet worden in het eerste voorstel één van de IC van NS vanuit/naar Den Haag één van de IC tussen het noordelijke gedeelte van de Randstad en Limburg zal vervangen op het traject Eindhoven-Heerlen.  In het tweede voorstel, een IC van Arriva tussen de Lichtstad en Aachen, zal tussen Eindhoven en Heerlen ieder uur zorgen voor een derde IC-verbinding In de plannen zou de IC van Arriva tussen de twee universiteitssteden stoppen te Sittard, Heerlen, Landgraaf, Herzogenrath en Aachen West. In beide scenario’s zou de intercity naar Aken uiterlijk in 2025 gaan rijden. Echter uit een onderzoek blijkt dat dit nu niet haalbaar is.

30
mei
2021

Korte berichten 2

MaaslijnHamont afslag

De provincie Limburg heeft op bestuurlijk niveau overleg gehad met staatssecretaris Van Veldhoven van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de problemen met de Maaslijn. De opzet van het overleg was om een tijdige elektrificatie van de Maaslijn te realiseren en het project financieel weer goed op de rails te krijgen. Het streven is om voor het zomerreces tot sluitende afspraken te komen.

Hamont-Weert

Belgische Kamercommissie Mobiliteit van het federale parlement vraagt unaniem om heropening van de spoorlijn Hamont-Weert. De lijn stond overigens ook al in het regeerakkoord van Rutte III.

De kosten van de aanpassingen op het Nederlandse gedeelte van zojuist vermeld traject zijn door ProRail berekend op zo’n 50 tot 150 miljoen euro. Hierover ligt een rapport bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat nog niet openbaar is en dat geldt ook voor de business case van de NMBS dat ook nog steeds niet openbaar is.

De conclusie is dat er weinig schot zit in de totstandkoming van de verbinding Weert-Hamont-Antwerpen.

28
mei
2021

NS belooft betere reisinformatie

Rotterdamgele vertrekstaten krijgt in december een directe treinverbinding met Arnhem, maar de trein rijdt niet via de kortste en snelste route (via Utrecht en Gouda) maar via Schiphol Airport en Den Haag. Reizigers tussen Arnhem en Rotterdam zijn echter veel sneller op hun bestemming als ze overstappen op Utrecht Centraal om zo een “toeristische route” door het Groene Hart te voorkomen. Het kan dus fout gaan als de reiziger alleen naar de eindbestemming kijkt.

<<  5 6 7 8 9 [1011 12 13 14  >>