
Rover: project CitySprinter moet verder kijken dan de trein
De geplande CitySprinter tussen Den Haag en Dordrecht brengt het openbaar vervoer letterlijk dichter bij de mensen, met meer stations op loop- en fietsafstand, maar moet wel voldoende toekomstvast worden. Rover pleit daarom in een verkenning naar de plannen voor de treinverbinding voor goede overstappen, slimme tarifering en voldoende capaciteit.
NS wil in de toekomst een CitySprinter gaan inzetten tussen Den Haag en Dordrecht. Deze trein moet de grootschalige woningbouw in de regio verbinden door in een hoge frequentie te rijden en te stoppen op nieuw te bouwen tussenstations. Hiervoor zijn grote investeringen nodig aan de infrastructuur, waaronder het volledig viersporig maken van het traject tussen Delft Campus en Schiedam Centrum. Rover heeft input geleverd voor een verkenning in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).
Meer dan alleen meer treinen
Rover is optimistisch en ziet kansen voor goed openbaar vervoer in de zuidelijke Randstad, maar waarschuwt dat hiervoor verder moet worden gekeken dan de trein alleen. Zo pleit Rover voor optimale overstapmogelijkheden op bus, tram en metro. Ook moet er een duidelijk, integraal tariefsysteem komen met afschaffing van het dubbele opstaptarief. Tot slot moet er bij de woningbouw ook vooral ruimte komen voor verplaatsing te voet en te fiets.
Verder dan Dordrecht kijken
Rover vindt dat het project zich niet mag beperken tot de lijn Den Haag – Dordrecht. Ook de verbindingen naar Gorinchem, Breda en Roosendaal moeten worden meegenomen in de plannen. “De Randstad stopt niet bij Dordrecht,” stelt Rover-directeur Freek Bos. “Willen we meer reizigers verleiden om de trein te pakken in plaats van de auto, dan moeten we ook zorgen voor een aantrekkelijk aanbod ten zuiden en oosten van Dordrecht.”
Meer ambitie en tempo nodig
Rover roept het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op om de ambities in het project te verhogen en tegelijkertijd concrete quick wins te realiseren. “De urgentie is hoog: de woningen worden nu gebouwd, de files nemen toe. Dan moet het OV gelijke tred houden. Dat kan met de CitySprinter – mits we nu de juiste keuzes maken.”