Skip to main content
Station Delft

Rover Delft: betere bereikbaarheid voor reizigers binnen handbereik

Een kleine, elektrische bus in de binnenstad van Delft en extra haltes voor de Delfthopper: dit ontbreekt nog in de plannen voor de toekomst voor het Delftse openbaar vervoer. Rover-Delft heeft zich tijdens inspraak in de gemeente sterk gemaakt de nieuwe OV-visie nog iets te verbeteren.

Rover-Delft is positief over de nieuwe “Visie en Strategie Openbaar Vervoer Delft 2040". Maar om de plannen uit te voeren is wel voldoende geld nodig en daar wringt de schoen, waarschuwt de afdeling. Rover Delft vraagt de gemeente om samen met de Metropoolregio Den Haag Rotterdam te lobbyen bij het Rijk voor meer middelen.

Daarnaast ziet Rover nog ruimte voor verbetering in de plannen. Veel reizigers moeten nu grote stukken lopen omdat er geen bus door het historische centrum rijdt. Een kleine, elektrische bus die Station, Markt, Marktgarage en Koepoortplaats (afzetpunt touringcars) verbindt – eventueel aangevuld met een tweede route richting Zuidpoort en Paardenmarkt – kan deze hinder wegnemen en de binnenstad voor iedereen beter bereikbaar maken.

Daarnaast merkt Rover Delft dat haltes niet altijd logisch liggen voor reizigers. De afdeling pleit daarom voor een duidelijk plan: bij welke voorzieningen horen haltes, welke haltes kunnen beter worden verplaatst en waar kan een kortere looproute – bijvoorbeeld via een nieuw voetgangersbruggetje – het OV aantrekkelijker maken? Dit geldt ook voor de DelftHopper: extra haltes in onder meer het Agnetapark, Tanthof-Oost, de Gerbrandylaan en de Aart van der Leeuwlaan geven meer bewoners toegang tot flexibel openbaar vervoer.

Adri van Woerkom licht namens Rover Delft toe: "Reizigers willen vooral dat ze makkelijk op hun bestemming komen. Een bus die echt door de binnenstad rijdt, haltes op de juiste plekken en een beter werkende DelftHopper maken daarbij een wereld van verschil."


Banner doneer chipkaart4

Delft, Lokaal