
Treinstakingen: waarom gaan we (nog) niet naar de rechter?
De aanhoudende treinstakingen zorgen voor steeds meer problemen voor reizigers. Veel mensen melden zich bij Rover met het verzoek de stakingen via de rechter tegen te houden. Maar dat is nog niet zo eenvoudig.
“Staken is een grondrecht, een rechter zal zeer terughoudend zijn dit te verbieden. Om dit te beperken of verbieden moet er sprake zijn van buitenproportionele schade en op dit moment is daar nog geen sprake van”, stelt arbeidsrechtadvocaat Marize Verhagen op NPO Radio 1. In een uitzending van Dit is de Dag ging zij in gesprek met Rover-directeur Freek Bos. Het verhaal komt overeen met wat meerdere juristen zeggen: een staking wordt eigenlijk pas beperkt of zelfs verboden wanneer dit ontwrichtend is voor de samenleving of wanneer de veiligheid of gezondheid in het geding is. In het verleden kreeg Rover wel eens gelijk van de rechter na een zeer langdurige staking van het streekvervoer tijdens de tentamenperiode, de vier stakingsdagen op het spoor tot nu toe komen daar nog niet in de buurt.
Individueel belang
Bovendien is stakingsrecht ook belangrijk, erkent Rover. Toch vindt Rover de huidige stakingsgolf veel te zwaar. “Het individuele belang van één persoon kan veel groter zijn dan het juridische argument dat op tafel ligt”, stelt Freek Bos hierover. “Het kost reizigers een vrije dag, ze kunnen geen tentamen afleggen, ze maken kosten. De impact is gewoon heel groot.” Tijdens corona werd bepaald dat mobiliteit een vitale sector is in de samenleving en openbaar vervoer er altijd moet zijn voor degenen die erop zijn aangewezen. Indien de stakingen langdurig aanhouden, sluit Rover juridische stappen dan ook niet uit.
Reizigersvriendelijke acties
Rover zou graag zien dat vakbonden grijpen naar reizigersvriendelijke acties. Veel reizigers pleiten voor gratis reizen als alternatief maar dit is niet zonder meer toegestaan: de poortjes op het station openzetten zodat reizigers gratis kunnen reizen, mag niet. Weigeren om kaartjes te controleren, mag wel. Maar ook acties met meer hinder zoals werkonderbrekingen of bewust met vertraging rijden, ziet Rover liever dan het compleet stil leggen van het spoor. “Het gaat erom dat je een punt wil maken aan de directie en dat kan natuurlijk ook op andere manieren. Dat hoeft niet per se met zo’n impactvolle staking”, aldus Freek Bos.
Bemiddelen
Voor nu is het belangrijk dat de vakbonden snel weer om tafel gaan zitten met NS. Rover-directeur Freek Bos roept beide partijen op om weer met elkaar in gesprek te gaan, ook in het belang van de reiziger. Om de impasse te doorbreken, biedt Rover zich aan als bemiddelaar.