
Rover wil snel einde aan onterechte boetes OV-fiets
Rover roept NS op om het technische systeem rond de OV-fiets snel te verbeteren. Uit cijfers van RTL Nieuws blijkt dat NS maandelijks zo’n 300 boetes uitdeelt en weer kwijtscheldt omdat fietsen ten onrechte als “kwijt” worden geregistreerd. Rover vindt het onaanvaardbaar dat reizigers de dupe zijn van technische tekortkomingen in het systeem.
Het zou allemaal automatisch moeten gaan: het huren en weer inleveren van de OV-fiets met gebruik van de OV-chipkaart. Maar een systeem werkt alleen als de gebruikers er eenvoudig mee om kunnen gaan. En hier gaat het nogal eens mis, blijkt uit cijfers van RTL Nieuws. Met soms grote gevolgen, want wanneer een huurperiode niet wordt beëindigd of per ongeluk een nieuwe huurperiode wordt gestart, kan het systeem de OV-fiets “kwijt” raken. De reiziger kan vervolgens een boete van 350 euro krijgen en moet zelf zorgen dat hij of zij dit geld weer terugkrijgt.
Dit levert gedupeerde reizigers veel stress op. “Doordat NS handelt uit wantrouwen wordt het probleem bij de reiziger gelegd, maar die kan onmogelijk bewijzen dat juist het NS-systeem hier de fout in gaat”, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Als je als bedrijf boetes wilt uitdelen, moet je eerst zorgen dat het systeem werkt. Tot die tijd horen reizigers altijd het voordeel van de twijfel te krijgen”.
Rover kreeg de laatste maanden juist minder klachten binnen over problemen met de OV-fiets. “We dachten juist dat het beter ging,” zegt Bos. “Maar deze cijfers laten zien dat het probleem nog steeds speelt, en op grote schaal. De enige oplossing is dat NS haar systemen snel op orde brengt en niet de reiziger opzadelt met hoge, onterechte boetes.”