Skip to main content
Qliner Drenthe

Boete voor Qbuzz na weigeren rolstoeler

Het OV-bureau voor de provincies Groningen en Drenthe heeft vervoerder Qbuzz een boete van 10.000 euro opgelegd omdat een reiziger in een rolstoel bij de halte werd achtergelaten. Rover-Drenthe en het OV-Consumentenplatform Groningen en Drenthe hadden aangedrongen op maatregelen.

Reiziger jan Meursing (75) kon vorige maand niet mee met zijn rolstoel in de Qliner omdat de lift in de bus dienst weigerde. Het gevolg: een half uur langer wachten in de kou op station Assen. Maar ook in de volgende bus liet de lift het afweten. Uiteindelijk kon Jan na een uur wachten alsnog met de bus naar huis. Het was niet de eerste keer dat hij dit meemaakte. “Na dit zoveelste voorval met een kapotte lift ben ik het echt spuugzat”, vertelde Jan aan Rover. “Nu kon ik op station Assen gelukkig warm binnen wachten, maar dit kan natuurlijk niet overal. Ik heb soms het idee dat ze liever geen reizigers met rolstoel meenemen.”

Rover-Drenthe sloeg alarm. De Rover-afdeling ziet vaker dat liften weigeren of dat chauffeurs niet weten hoe deze te bedienen. Het gevolg is dat reizigers met een rolstoel het risico lopen om bij de halte achter te blijven. Meldingen bij de klantenservice van Qbuzz lijken geen effect te hebben. Ook Jan heeft deze ervaring: “Ik meld het altijd bij Qbuzz, er wordt altijd excuses aangeboden en beloofd dat het zal worden doorgegeven. Maar ik merk nooit iets van verbetering.”

Will Gerbers van Rover-Drenthe: “alle reizigers moeten kunnen rekenen op de bus. Het kan toch niet zijn dat reizigers met een mobiliteitsbeperking letterlijk in de kou worden gezet? Het is onbegrijpelijk dat we dit steeds fout zien gaan bij Qbuzz”. Rover-Drenthe vroeg Qbuzz om onmiddellijk actie te ondernemen en de liften in de bussen te controleren. Daarnaast moeten er duidelijke instructies komen voor chauffeurs over het bedienen van de lift. Het OV-Consumentenplatform Drenthe vroeg Qbuzz vervolgens per brief welke maatregelen er worden getroffen.

Ook de provincies hebben het er niet bij laten zitten. Via het uitvoeringsbureau heeft Qbuzz een boete opgelegd gekregen. Het OV-bureau verwijt Qbuzz vooral dat er geen alternatief vervoer werd geregeld toen de rolstoellift dienst weigerde. Rover-Drenthe hoopt dat dit duidelijke signaal Qbuzz aanzet tot snelle actie.


Banner nieuwsbrief inschrijven 1

Drenthe, Lokaal