
"Ontvlechting Amsterdamse metro heeft averechts effect”
Vaker een metro maar ook vaker overstappen: er zitten voor reizigers meer nadelen dan voordelen aan de plannen om het Amsterdamse metronet te “ontvlechten”. Dat schrijft Rover-Amsterdam bij het indienen van haar zienswijze aan de Vervoerregio Amsterdam en het GVB. Rover roept op de plannen te heroverwegen.
GVB en Vervoerregio Amsterdam willen de capaciteit van het metronet vergroten, een ambitie die Rover-Amsterdam van harte steunt. Maar met het plan wat er nu ligt, om door “ontvlechting” minder verschillende metro’s te laten rijden over hetzelfde spoor, slaat men de plank mis. “Er wordt vooral gekeken vanuit infrastructurele wensen, maar waar is het belang van de reiziger?” vraagt Marinus de Jong, voorzitter van Rover-Amsterdam, zich af.
De reiziger dreigt er volgens Rover bekaaid van af te komen. Drukke lijnen zoals de Geintak en de Westtak worden slechter bediend, vooral buiten de spits wordt dit merkbaar. Veel reizigers krijgen te maken met extra en bovendien ongelijkvloerse overstappen en de reistijd wordt hiermee ook langer. Het feit dat er soms kortere metrostellen gaan rijden zal zelfs met hogere frequenties zorgen voor extra drukte. Bovendien gaan in de spits amper meer metro’s in de oostelijke tunnel rijden, maar wel minder lijnen. Het opheffen van de directe verbinding tussen station Zuid en het Amstelstation, staat volgens Rover haaks op bestuurlijke afspraken met gemeente Amstelveen.
“Hogere frequenties zijn niet een heilig middel”, aldus Marinus de Jong. “Als er straks vaker een metro rijdt maar de reiziger is toch langer onderweg, moet vaker overstappen èn in een drukke metro staan, dan raak je die reiziger gewoon kwijt. Dan werkt dit plan dus averechts.” De Jong wijst erop dat er voor de coronaperiode meer metro's reden dan nu zonder dat daarvoor ontvlechting nodig was. Rover-Amsterdam pleit ervoor de huidige lijnvoering te behouden, wat het beste comfort biedt voor de reizigers. “Het is nog maar helemaal de vraag of de beoogde hogere frequentie wel gereden gaat worden, nu bezuinigingen vanuit het Rijk en personeelstekorten voor de nodige onzekerheid zorgen.”