
Rover roept op tot meer ambitie voor de toekomst van Eindhoven CS
Er is meer ambitie nodig om knooppunt Eindhoven Centraal klaar te stomen voor de toekomst. Daarvoor waarschuwt Rover in een zienswijze op de huidige toekomstplannen. Rover roept op om flink extra te investeren zodat er ruimte komt voor meer binnenlandse en internationale treinen.
Rover heeft een zienswijze ingediend over de toekomst van knooppunt Eindhoven Centraal. Hiervoor worden nu door betrokken partijen zoals ProRail, NS, gemeente en provincie de nodige plannen voor gemaakt. En dat is hard nodig, want het knooppunt is zowel voor bus als voor trein uit zijn jasje gegroeid.
Er zijn plannen voor een ruimer busstation, een nieuwe stationshal en een grotere fietsenstalling. Hoewel Rover dit prima plannen vindt, maakt de vereniging zich zorgen over het gebrek aan aandacht voor het spoor: “het risico is aanwezig dat Eindhoven Centraal straks een mooi nieuw stationsplein, busstation en stationshal heeft, maar dat het vervolgens nog jaren wachten is op ruimte voor extra treinen”. Volgens Rover zijn er honderden miljoenen extra nodig om te voorkomen dat er straks een groot ruimtegebrek ontstaat op het spoor. Zo zijn er nu al vervoersbedrijven die aangeven treinen te willen rijden rond Eindhoven terwijl daar geen plek voor is.
Om voldoende ruimte vrij te maken, pleit Rover voor de aanleg van extra perrons en een ongelijkvloerse kruising ten zuiden van het station. Op deze aanpassingen wordt wel gestudeerd maar vooralsnog zijn deze pas in beeld voor rond 2040. “Eindhoven Centraal is de draaischijf voor de bereikbaarheid van heel Zuid-Nederland”, zegt Rover-directeur Freek Bos. “Het is bovendien een cruciaal knooppunt voor de groei van het internationale spoorvervoer van en naar Nederland. En voor behoud van de High Tech sector in ons land is het van belang dat de OV-bereikbaarheid optimaal is”.
Het belang van knooppunt Eindhoven is zo groot dat Rijk en Regio extra budget voor het project zouden moeten reserveren, vindt Rover. Desnoods zouden er een alternatieve bekostiging gevonden moeten worden middels verhoging van de parkeertarieven, de introductie van een planbatenheffing of een heffing op nieuwbouwwoningen en kantoren. “Het moet voorbij zijn met Sprinters die 10 minuten stilstaan voordat ze door kunnen rijden”, vindt Freek Bos. “Eindhoven moet voldoende ruimte krijgen voor de groei van zowel de bus als trein. Wij hebben in heel het land baat bij een goed knooppunt in het zuiden”.