Skip to main content
Veerboten Wagenborg

Meer geld nodig om Friese Wadden bereikbaar te houden

De betaalbaarheid en de bereikbaarheid van de Friese Waddeneilanden komt onder druk te staan als de Tweede Kamer niet meer geld wil uittrekken voor de veerbootverbinding. Daarvoor waarschuwt de Veerpontencoalitie, waar Rover deel van uitmaakt, in een brief.

Vanaf 2029 gaat er een nieuw contract van start voor de veerdiensten naar de Friese Waddeneilanden. Op dit moment worden de eisen opgesteld waar de vervoerder aan zal moeten voldoen. Reden voor de Veerpontencoalitie, een samenwerkingsverband van organisaties zoals Rover, de ANWB, en de Fietsersbond, om nu om actie te vragen. Er worden namelijk op dit moment geen scherpe eisen gesteld aan de verbinding, alleen dat het vooral de overheid geen geld mag gaan kosten.

"Bewoners, bezoekers en ondernemers op de Waddeneilanden zijn volledig afhankelijk van de veerboten. Deze verbindingen verdienen absoluut meer aandacht”, vindt Rover-directeur Freek Bos. Zo wil de Veerpontencoalitie dat er eisen komen die de maximale kosten van een ticket verlagen. Daarbij zouden er ook afspraken gemaakt moeten worden over meer korting voor frequente reizigers. Ook de kosten van fietsvervoer en parkeren zouden wat de Veerpontencoalitie betreft gereguleerd moeten worden.

Ook wil de Veerpontencoalitie dat de dienstregeling wordt verbeterd. Op dit moment verlaat de laatste boot Ameland in juni al om 18:30 uur. “Dat is extreem vroeg voor een toeristische hotspot”, schrijft de Veerpontencoalitie. “Er zou tenminste een aankomst moeten zijn rond 23 uur in de avond en een vertrek rond 22.00 uur zeker in het toeristisch hoogseizoen. Dit geeft eilanders meer mogelijkheden voor hun werkzaamheden op de vaste wal of voor het inplannen van een ziekenhuisbezoek. Daarnaast zal een latere vertrektijd vanaf de Waddeneilanden een bezoek voor toeristen veel aantrekkelijker maken”.  


Banner Reizigerspanel aanmelden 7

Veerdiensten