Skip to main content

Rover-Limburg

11
oktober
2016

Bestuurslid Gustaaf Begas overleden

Tijdens14040615 één van zijn vele buitenlandse reizen is Gustaaf Begas op woensdag  5 oktober onverwachts overleden in de Bulgaarse hoofdstad Sofia . Gustaaf was bij de Rover afdeling Limburg het langst zittende bestuurslid.

Vanwege zijn vele buitenlandse reizen is hij tot een paar jaar geleden lid geweest van de landelijke Rover Werkgroep Internationaal. Hieruit blijkt wel dat zijn interesses vooral lagen op het gebied van internationaal openbaar vervoer.

Bij Rover afdeling Limburg is hij tot zijn onverwachte overlijden vele jaren actief geweest, waarvan ook een aantal jaren als secretaris/notulist.

Naast zijn activiteiten bij Rover was hij actief als fotograaf. Bij de Algemene Ledenvergadering van Rover Limburg in 2015 gaf hij een diavoorstelling van zijn reis met de Trans Siberië Express in 1977.

30
september
2016

Probleem spits/dal overstap bij verschillende vervoerders moet opgelost worden

Met 14051602ingang van 1 september 2016 is het eerste moment van inchecken bepalend voor de prijs van de gehele NS-reis van begin- tot eindbestemming en maakt het niet meer uit of er bij een tussentijdse NS-overstap een grens tussen spits- en daluren wordt overschreden. Rover afdeling Limburg vindt dat ook de overstap tussen de NS en Veolia rond spits/dal opgelost moet worden.

Een aantal NS-stations is zo ingericht dat reizigers bij een overstap poortjes moeten passeren. Reizigers die in de daluren zijn ingecheckt en in de spitsuren gedwongen door een poortje moeten, zagen zich hierdoor tijdens de reis overgaan op spitstarief. NS heeft dit probleem nu opgelost door het moment van de eerste incheck het tarief te laten bepalen, zolang de reis niet langer dan 35 minuten wordt onderbroken. Dit is goed nieuws voor reizigers die voor 06:30 of 16:00 inchecken.

26
september
2016

Laatste rit Mat '64 eindigt in het Spoorwegmuseum in Utrecht

Mat '64 14011604die ook wel apekop wordt genoemd, heeft een afscheidsrit gemaakt door Nederland. Driehonderd treinliefhebbers mochten mee met de treinreis van Maastricht naar station Utrecht-Maliebaan, ofwel het Spoorwegmuseum, om daar in de museumverzameling te worden opgenomen. De treinstellen die deze laatste rit maakten waren de 449, 466 en 469. De laatste officiële reizigersrit van de Mat’64 was een treinrit van Deurne naar Eindhoven op 30 maart 2016.

Mat '64 is een afkorting van materieel 1964. De gele trein was ruim vijftig jaar een bekend gezicht op het Nederlandse spoor, voornamelijk op stoptreindiensten. Tijdens de laatste rit (met vertrek uit Maastricht om 9:37) kwamen de treinstellen langs onder meer Eindhoven, Arnhem, Zwolle en Amersfoort. 

29
augustus
2016

Uitstel nieuwe Flixbus-lijnen door Limburg

De flixbus2 free for editorial purposesstart van drie nieuwe lijnen die door Limburg gaan rijden is uitgesteld. Het betreft de verbindingen Zandvoort-Amsterdam-Eindhoven-Roermond,  Alkmaar-Amsterdam-Eindhoven-Toverland Sevenum-Venlo en Domburg-Vlissingen-Eindhoven-Venlo-Dortmund.

De invoering van deze lijnen is uitgesteld tot het voorjaar van 2017. De reden hiervan is dat de provincie Noord-Brabant geen toestemming geeft om passagiers tussen Eindhoven en Eindhoven Airport te vervoeren.  Als argumentatie wordt aangevoerd dat de nieuwe lijn zou concurreren met de bestaande busverbinding tussen de stad en de luchthaven. FlixBus bestrijdt dit omdat er geen kaartjes verkocht worden voor het traject van Eindhoven naar Eindhoven Airport.

20
augustus
2016

Nieuwe busdienstregeling van Arriva: de situatie voor Maastricht

Op 0608090311 december start de nieuwe concessie Limburg van Arriva, voor alle regionale trein- en busverbindingen (inclusief de stadsdiensten). Er zullen diverse wijzigingen zijn ten opzichte van het huidige lijnennet van Veolia. Dit artikel gaat in op de situatie voor de stadsbussen in Maastricht en de streeklijnen van Arriva van en naar deze stad, in andere artikelen zullen de situaties voor andere delen van Limburg worden beschreven.

Bij het nieuwe stadsnet voor Maastricht zullen er een aantal overeenkomsten zijn met het huidige lijnennet, maar ook een aantal wijzigingen. Dit geldt ook voor de Arriva-streeklijnen van en naar Maastricht. 

16
augustus
2016

Mijn OV-chipkaart is (bijna) verlopen, wat moet ik nu doen?

Alsverlopen er een abonnement van NS op de OV-chipkaart staat en NS een pasfoto van je heeft zal deze vervoerder ervoor zorgen dat je enkele weken voor de verloopdatum een nieuwe OV-chipkaart ontvangt. Daaraan zijn geen kosten verbonden. Op die nieuwe OV-chipkaart staan dan ook, indien van toepassing, automatisch opladen en de  abonnementen/reisproducten. Het saldo zal niet automatisch worden overgezet. Bij een NS-servicebalie kun je voor de verloopdatum het saldo van de oude kaart eenvoudig laten overzetten op de nieuwe kaart. Dit is de eenvoudigste optie. Via www.ov-chipkaart.nl kun je het ook wel terugvragen, maar die procedure is omslachtiger en dan wordt het saldo op je bankrekening gestort.

17
juli
2016

Eerste Flirt3 trein van Arriva in Nederland

Op16071506 feestelijke wijze is op 15 juli 2016 in het bijzijn van 200 genodigden in de onderhoudswerkplaats van Stadler in Blerick de eerste nieuwe Arriva-trein (Flirt3 van de Zwitserse treinenbouwer Stadler) aan de aanwezigen  gepresenteerd.

De nieuwe Arriva-treinen worden vanaf 11 december ingezet op de sprintertrajecten Heerlen-Valkenburg-Maastricht Randwyck en Roermond-Maastricht Randwyck. Dit treintype rijdt pas vanaf 2020 tussen Roermond en Nijmegen, de reden hiervoor is dat deze elektrische treinen pas over de Maaslijn  kunnen rijden als die geëlektrificeerd is. Naast deze elektrificatie wordt de Maaslijn op vier plaatsen verdubbeld zodat al rijdend gekruist kan worden. Deze verdubbelingen van het spoor zijn gepland in Cuyk, Reuver, Vierlingbeek en Venray. 

20
juni
2016

Intercity’s naar Duitsland op de lange baan

De Dresden-Hbfsnelle intercityverbinding tussen Den Haag en Düsseldorf via Venlo wordt op de lange baan geschoven. De belangrijkste reden hiervoor ligt in Duitsland, aangezien de daarvoor benodigde spoorverdubbeling tussen Kaldenkirchen en Dülken in tijd is opgeschoven.

Uit een krantenartikel in NRC Handelsblad bleek dat dit ook geldt voor de Intercityverbinding van Eindhoven via Heerlen naar Aken en Keulen. Om dit mogelijk te maken moet een gedeelte van het traject in Nederland en Duitsland worden geëlektrificeerd. De financiering hiervan is rond en volgens de planning is dit zowel in Duitsland als in Nederland in het voorjaar van 2018 gerealiseerd.c

12
juni
2016

Druk bezochte algemene ledenvergadering

Op 1606110111 juni hield Rover-Limburg haar jaarlijkse ledenvergadering. Deze vond plaats in het verenigingslokaal van de Spoorweg Sport- en Ontspanningvereniging “De Spuiklep” te Heerlen.

Zo’n twintig leden werden aan het eind van de ochtend in een besloten vergadering geïnformeerd door de regionale afdeling van de reizigersvereniging over de ontplooide activiteiten in en het gevoerde financiële beleid over 2015.

31
mei
2016

Reiziger vindt Valkenburg het meest gastvrije kleine station

Na16053007 een ledenenquête zijn de stations Rotterdam Centraal en Delft door Rover verkozen tot de meest gastvrije Nederlandse stations in de categorie grote en middelgrote stations. In tegenstelling tot de genoemde moderne en vernieuwde stations werd in de categorie kleine stations juist gekozen voor het oudste station van Nederland, namelijk station Valkenburg.

Rover vroeg aan de leden wat een station tot een gastvrij station maakt en welke stations hier een positief voorbeeld van zijn. Tijdens de algemene ledenvergadering van Rover Landelijk op zaterdag 28 mei in Ermelo werden de winnaars door Ronald Nomes, directeur Stations van ProRail, bekend gemaakt. 

24
mei
2016

Algemene Ledenvergadering Rover Afdeling Limburg

Op 06110614zaterdag 11 juni 2016 organiseert de Rover afdeling Limburg in de “Spuiklep”, Parallelweg 4,  6411 ND in Heerlen haar algemene ledenvergadering (ALV). Deze ALV, alleen toegankelijk voor leden van Rover, vindt plaats tussen 11.00u. tot 12:30u. Zaal open vanaf 10.30 u.

De Spuiklep ligt op enkele minuten lopen van het station Heerlen. Vanaf de loopbrug neemt u de trap richting stadszijde. Uiteraard kunt u ook gebruik maken van de liften. U loopt vanaf het station  rechtsaf over de Parallelweg langs het spoor en ter hoogte van de Laanderstraat/Koningstraat ziet u aan de rechterkant van de Parallelweg de toegang tot de Spuiklep. Na het passeren van het openstaande hek loopt u rechtsom richting de ingang van het gebouw. Automobilisten rijden iets verder richting Kinderstad en slaan dan rechtsaf en na de passage van het hek komt men dan uit op de parkeerplaats voor de Spuiklep.

08
mei
2016

Levering nieuw sprintermaterieel voor NS in volle gang

Via 20160413-ns-flirt-presentatie-lowres-26378deze website informeerden wij u op 24 februari 2016 over de bestelling van nieuwe sprinters door NS. Een deel van het nieuwe sprintermaterieel zal door de bekende Zwitserse treinfabrikant Stadler worden gebouwd. De door NS geplaatste order bestaat uit de levering van 58 treinen van het type FLIRT 3; de afkorting FLIRT staat voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug (snel, licht en innovatief regionaal treinstel).

07
mei
2016

Nieuwe dienstregeling Veolia-bussen in Zuid-Limburg

Vanaf14032807 22 mei 2016 zal de nieuwe dienstregeling ingaan van de bussen van Veolia in Zuid-Limburg. Rond deze datum starten de bouwwerkzaamheden voor een nieuwe ondergrondse fietsenstalling onder het stationsplein in Maastricht. Daardoor zullen de bussen vanaf 22 mei tijdelijk niet meer via de Stationsstraat en het Stationsplein kunnen rijden en zullen de stadsbusperrons op het busstation (nabij het Stationsplein) tijdelijk niet bediend kunnen worden. Met ingang van de nieuwe dienstregeling zullen alleen de streekbusperrons (met een gewijzigde indeling) bediend worden door zowel de streek- als de stadsbussen, waarbij alle voertuigbewegingen met de klok mee zullen zijn. 

17
april
2016

Arriva kan verder met de OV-concessie Limburg

Rover 06110615afdeling Limburg is verheugd dat  de beroepsprocedure bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven van Veolia tegen de provincie Limburg is ingetrokken. Arriva gaat dan definitief vanaf 11 december 2016 het bus- en regionale treinvervoer in Limburg verzorgen. Reizigersorganisaties zullen nu op korte termijn in overleg treden met Arriva om hun plannen te beoordelen en om te adviseren over verbeteringen. 

16
april
2016

Eindelijk een OV-toeristenkaart. Maar de prijs?

Een 14051602jaar geleden werd een motie aangenomen om een OV-toeristenpas te introduceren; een motie die toen kamerbreed werd gesteund. Inmiddels is het dan zover: er komen twee toeristenkaarten die geldig zijn in al het openbaar vervoer in Nederland. Het betreft een dagkaart voor € 39,00 die van maandag t/m vrijdag geldig is vanaf 9.00 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen de hele dag, alsmede een dagkaart voor € 59,00 die op werkdagen de hele dag geldig is.

<<  19 20 21 22 23 [2425 26 27  >>