Skip to main content

Rover-Limburg

12
november
2020

Aanmelden treinreis bij NS

ReizigersStation Amsterdam die geregeld gebruik maken van internationale treinen zijn bij het kopen van een vervoerbewijs op de hoogte van de mogelijkheid om een zit, lig of slaapplaats te reserveren. Deze optie geeft, zeker als het om een langere treinrit gaat, een fijn gevoel als je bij het instappen zeker bent van een plaats in een van de rijtuigen. Voor sommige treinen is het reserveren van een zitplaats zelfs verplicht zoals in de treinen van de Thalys en de Eurostar.

Maar de verplichte reservering geldt in meerdere hogesnelheidstreinen in Europa. Voor een groot aantal (inter)nationale hogesnelheids- en langeafstandstreinen wordt het reserveren van een zit- of slaapplaats zelfs aanbevolen.

08
november
2020

Minder intercitytreinen tussen Zuid-Limburg en de Randstad

De davtweede coronagolf heeft ervoor gezorgd dat momenteel er opnieuw minder mensen in de trein stappen. Als gevolg van de teruglopende reizigersaantallen heeft NS besloten om vanaf 9 november minder treinen te laten rijden. Het betreffen de forensentreinen die in de spitsuren worden ingezet en waarvan de meesten in het westen en in het midden van Nederland rijden. Daarnaast zullen in het weekend een aantal nachttreinen uit de dienstregeling worden gehaald zoals de treinen tussen Eindhoven en Utrecht en tussen Eindhoven en Rotterdam.

02
november
2020

Aanpassing kilometerafstand treintraject Heerlen-Aachen

De Limburgse afdelingbtr van Rover en de Werkgroep Internationaal van dezelfde reizigersbelangenvereniging  constateerden ruim een jaar geleden dat het aantal tariefeenheden in Nederland als in Duitsland één tariefeenheid te hoog was vastgesteld. Naar aanleiding daarvan gaat Arriva de afstand op het Nederlandse traject met één tariefeenheid verminderen.

01
november
2020

Mogelijk minder trein- en busritten in 2021

ZoalsRotterdam RET bus u al eerder op onze website heeft kunnen lezen rijden de bussen van Arriva vanwege teruglopende reizigersaantallen na de herfstvakantie tot nadere aankondiging volgens de vakantiedienstregeling. Teneinde de zitplaatscapaciteit vanaf 26 oktober op peil te houden zullen de scholierenlijnen en een aantal andere buslijnen, bussen die tijdens de vakantieperiode niet rijden, nu wel rijden.

Maar niet alleen Arriva heeft last van lagere bezettingscijfers. Een aantal ov-bedrijven hebben na de zomervakantievakantie al ingegrepen in hun busdienstregeling en rijdt NS minder extra forensentreinen en weekendnachttreinen. Zoals eerder aangegeven is het nog niet bekend tot welke datum de hierboven vermelde beperkingen zullen gelden. Raadpleeg voor de meest actuele informatie over de trein- en busdiensten de websites van NS en die van de regionale vervoerbedrijven.

23
oktober
2020

Streep door uitbreiding station Maastricht-Noord

RecentMaastricht Noord is bekend geworden dat de uitbreiding van station Maastricht-Noord van de baan is.Het was de bedoeling dat na de aanleg en de opening van Maastricht-Noord, het station waar in de eerste instantie alleen de regiosprinter tussen Maastricht Randwyck en Heerlen zou stoppen, het station in een later stadium (fase 2) ook bediend zou worden door de regiosprinter Maastricht Randwyck-Roermond.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Provincie Limburg zouden de kosten van de aanleg van de perrons gelegen langs de spoorbaan Maastricht-Sittard financieren. Echter de Maastrichtse wethouder Gert-Jan Krabbendam heeft de gemeenteraad inmiddels laten weten dat de kosten van de aanleg van de perrons hoger uitvallen dan was voorzien.

15
oktober
2020

Gewijzigde trein- en busdienstregeling bij Arriva vanaf 17 oktober

Vanwege                               de herfstvakantie voert Arriva een aangepaste dienstregeling in bij trein en bus. De aanpassingen bij de busdienst zijn minimaal. Tijdens de herfstvakantie rijden de bussen, uitgezonderd de buurtbussen, volgens de vakantiedienstregeling. De verwachting is dat de buurtbuslijnen pas in de loop van de maand november gaan rijden.

Bij de treinen van Arriva gaat het om grotere aanpassingen in de dienstregeling. Op de Maaslijn (Roermond-Venlo-Nijmegen) na stapt de regionale vervoerder van zaterdag 17 oktober t/m zondag 25 oktober van een halfuurdienst op een uurdienst over en zullen tijdens de  zojuist vermelde periode ook geen sneltreinen rijden tussen Maastricht en Heerlen.

10
oktober
2020

De buurtbus gaat weer rijden

Op                               deze site hebben wij u regelmatig geïnformeerd over de situatie rondom de buurtbus; de bus die sinds de uitbraak van het covid-19 virus werkloos aan kant staat. Maar er is goed nieuws voor mensen die voor hun vervoer afhankelijk zijn van de buurtbus. 

Onderzoeksinstituut TNO heeft ten behoeve van een veilige omgeving voor chauffeur en passagiers van de buurtbus onlangs een advies uitgebracht. Uit het door TNO uitgevoerd onderzoek is komen vast te staan dat na het aanbrengen van spatschermen en het installeren van extra ventilatie units en actieve HEPA luchtfilters de 8-persoons busjes weer mogen worden ingezet voor reizigersvervoer. Deze aanpassingen verkleinen de kans op blootstelling aan coronadeeltjes. Daarnaast is een regelmatige schoonmaak van het spatscherm noodzakelijk.

09
oktober
2020

Wordt de OV-reiziger de komende jaren de dupe van het covid-19 virus?

Bij                               het Openbaar Vervoer(OV) moet volgend jaar worden bezuinigd. De reden hiervoor is dat er veel minder reizigers zijn omdat veel werknemers vanuit huis werken en vanwege het feit dat een groot deel van de lessen en colleges van studenten digitaal plaatsvindt. De daling in het gebruik van het OV werd grotendeels veroorzaakt door maatregelen die de landelijke overheid in maart/april rond het coronavirus had genomen.

Het Rijk zal omwille van de hierboven genoemde redenen over het eerste half jaar van 2021 opnieuw moeten bijdragen aan de verminderde inkomsten. Deze bijdrage dekt 93 procent van de kosten. De uitkomst resulteert helaas in een tekort van een half miljard euro bij de vervoerders; een tekort dat wellicht  zal leiden tot aanpassingen in de bus- en treindienstregeling.

01
oktober
2020

Toekomstbeeld OV 2040 Zuid-Nederland

OmHamont afslag het OV in de provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland toekomstbestendig te maken willen de zuidelijke provincies tot 2040 6,3 miljard euro investeren in het OV.

Dat staat in de regionale uitwerking van het Toekomstbeeld OV 2040. Het eerste doel is het verbeteren van de bestaande infrastructuur en de dienstregelingen. Het betreft kleine investeringen in de infra voor de stations van Weert, Sittard, Heerlen en Maastricht.

Om het netwerk robuuster te maken zullen er investeringen gedaan moeten worden zoals hieronder is opgesomd. In de regionale uitwerking voor Zuid-Nederland zijn de internationale spoorverbindingen met Duitsland en België een belangrijk punt.

De drie provincies hebben samen met gemeenten, het bedrijfsleven, vervoerders en onderwijsinstellingen onderzocht wat het openbaar vervoer in het zuiden de komende twee decennia nodig heeft.

Het Toekomstbeeld Zuid wordt op 8 oktober aangeboden aan staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Van Veldhoven.

24
september
2020

Spoorverdubbeling Heerlen - Landgraaf

Begin      mei is Provinciale Staten van Limburg akkoord gegaan met het Provinciaal Inpassingsplan voor spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf. Met dit plan is de weg vrij om dit enkelsporige baanvak van bijna drie kilometer te verdubbelen. ProRail heeft het project in maart 2020 aanbesteed.

Voordat het extra spoor kan worden aangelegd, moeten twee kunstwerken aangepast worden, twee nieuwe worden gebouwd en daarnaast worden geluiddempende maatregelen genomen in de vorm van het plaatsen van raildempers en geluidsschermen. Verder omvat het werk naast de spoor-, energievoorzienings- , treinbeveiligingswerkzaamheden het aanpassen van de stations en emplacementen in Heerlen en Landgraaf.  Station Heerlen De Kissel en de daarbij gelegen spoorwegovergang worden opgeheven en gesloopt.

18
september
2020

Komend weekend beperkt treinverkeer naar en vanuit Heerlen

InRE18 Heerlen verband met werkzaamheden op het spoorwegemplacement van Heerlen rijden er op 19 en 20 september minder treinen naar Heerlen dan wel vertrekken ze daar vandaan. De reden hiervan is dat er onderhoud aan het spoor plaatsvindt in het bijzonder aan de ballast (spoorgrind). De enige treinen die aanstaande zaterdag en zondag Heerlen aandoen zijn de stoptreinen (RS15) van Arriva naar/vanuit Sittard. Echter op zaterdag na 22.50u. rijden er stopbussen in plaats van treinen tussen Heerlen en Sittard. De Intercity’s van NS rijden komend weekend niet tussen de zojuist vermelde steden.

06
september
2020

Aanstaande zaterdag ALV Rover-Limburg

Begin                               augustus informeerden wij u over de ALV van Rover-Limburg. Deze zal vanwege het covid-19 virus dit jaar niet in De Spuiklep in Heerlen plaatsvinden maar middels een video-conferencing worden gerealiseerd en wel op 12 september van 16.00u tot 18.00u..

 

01
september
2020

Opwaardering internationale treinverbindingen

HetICNG Breda is de bedoeling dat de huidige Benelux-trein, de trein die rijdt tussen Amsterdam en Brussel, niet meer op de stations Breda, Noorderkempen en Brussels Airport gaat halteren. Teneinde de zojuist vermelde stations toch een treinverbinding met de Belgische hoofdstad te laten behouden zal er een nieuwe treindienst worden ingelegd; een trein die mogelijk Rotterdam Centraal als begin- en eindpunt zal hebben. Naast aanpassingen van de route van de Benelux-treindienst zal ook het nieuwste materieel van NS, de ICNG (IC-Nieuwe Generatie) op deze verbinding gaan rijden. De nieuwe trein Brussel – Breda die wellicht wordt doorgetrokken naar Rotterdam en zal stoppen op station Noorderkempen en mogelijk ook op Brussels Airport zal met Belgisch materieel worden gereden. De NMBS, de nationale spoorwegmaatschappij van België, zal voor de nieuwe grensoverschrijdende treinverbinding I11-rijtuigen inzetten, het type rijtuig die u aantreft in de IC tussen Oostende en  Eupen. Nog onduidelijk is wat het noordelijke begin- en eindstation wordt van de “opgewaardeerde” Benelux-trein; Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid.  Met de komst van de snelle ICNG’s in de Benelux-trein is men, naast het niet meer laten stoppen van deze trein op eerder vermelde stations, vanaf 2024 een half uur korter onderweg tussen Amsterdam en Brussel.

29
augustus
2020

Vervang stilstaande buurtbussen door lijnbussen

ZoalsMINOLTA DIGITAL CAMERA         wij al eerder deze maand op onze website melden staan de buurtbussen in de provincie Limburg kort na de uitbraak van het covid-19 virus werkloos aan de kant en wordt er sinds 1 juni, de datum waarop lijnbussen weer zijn gaan rijden, geen alternatief vervoer geboden op de lijnen waarop de buurtbus rijdt.

Hoe anders kan het zijn in ons land zoals in de provincie Utrecht waar in vele dorpen vanaf 30 augustus weer de buurtbus doorheen gaat rijden. Maar het zijn dan niet de bekende kleine 8-persoonsbusjes die worden ingezet maar de grote bussen van Syntus; althans op die lijnen waar dat mogelijk is.

07
augustus
2020

Waarom rijdt de buurtbus nog steeds niet?

Lijnbussen                               en treinen rijden vanaf 1 juni weer via de normale dienstregeling, maar dit geldt niet voor de buurtbussen. Vanaf donderdag 19 maart staan de buurtbussen stil. De buurtbus is sinds 1977 een kleinschalige vorm van openbaar vervoer en er zijn inmiddels meer dan 200 buurtbuslijnen in Nederland.

Rover-Limburg vindt dat er alternatief vervoer moet komen voor zolang het rijden met een buurtbus niet mogelijk is. Rover heeft vervoersbedrijven en overheden gevraagd om snel met een oplossing te komen voor de plekken die nu al maanden zonder bus zitten.

<<  8 9 10 11 12 [1314 15 16 17  >>