logo-old

Menu
  • Home
  • Actueel
    thumb Foto10   Nieuws
    Lees hier onze laatste nieuwsberichten
         
    thumb 0000000sept15 ic utrecht - schiphol2   Nieuwsarchief
    Een overzicht van eerdere berichten
         
    thumb Arrien Blogs
    Opinie en OV-belevenissen
     
    thumb Arrivabus Blog archief
    Een overzicht van eerdere blogs

    Nieuwsbrief

  • Over Rover
    thumb het aktieteam in Antwerpen-ec7858f8c2   Wie zijn wij
    Wat is Rover en hoe zijn wij ontstaan?
         
    thumb Geleborden Tim Boric   Wat willen wij
    Over onze wensen, missie en
    standpunten
         
    thumb 13622672645 d3e6ac8060 o   Rover Jong
    Maak kennis met de jongerenafdeling
    van Rover

    Visie: het OV in 2025
    Rovers OV-visie 'Ordening begint
    met regie' 

    Organisatie
    Maak kennis met onze organisatie,
    onze medewerkers en bestuursleden

    Vacatures
    Rover is op zoek naar
    enthousiaste vrijwilligers

     

  • Onze activiteiten
    thumb vertrekstaat   Onze successen
    Rover komt in actie voor beter openbaar
    vervoer. Wat hebben wij zoal bereikt?
         
    thumb DR jan 15   Blad De Reiziger
    Alles over ons blad De Reiziger,
    abonnementen en advertenties
         
    thumb wandeling Naarden3 PO   Wandelroutes
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar
         
    thumb Wandelgids cover   Rover-wandelgids
    De wandelgids Op Verkenning: 40
    wandelingen met het Openbaar Vervoer

    Symposia
    Discussieer mee over het OV
    tijdens onze symposia.

    Case studies/ rapportages
    Analyses en zwartboeken nav
    klachten of OV-ontwikkelingen

    Overlegorganen
    Rover vertegenwoordigt
    de reiziger in een scala aan
    overlegorganen

    Spoorboekje
    Rover publiceert met
    Treinreiziger.nl jaarlijks
    het papieren spoorboekje

    Onderzoek
    Rover voert op aanvraag
    onderzoek uit voor Rocov’s. Bekijk
    hier enkele voorbeelden.

    Trainingen
    Rover verzorgt trainingen voor
    Rocov-leden.

    Handboek Reizigersinvloed
    Rover publiceert het Handboek
    als handreiking voor iedereen
    die zich inzet voor beter OV

  • Lokaal
    thumb Limburg   Overzicht afdelingen
    Maak kennis met de regionale
    afdelingen van Rover
         
    thumb Nijmegen Goffert   Nieuws uit Arnhem Nijmegen
    De webpagina's van Rover-afdeling
    Arnhem Nijmegen
         
    thumb Den Haag metro   Nieuws uit Den Haag
    Download diverse mooie wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

    Nieuws uit Haarlem
    Rover-afdeling Haarlem e.o. 

    Nieuws uit Leiden
    Rover-afdeling Holland Rijnland 


    Nieuws uit Limburg
    Rover-afdeling Limburg 

    Nieuws uit Overijssel
    Rover-afdeling West-Overijssel 

    Nieuws uit Zoetermeer
    Rover-afdeling Zoetermeer 

     

  • Op reis
    thumb Chipkaartuitleg  

    OV-chipkaart
    Informatie over reizen met OV-chipkaart
    en gesloten poortjes

         
    thumb Arrivabus   Dagkaartenoverzicht 2018
    Iedere provincie heeft zijn eigen dagkaarten
    en -producten. Rover zet ze op een rij.
         
    thumb Rolstoel helling NS VIII   Toegankelijkheid
    Lees hier meer over toegankelijkheidszaken
    en treinen zonder toiletten

    Goedkoper de grens over
    Met het OV op vakantie? Lees
    hier hoe je kunt besparen 

    Wandelroutes
    Download onze wandelroutes,
    allen met OV bereikbaar

     

    Reisinformatie buitenland
    Informatie en tips voor leden over 
    reizen met OV binnen Europa

    Langeafstandsbusdiensten
    Met een internationale bus naar
    het buitenland, er is keuze genoeg!

    Met fiets en OV naar het buitenland
    De fiets mee naar en binnen het 
    buitenland, hoe werkt dat?

  • Lidmaatschap
    thumb Lidmaatsch1   Waarom lid worden?
    Bekijk hier de voordelen van het
    Rover-lidmaatschap
         
    thumb Lidmaatsch4   Lid worden
    Besloten lid te worden van Rover?
    Bekijk hier de mogelijkheden
         
    thumb Lidmaatsch2  

    FAQ lidmaatschap
    Veelgestelde vragen over het
    Rover-lidmaatschap

     

    Mijn Rover
    Download ons blad De Reiziger 
    of bekijk speciale aanbiedingen 
    voor Rover-leden

    Doe een donatie
    Steun Rover, doe een donatie

    Doneer saldo OV-chipkaart
    OV-chipkaart verlopen? Geef het
    saldo niet cadeau aan de 
    vervoerders, doneer het aan Rover!

     

  • Klantenservice
     thumb Arrivabus haarlem   Klacht bij Rover
    Ontevreden over een situatie in het OV?
    Laat het ons weten!
       
     thumb 02 uitchecken   Bemiddeling OV loket
    Het OV loket bemiddelt als onafhankelijke
    ombudsman bij OV-klachten
       
    thumb vol2  

    Meldpunt volle treinen
    Sta je als haring in ton in een
    overvolle trein? Geef het ons door!

         
    thumb Bestorming   Meldpunt volle bussen
    Sta je in een overvolle bus, tram
    of metro? Laat het ons weten!

    Vertraging met de trein
    Vertraging met trein. Hoe wordt dit
    gemeten? Wat zijn je rechten?

    Case studies/rapportages
    Onderzoeken, zwartboeken,
    analyses en 
    bloemlezingen

    Vervoersbedrijven
    Contactgegevens en klachtenformulieren
    van OV-bedrijven 

  • Mijn Rover
ROVER
  • Home
  • Actueel
  • Terugblik: ons jaar 2016 in vogelvlucht
  • Sitemap
  • Contact
  • Roverweb
23 dec2016

Terugblik: ons jaar 2016 in vogelvlucht

Twitter

gastvrijHet jaar 2016 gaat niet best de geschiedenisboeken in. Maar hoe ging het dit jaar op het gebied van openbaar vervoer? Een verslagje van ons OV-jaar.

Visie op de toekomst
In 2017 staan verkiezingen op het programma. Dit kan grote gevolgen hebben voor het OV waardoor het jaar 2016 deels in het teken stond van voorbereidingen hierop. Zo zal het nieuwe kabinet zich buigen over de toekomst van het spoor. Rover besloot het voortouw te nemen door dit jaar te komen met een eigen OV-visie, gericht op het hele openbaar vervoer. Kernwaarden in de visie zijn onder meer integraal aanbesteden, maatwerk voor dunbevolkte gebieden en overkoepelende leiding door een agentschap. Rover-afdeling Holland Rijnland kwam dit jaar met een eigen visie voor specifiek het OV in regio Leiden. De werkgroep ‘krimp’ van Rover kwam met een visie op OV in dunbevolkte gebieden, dat efficiënter kan door het onder meer te integreren met doelgroepenvervoer. Meerdere voorstellen werden overgenomen in een adviesrapport voor de Tweede Kamer.

Gastvrije stations
De ledenenquête naar gastvrije stations trok volop de aandacht in de media en van betrokken partijen. Op stations Rotterdam CS, Delft en Valkenburg prijken een bord voor het meest gastvrije station, diverse andere stations ontvingen een certificaat. De minst gastvrije stations, zoals Rijswijk en Amsterdam Muiderpoort, trokken na het onderzoek van Rover de aandacht van de plaatselijke politiek. Hopelijk leidt dit nog tot verbeteringen.

Ovchip amersfoortTLS
TLS ging na lang aandringen eindelijk overstag en maakte het ook voor reizigers met een buitenlands rekeningnummer mogelijk om saldo terug te vragen van de OV-chipkaart

Teletekstpagina 751
Reizigers werden  verrast door het bericht dat NS wilde stoppen met de teletekstinformatie. Rover ontving direct veel klachten van reizigers. Na een ongevraagd advies aan NS ging NS overstag en besloot de Teletekstpagina in de lucht te houden.

Terugkeer OV-dagkaart
Sinds het sneuvelen van de OV-dagkaart heeft Rover altijd gestreden voor de terugkeer, vooral voor toeristen. Dit jaar was het dan eindelijk zo ver met de Holland Travel Ticket, dat helaas wel erg prijzig is uitgevallen.

Fietsparkeren
Een mooi resultaat voor Rover en de Fietsersbond: er kwam een akkoord ‘fietsparkeren bij stations’, waarmee het Rijk 40 miljoen euro extra ter beschikking stelt om knelpunten in het stationsparkeren aan te pakken.

drukke sprinterNieuwe NS-dienstregeling
De nieuwe dienstregeling van NS leverde duizenden klachten op en de teller loopt nog. De dienstregeling is voor de meeste reizigers een verbetering, maar voor veel reizigers juist een verslechtering. Voorafgaand  aan de invoer van de nieuwe dienstregeling nam NS een aantal adviezen van Rover over. Zo kwamen er meer intercity’s in de avonduren tussen Utrecht en Eindhoven en in de ochtend- en middagspits tussen Alkmaar en Schagen. Na het negatieve advies van de consumentenorganisaties over de bediening van station Amsterdam Lelylaan heeft NS besloten de sprinterfrequentie tussen Hoofddorp, Nieuw Vennep, Sassenheim en Leiden te verdubbelen. Ook vroegen de consumentenorganisaties vom een intercity tussen Dordrecht en Breda. Die kwam er, maar helaas slechts één keer per uur. Rover zal de pijnpunten in de nieuwe dienstregeling, die uit ons meldpunt naar voren komen, in 2017 verder bespreken met NS.

Nieuwe dienstregeling Zeeland
Terwijl de NS-dienstregeling voor Zeeuwse reizigers slecht uitpakt, is dat niet het geval voor de busdienstregeling. Connexxion nam dan ook het overgrote deel over van de dienstregelingsuggesties vanuit het Overleg Platform Openbaar Vervoer Zeeland (OPOV), waarin Rover sterk is vertegenwoordigd. Zo zijn er oa meer ritten gekomen in Tholen Stad, blijft er een halfuurdienst bestaan tussen Middelburg en Vlissingen en zijn op diverse plekken de aansluitingen verbeterd.

PlattelandBeter busvervoer op Wieringen
Busreizigers op Wieringen kregen op 10 juli al te maken met een nieuwe dienstregeling. Dankzij de inzet van Rover en ouders van Wieringer scholieren kunnen scholieren voortaan met een directe bus van en naar school in Schagen. Gunstig, want de voorheen verplichte overstap in Anna Paulowna ging nogal eens mis.

Hoogzomerdienstregeling Breng
Een dienstregeling die we niet meer terug willen zien, is de Hoogzomerdienstregeling waarmee Breng in regio Arnhem/ Nijmegen de reguliere zomerdienstregeling nog verder uitdunde. Grote vertragingen, slechte informatie en overvolle bussen waren het gevolg. Rover-Gelderland heeft hard geprotesteerd tegen deze dienstregeling. Toen er toch in de busdiensten werd gesneden, kwam Rover-Gelderland met een meldpunt en later met een zwartboek. Met succes: gesteund door de SP werd in een provinciale vergadering toegezegd dat de Hoogzomerdienstregeling volgend jaar niet zal terugkeren.

Zondagsbus in Hoogeveen
Mede dankzij de inzet van Rover-Drenthe blijft de stadsbus in Hoogeveen ook op zondag rijden. Omdat de reizigersaantallen op zondag wat tegenvielen was men oorspronkelijk van plan om de zondagsdienst te staken, maar gelukkig krijgt de nieuwe vervoersformule De Bij nog een kans.

Spoorboekje 20175-jarig jubileum papieren spoorboekje
Ook dit jaar verscheen weer het papieren spoorboekje van Treinreiziger.nl en Rover, met daarin treindienstregeling 2017. Dit jaar viert het papieren spoorboekje zijn vijfjarig jubileum. Nadat NS in 2010 stopte met het drukken van spoorboekjes, bliezen Treinreiziger.nl en Rover het papieren boekje in 2013 nieuw leven in. Eerst als minispoorboekje, later als compleet naslagwerk.

Volle treinen
Met ruim 23.000 meldingen van overvolle treinen was ook 2016 weer een druk jaar op het spoor. NS heeft alle meldingen van Rover in ontvangst genomen om te analyseren, samen met de meldingen die NS via andere kanalen ontvangt. Rover kreeg voor elkaar dat de sprinter Nijmegen – Den Bosch werd verlengd ondanks een aangescherpte veiligheidseis van NS langs het perron. De bomvolle sprinter Haarlem – Uitgeest stond het hele jaar in de top 3 van het meldpunt volle treinen, een probleem dat in de nieuwe dienstregeling opgelost zou moeten worden.

Incheckpaaltjes Zutphen
2016 was het laatste jaar dat reizigers de drie verwarrende chipkaartpalen in station Zutphen moeten passeren. Na aanhoudende klachten van reizigers en het ROCOV Gelderland wordt het verwarrende overstappunt eindelijk onder handen genomen. Syntus laat de Arriva-kleur rood varen en laat het paaltje volledig omstickeren naar een witte paal, bovendien zal het paaltje van Arriva worden verplaatst.

VeoliaAfscheid
Afscheid namen we dit jaar van spoorvervoeder Veolia, nadat de Limburgse treindiensten overgingen naar Arriva. Een overgang die niet alleen vooraf, maar ook zeker de eerste week na de start, de nodige voeten in de aarde had. Nog een afscheid: vrijdagavond 9 december vertrok de allerlaatste slaaptrein naar Basel en München vanaf station Amsterdam Centraal. Rover was erbij om afscheid van de City Night Line te nemen, maar niet zonder enige vorm van protest. Met Duitse zustervereniging PRO BAHN voerde Rover actie voor behoud van de nachttrein en ook nu de trein ter ziele is zal Rover blijven ijveren voor de terugkeer van de trein.

Storingen en werkzaamheden
Ook dit jaar heeft de reiziger weer veel last gehad van treinstoringen en (uitgelopen) werkzaamheden. Met de heropening van station Utrecht CS is voor veel reizigers een einde gekomen aan een lange periode met veel overlast. Overlast die enigszins beperkt bleef nadat ProRail op verzoek van Rover een monteur klaarzette bij een kwetsbare wissel tijdens de werkzaamheden. Ondanks inzet van Rover om de overlast van werkzaamheden voortaan te beperken, voorspelt de Staatssecretaris voor volgend jaar 40% meer overlast. Over de plannen om te bezuinigen door werkzaamheden voortaan overdag uit te voeren is al het nodige gesproken en zal nog veel meer gediscussieerd worden.

PleebackToiletten
Rover heeft in het verleden samen met actiegroep Treinen Met Toiletten met succes actie gevoerd voor de terugkeer van het treintoilet. Omdat sommige regio’s het nog een tijd zonder treintoiletten moeten stellen, is ook het stationstoilet van belang. In Gelderland stond het stationstoilet echter onder druk wegens oplopende kosten. Tijdens een debat in de Provinciale Staten ging de provincie overstag en wordt alsnog de portemonnee voor het stationstoilet getrokken. Maar ook slecht nieuws voor reizigers met hoge nood: provincie Zuid-Holland heeft besloten geen treintoiletten voor te schrijven. Wel is het busstation in het Zuid-Hollandse Heinenoord inmiddels van toilet voorzien. Nog meer toiletkwesties: de nieuwe geprivatiseerde stationstoiletten van Sanifair en 2theloo leverden de nodige klachten op omdat de reiziger hier 40% meer betaalt voor een bezoekje aan het toilet.

ProRail
Veel is gesproken dit jaar over de plannen om een einde te maken aan de zelfstandige positie van ProRail. Rover heeft fel gestreden tegen een overhaast besluit waarvan de gevolgen voor de reiziger niet duidelijk zijn. Bovendien heeft ProRail onder de nieuwe topman juist grote verbeteringen laten zien, zoals een grote daling in het aantal storingen rond Schiphol. Desondanks besloot de Staatssecretaris zonder gedegen vooronderzoek om ProRail voortaan onder de vleugels van het Ministerie onder te brengen. Omdat de plannen nog wel erg veel open eindjes kennen, is het nog de vraag of dit al een gelopen race is.

Meer weten over wat Rover de afgelopen jaren heet bereikt? Bekijk onze successen. 

back to top

Navigatie

  • Nieuws
    • Nieuwsarchief
  • Blogs
    • Blog archief
  • Nieuwsbrief

Rover landelijk

Postadres
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort

Bezoekadres
Utrechtseweg 59
3818 EA Amersfoort

Telefoon: 033-4220450
(ma t/m vrij van 10:00 tot 16:30 uur)

Onze activiteiten

  • Onze successen
  • Blad De Reiziger
  • Wandelroutes
  • Symposia
  • Samen op Reis
  • Overlegorganen
  • Onderzoek
  • Trainingen

KlantenService

  • Vervoersbedrijven
  • Klacht bij Rover
  • Bemiddeling OV loket
  • Meldpunt volle treinen
  • Geld terug bij vertraging
  • Case studies/rapportages
    • Analyse sterabonnementen
    • Zwartboek zonesupplementen
    • Rapportage Keuzedagen

Over Ons

  • Wie zijn wij
  • Wat willen wij
  • Organisatie
  • Vacatures

Op reis

  • OV-chipkaart
  • Binnenland
  • Buitenland
  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Sitemap
  • Contact
  • Voorwaarden lidmaatschap

Copyright © Reizigersvereniging Rover

  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
      • Nieuwsarchief
    • Blogs
      • Blog archief
    • Nieuwsbrief
  • Over Rover
    • Wie zijn wij
    • Wat willen wij
      • Onze standpunten
      • OV-visie 'Ordening begint met regie'
    • Rover Jong
    • Organisatie
      • Bestuur
      • Medewerkers
      • Vrijwilligers
      • Officiële documenten
    • Vacatures
  • Onze activiteiten
    • Onze successen
    • Blad De Reiziger
      • Abonnement
      • Los nummer nabestellen
      • Adverteren
      • Inkijkexemplaar
    • Symposia
      • Archief symposia
    • Wandelroutes
    • Rover-wandelgids
    • Handboek Reizigersinvloed
    • Papieren spoorboekje
    • Overlegorganen
    • Onderzoek voor Rocov’s
      • Knooppunten
      • Ketenreizen en overstappen
      • Dynamische reisinformatie
      • Kwaliteitsonderzoek stations
      • Kwaliteitsonderzoek bushaltes
    • Trainingen voor Rocov-leden
      • Aanbod 2018
      • Rocov-nieuwsbrief
  • Lokaal
  • Op reis
    • OV-chipkaart
      • Informatie
      • Alternatieven
      • Poortjes en internationaal
      • Reizen met keuzedagen
      • Folder OV-chip en internationaal
    • Binnenland
      • Regionale dagkaarten
      • Toegankelijkheid
        • Toegankelijkheid van het OV
        • Treinen met toiletten
    • Buitenland
      • Buitenlandservice
      • Reisinformatie per land
      • FAQ internationaal reizen
      • Tip: goedkoper de grens over
      • Met fiets en trein naar het buitenland
      • Internationale langeafstandsbussen
  • Lidmaatschap
    • Waarom lid worden?
    • Lid worden
    • Doe een donatie
    • Mijn Rover
    • Veel gestelde vragen
    • Doneer saldo OV-chipkaart
  • Klantenservice
    • Vervoersbedrijven
    • Case studies/rapportages
      • Benchmark duurzame mobiliteit
      • Rapport 'Als de gewone bus verdwijnt'
      • Evaluatie klachten Dienstregeling 2017
      • Zwartboek Hoogzomerdienstregeling Breng
      • Treinwifi-enquête Rover Jong
      • Enquête naar meest gastvrije stations
      • De OV-chipkaart vergeleken
      • Analyse sterabonnementen
      • Zwartboek zonesupplementen
      • Knelpuntennotitie Schiphol
      • Rapportage Keuzedagen
    • Klacht bij Rover
    • Bemiddeling OVloket
    • Melding over dienstregeling 2019
    • Meldpunt Volle Treinen
    • Meldpunt Volle Bussen
    • Vertraging met de trein
      • Geld terug bij vertraging
      • Treinvertraging en vliegtuig
      • Spoormonitor.nl
      • Meetmethodes betrouwbaarheid
      • Vertraging bij een internationale reis
  • Mijn Rover