Eerste SLT-sprinter met toilet op het spoor
Zeven jaar geleden voerde Rover samen met enkele andere consumentenorganisaties, patiëntenverenigingen en met het VVMC actie om in de toen nieuwe sprinters alsnog toiletten in te bouwen. Nu zijn de eerste omgebouwde sprinters een feit.
In 2009 deden de zogenaamde SLT-sprinters hun intrede op het spoor. Al voor die tijd had Rover samen met andere consumentenorganisaties fel geprotesteerd tegen de komst van toiletloze treinen. Niet onterecht, bleek vooral toen de plaszak noodgedwongen werd geïntroduceerd.
Nadat ook de Tweede Kamer over de toiletloze treinen viel, kreeg toenmalig minister Schultz van Haegen de opdracht met NS naar een oplossing te zoeken. Daarop deed NS de toezegging dat bij groot onderhoud alsnog sanitair zou worden ingebouwd in de 131 SLT-treinen. Dat moment is nu aangebroken. Rover is blij dat de nieuwe treintoiletten nu eindelijk een feit zijn. In de nieuwe treinen is ook op andere manieren aandacht voor toegankelijkheid. Zo zijn er bredere uitschuiftredes geplaatst en duidelijke rolstoelplekken.
“Een Sprinter zonder wc, ooit leek dat een goed idee. Met de kennis van nu zeggen we ‘hadden we niet moeten doen’.”, stelt NS op de website. Sinds donderdag zijn nu de eerste twee SLT-treinen met toilet op het spoor te vinden en de derde volgt binnenkort. In 2021 zal de verbouwing van al deze treinen zijn afgerond. Daarna rijden tot uiterlijk 2025 nog enkele sprinters van NS (SGM, model-1976) zonder toilet. Al de sprinters en R-Nettreinen die na 2010 zijn aangeschaft zijn direct van toiletten voorzien. Wel blijven er nog regionale treinen zonder toilet rijden, zoals op trajecten Dordrecht - Geldermalsen (Arriva, vanaf december Qbuzz), Almelo - Hardenberg (Arriva) en alle trajecten van Arriva, Connexxion/Breng en Keolis in Gelderland.