Skip to main content
IC Berlijn

Rover wil geen verplichte ICE-toeslag zonder alternatief

De komende tijd zet NS International nieuwe treinen in op de verbinding met Berlijn. Vanaf afgelopen zaterdag is de InterCity hernoemd naar ICE Berlijn. Dat betekent modernere treinen en een comfortabelere reis tussen Amsterdam en Berlijn, maar ook minder zitplaatsen én een nieuwe toeslag voor sommige binnenlandse reizigers. En dat is niet altijd eerlijk, vindt Rover.

De ICE-toeslag gaat gelden voor binnenlandse reizigers tussen Amsterdam en Hengelo, vergelijkbaar met de bestaande toeslag in de ICE tussen Amsterdam en Arnhem. Reizigers met onder andere NS-abonnementen, zakelijke OV-Chipkaarten en een studentenkaart betalen de toeslag niet waardoor vooral incidentele reizigers ermee geconfronteerd worden. Rover vindt dat deze situatie onwenselijk is. "De oude IC Berlijn voelde voor binnenlandse reizigers als een reguliere trein, aangezien hij eens per twee uur gewoon in de dienstregeling meerijdt", zegt Rover-directeur Freek Bos. "Nu hebben reizigers tussen Amsterdam en Hengelo op die tijdstippen geen alternatief meer zonder toeslag".

NS International rijdt deze trein volgens zogenaamde ‘open toegang’, waardoor NS zelf regels voor de tarieven mag bedenken. “Dat NS een toeslag mag vragen, wil niet zeggen dat het een goed idee is”, vindt Bos. “De nieuwe trein is niet sneller. En dat hij nieuw is, mag ook geen reden voor een toeslag zijn. Het was vooral broodnodig want de oude trein was juist vaak vertraagd omdat de wagons versleten zijn”.

Rover is wel positief over de komst van nieuwe treinen, die de verbinding weer aantrekkelijker kunnen maken voor reizigers. Minder positief is echter dat NS International nu minder stoelen inzet die zij ook nog eens voor een hogere prijs verkoopt. Rover roept andere vervoerders daarom op om gebruik te maken van de mogelijkheid concurrentie aan te bieden op dit traject.


Banner nieuwsbrief 3

Tarieven