Skip to main content

Rover-Limburg

06
februari
2021

Aanbestedingsaffaire OV Limburg blijft NS achtervolgen

De                                juridische procedure rond de aanbesteding van het OV in de provincie Limburg in 2015 loopt nog steeds. De reden hiervan is de  geheime bedrijfsinformatie die door een oud-medeweker van Veolia was doorgespeeld aan NS-dochter Abellio.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bestrafte NS destijds vanwege misbruik van haar machtspositie op het HoofdRailnet en vervolgens een verlieslatend bod deed om de concurrentie te dwarsbomen en de decentralisatie van het HoofdRailnet te voorkomen. Dit resulteerde in een boete van € 41 mln.. De strafzaak tegen NS stopte omdat eind vorig jaar het OM het hoger beroep introk. In de hoop verdere vervolging te voorkomen heeft zojuist vermeld vervoerbedrijf meerdere bij de aanbestedingszaak betrokken directeuren de laan uitgestuurd.   

02
februari
2021

Geen korting meer voor houders van Voordeelurenkaart bij reizen in middagspits

Oppaaltjes amersfoort bijsnijden deze website hebben wij u op 13 november 2019 reeds geïnformeerd over het voornemen van NS tot het afschaffen van de korting in de middagspits voor houders van een voordeelurenabonnement.per 1 januari 2021. Ondanks het negatieve advies hieromtrent door Rover en de andere consumentenorganisaties heeft NS voet bij stuk gehouden en daardoor verloren 700.000 NS-reizigers met een voordeelurenkaart (VDU-kaart) vanaf 1 januari 2021 hun 40% korting bij het reizen in de middagspits.

22
januari
2021

De avondklok en het OV

InRotterdam cs 2 de strijd tegen de verdere verspreiding van het corona-virus, met name de Britse variant daarvan, heeft het demissionaire kabinet Rutte III gisteren besloten tot de invoering van de avondklok. De invoering van de avondklok gaat in op zaterdagavond 23 januari 2021 om 21.00u. en duurt tot woensdag 10 februari 2021 4.30u.. Het is in zojuist vermelde periode verboden om zonder geldige reden tussen 21.00u. en 4.30u. op straat  te zijn.

17
januari
2021

Belang Hasseltse bestuurders belangrijker dan reizigersbelang?

InHasselt tramhalte mei 2004 kwam in aanloop naar de gewestelijke verkiezingen toenmalig sp.a-partijvoorzitter en Hasselts burgemeester Steve Stevaert met het Spartacusplan; een tramnetwerk voor de provincie Limburg welke ontworpen is door Peter Meukens van de Belgische reizigersvereniging TreinTramBus.

Met drie sneltramlijnen was het de bedoeling Limburg op het terrein van het openbaar vervoer beter te ontsluiten; dit omdat de NMBS geen plannen had om in Limburg betere treinverbindingen te realiseren. Helaas moet geconstateerd worden dat vermelde ontsluiting heden ten dage slechter is dan in het verleden.

14
januari
2021

Buurtbussen gaan weer rijden

De                               buurtbussen die sinds maart 2020 werkloos in de garages staan, zullen vanaf 18 januari 2021 weer gaan rijden.  Helaas heeft de “buurtbusloze” periode voor de frequente gebruiker en de reiziger die voor de verplaatsing afhankelijk is van lijn 723 veel te lang geduurd; een gevoel dat versterkt wordt doordat in de afgelopen 10 maanden er geen alternatieve reismogelijkheden werden aangeboden

Maar voordat deze bussen weer passagiers mogen vervoeren, zijn deze voertuigen wel “coronaproof” gemaakt en wel door de plaatsing van spatschermen, het inbouwen van een extra ventilatiesysteem en het aanbrengen van een speciaal luchtfilter; het HEPA-filter. Er mogen voortaan maximaal 7 passagiers met de buurtbus mee. Reizigers die gebruik willen maken van de invalidenlift moeten 3 uur voor het vertrek een rit reserveren via 088-0224050. In de provincie Limburg zullen 7 buurtbuslijnen worden opgestart. De lijnen 791 en 793 rijden voorlopig nog niet.

08
januari
2021

Jaar van het Spoor

Dethalys amsterdam Europese Unie heeft 2021 uitgeroepen tot het Jaar van het Spoor. Middels het houden van (online) evenementen hoopt men dat meer mensen voor hun reizen straks voor de trein gaan kiezen in plaats van de auto of het vliegtuig. Ook ziet Europa graag dat er meer goederen over het spoor worden vervoerd.

Het uitroepen van 2021 tot het Europees jaar van het Spoor is bedoeld om de trein te promoten. Door voor de trein te kiezen draagt men bij aan het verlagen van de CO2-uitstoot. Minder dan 0,5% van de uitstoot van broeikasgassen in de EU komt voor rekening van het spoor en gelet op het streven van de Europese Raad om in 2050 klimaatneutraal te zijn, waardoor eerder vermelde uitstoot met 90% zal dalen, kunnen mensen door met de trein te reizen hier een wezenlijke bijdrage aan leveren. Daarnaast is het reizen per trein ook vaak comfortabeler dan per vliegtuig. Men reist veelal van stadshart naar stadhart en men heeft in de trein meer beenruimte. Met de vereiste beveiligingssystemen aan boord is het ook een veilig vervoermiddel.

04
januari
2021

Vaarwel 2020, welkom 2021

Een Trein propvolturbulent jaar ligt achter ons. Een jaar dat werd gekenmerkt door de uitbraak van het covid-19 virus en dat vanaf medio maart van het afgelopen jaar zich snel over de wereld verspreidde. Tot het einde van 2020 waren er meer dan 83 miljoen geregistreerde corona besmettingen gemeld waaraan  meer dan 1,8 miljoen wereldburgers zijn bezweken.  

Maar de uitbraak van het virus had ook grote gevolgen voor de economie. Bedrijven kwamen om verschillende redenen stil te liggen en cafés en restaurants moesten voor een groot deel van het jaar hun deuren sluiten. Maar ook het internationaal vliegverkeer en het openbaar vervoer is hard getroffen. Op de site van Rover-Limburg informeerden wij u regelmatig over de impact van deze uitbraak op het trein- en busverkeer en de maatregelen die zijn genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

30
december
2020

Internationaal OV-nieuws

Maar                                we beginnen dit artikel in Nederland en wel met de mededeling dat buslijn SB3 van West-Verkehr GmbH met ingang van 13 december 2020 ook op zaterdag en zondag tussen de stations van Sittard en Geilenkirchen rijdt. Naast de uitbreiding van de busdienst in het weekend zijn op werkdagen ook twee ritten toegevoegd aan de dienstregeling. De eerste bus uit Sittard vertrekt op doordeweekse dagen om 5.07u. en de laatste om 21.07u. Het spreekt voor zich dat vanuit Geilenkichen naar Sittard ook twee ritten zijn toegevoegd; een in de ochtend en een in de avond. Ook de eerste bus van Gangelt naar Sittard is met een uur vervroegd en vertrekt uit de Duitse plaats al om 4.25u. vanaf de halte Gangelt Amt. Zoals al eerder is aangegeven rijdt de SB3 nu ook op zaterdag waarop een uurdienst wordt geboden. Op zon- en feestdagen wordt een twee-uursdienst gereden. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website

20
december
2020

Wordt de Europese treinreiziger de dupe van nieuwe reizigersrechten?

Terwijl                               Europa de mond vol heeft over het verbeteren en het uitbreiden van de internationale treinverbindingen, dit als alternatief voor het vliegtuig, datzelfde Europa dreigt tegelijkertijd juist de reizigersrechten van treinreizigers uit te kleden. Al sinds 2017 wordt gesproken over het vernieuwen van de Europese regels, over goede reisinformatie en over -indien nodig- alternatief vervoer of een overnachting bij een opgelopen vertraging. Een ander belangrijk punt voor de reizigers is dat bij een vertraging reizigers in de toekomst minder snel recht hebben op een geldelijke compensatie. Ook zullen de plannen rond de uitgifte van gecombineerde tickets voor een hele reis niet worden doorgevoerd. Daarnaast zien we in Nederland dat reizigers vaak geen recht hebben op “geld terug bij vertraging” wanneer er met twee verschillende vervoerders wordt gereisd.

16
december
2020

Comeback van de nachttrein in Europa

Zo’nOBB nightjet vier jaar geleden verdwenen een groot aantal nachttreinen uit de dienstregeling. Een te lage bezettingsgraad en rijtuigen die op het einde van hun levenstermijn zaten, waren voor een groot aantal West-Europese spoorwegmaatschappijen reden om de stekker uit het net van nachttreinen te trekken. 

Nu een aantal jaren later en een aantal conferenties verder waar het gaat om maatregelen ter beperking van de CO-2 uitstoot zijn regeringen uit diverse landen en belangenverenigingen die opkomen voor een schonere lucht van mening dat mensen voortaan voor een milieubewustere wijze van vervoer zouden moeten kiezen. En dat is voor de middellange afstandsreizen in Europa de  trein in plaats van het vliegtuig. In feite heeft men een aantal jaren geleden met de opheffing van dit type vervoer “het kind met het badwater weggegooid”.

11
december
2020

Verschraling klantenservice op Limburgse stations

VanwegeBreda OV Servicewinkel het feit dat op stations steeds minder gebruik wordt gemaakt van de OV Service en Tickets winkels en de informatiebalies zal NS de dienstverlening aan de reiziger op een andere wijze gaan inrichten. NS is voornemens om hierin vier niveaus te gaan hanteren en wel Full Service stations, Full Service Light stations, Samen Service stations en de Self Service stations. Van de eerste groep stations, stations met een OV Service en Tickets winkel, servicemedewerkers en kaartautomaten, blijven van de 36 stations er maar 10 over. Het aantal Self Service stations, stations welke voorzien zijn van een kaartautomaat met hulp op afstand en een service- en informatiezuil, zal daarentegen met 16 worden uitgebreid tot 253 stations.  

05
december
2020

Opnieuw financiële tegenvaller voor de Maaslijn

Op                               25 januari van dit jaar informeerden wij u op onze website over de perikelen rond  de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn; aanpassingen aan de spoorinfrastructuur die noodzakelijk zijn vanwege de toegenomen reizigersaantallen op het noordelijke gedeelte van dit traject.  Naar nu blijkt gaan de kosten verbonden aan de elektrificatie en gedeeltelijke verdubbeling hoger uitvallen dan was beraamd.

Deze week liet gedeputeerde Hubert Mackus het Limburgs Parlement weten dat de kosten hiervan fors hoger zullen zijn dan was voorzien; een tweede tegenvaller in nog geen twee jaar tijd. Met betrekking tot de te laag geraamde kosten voor kabels, leidingen en bruggen, daarover heeft spoorbeheerder ProRail het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Provincie Limburg reeds in de maand juli 2020 op de hoogte gesteld. Maar de hogere kosten van het project worden ook veroorzaakt door de extra beveiligingsmaatregelen die nodig zijn als er aan het spoor gewerkt wordt.

03
december
2020

Volgende week zondag nieuwe trein- en busdienstregeling

OpArriva Limburg 13 december gaat de trein- en busdienstregeling voor 2021 in. Of er gedurende het gehele dienstregelingsjaar volgens het spoor- en busboekje zal worden gereden is nog ongewis. Het wel of niet laten rijden van ritten is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen rondom het covid-19 virus. Voor meer informatie over de mogelijkheid dat er aanpassingen in de dienstregeling gaan plaatsvinden, daarover hebben wij u in het nieuwsbericht van 1 november al geïnformeerd.

Bij de treindienstregeling 2021 die dus binnenkort ingaat doen zich qua aankomst- en vertrektijden geen grote wijzigingen voor. De enige verandering ten opzichte van de huidige treindienstregeling is dat de eerste trein van Maastricht naar Aachen Hbf en de laatste tussen Aachen en Maastricht (RE18), vertrek uit Aachen Hbf om 23.46u., vanwege lage reizigersaantallen niet meer zullen rijden tussen Maastricht en Heerlen. Dit betekent dat op werkdagen de Domstad vanuit Maastricht in de vroege ochtenduren niet meer per trein bereikbaar is. Op zaterdag en zondag heeft men op het vroege uur wel de mogelijkheid om met de regiosprinter (RS18) van resp. 6.07u. en 7.07u. naar Heerlen te reizen en daar over te stappen op de RE18 naar Aachen Hbf.

23
november
2020

Revival van de TEE

DerTEE Spiegel meldde onlangs in haar krant dat het Duitse ministerie van Verkeer met het idee is gekomen om onder de naam Trans-Europ-Express een nieuw Europees treinnetwerk op te zetten. Doel hiervan is om de trein op langere afstanden beter te laten concurreren met het vliegtuig. Het is de bedoeling dat naar Chinees voorbeeld zowel dag- als nachttreinen deel gaan uitmaken van het hogesnelheidsnetwerk. De merkrechten zullen wellicht in handen komen van Deutsche Bahn. 

<<  7 8 9 10 11 [1213 14 15 16  >>