Skip to main content

Rover-Limburg

04
juli
2019

Geen treinverkeer tussen Sittard en Maastricht

thumb Werkzaamheden Maastricht SittardIn verband met onderhoud aan het spoor rijden van 6 tot en met 14 juli geen treinen tussen Sittard en Maastricht. Op genoemd traject zullen spoorstaven, dwarsliggers en het ballastbed worden vernieuwd. In dezelfde periode zal ook het wissel bij het station Beek-Elsloo worden verwijderd.

Rover-Limburg betreurt het dat er geregeld wissels worden gesaneerd. Door het weghalen van wissels kan de flexibiliteit met betrekking tot de afhandeling van het treinverkeer bij een verstoring ernstig beperkt worden.

30
juni
2019

ALV Rover-Limburg onder tropische omstandigheden

thumb ALV Limburg 2019Op 29 juni hield de Limburgse afdeling van de reizigersbelangenvereniging in De Spuiklep haar jaarlijkse Algemene Ledenvergadering.

Zoals gebruikelijk was het ochtendgedeelte alleen toegankelijk voor de leden. Tijdens dit gedeelte werd teruggeblikt op onze activiteiten in 2018 maar werd er ook naar de toekomst gekeken zoals de plannen met betrekking tot het grensoverschrijdend treinverkeer via Haanrade, Venlo en Budel-Schoot; de plaats alwaar straks de trein Hamont-Weert de grens oversteekt. En passant werd ook aandacht besteed aan de spoorverdubbeling van het baanvak Heerlen-Landgraaf. De aanpassing van de busdienstregeling per 30 juni, dit o.a. door de instroom van meer zero-emissie bussen, kwam eveneens aan de orde.

23
juni
2019

Presentatie over Maankwartier door Michiel Huisman bij Rover-Limburg

thumb Nieuw station Heerlen2Op 29 juni a.s. houdt Rover-Limburg haar jaarlijkse algemene ledenvergadering (ALV). Deze ALV vindt plaats in de Spuiklep welke gelegen is aan de Parallelweg 4 te Heerlen. Het gebouw ligt op 10 minuten lopen van het station; in de nabijheid van Kinderstad. Het ochtendgedeelte van de ALV dat om 11.30u begint, is alleen toegankelijk voor leden van Rover-Limburg. Tijdens het middaggedeelte zal bedenker en ontwerper van het Maankwartier Michel Huisman een presentatie geven over zijn kunstwerk. Na zijn uiteenzetting bestaat de mogelijkheid om met Michel Huisman een bezoek te brengen aan de nieuwe stationsomgeving.

20
juni
2019

Wijziging busdienstregeling per 30 juni 2019

thumb Nieuwe busdienstregelingDaar Arriva in de afgelopen periode vele kilometers heeft moeten omrijden, dit als gevolg van werkzaamheden aan de weg en vanwege de spoorbrug bij de Locht in Kerkrade welke afgesloten is voor zware voertuigen, zijn er meer dienstregelingkilometers gereden dan was voorzien. Helaas ontvangt de vervoerder voor de extra gereden kilometers geen compensatie. Rover Limburg is van mening dat de rekening nu bij de reiziger wordt gelegd door het schrappen van een aantal ritten.

Maar de dienstregelingwijziging is ook noodzakelijk vanwege de instroom van nieuwe zero-emissie bussen. Door de introductie van deze bussen zullen de aankomst- en vertrektijden mogelijk wijzigen.

08
juni
2019

Wijziging dienstregeling Maastricht-Heerlen-Aachen Hbf (RE18)

Limburg Euregiobahn station AachenWegens werkzaamheden aan het spoor in Duitsland rijden de treinen van RE18 vanaf 3 juni tot en met 12 juli op het traject Herzogenrath-Aachen Hbf in een aangepaste dienstregeling. Deze aanpassing geldt overigens alleen op werkdagen tussen 8.30u en 15.30u. Reizigers naar/vanuit Aachen Hbf zijn ongeveer 6 à 7 minuten langer onderweg. De aangepaste dienstregeling geldt overigens ook voor de overige treinen die gebruik maken van het baanvak Aachen Hbf-Herzogenrath zoals RE4, RB 20 en de RB33. Passagiers gebruikmakend van RB20 tussen Aachen Hbf en Alsdorf Annapark worden tussen het hoofdstation van Aachen en Herzogenrath per bus vervoerd. De trein naar/uit Alsdorf Annapark en verder vertrekt in Herzogenrath van het kopspoor (Gleis 55).

06
juni
2019

Pinkpop 2019

Limburg Werkzaamheden Maastricht SittardKomend Pinksterweekend vindt op het terrein van Megaland te Landgraaf de 50e editie van Pinkpop plaats. Om de vele tienduizenden muziekliefhebbers tussen Heerlen en het festivalterrein ordentelijk te kunnen vervoeren, geldt er een aangepaste dienstregeling.

30
mei
2019

Sneltram Maastricht-Hasselt stap dichterbij

thumb Mosea Forum hoofdtekstDoor de uitspraak van de Raad van State over de rechtmatigheid van de door de Gemeente Maastricht geplande eindhalte van de sneltram Maastricht-Hasselt aan de Van Hasseltkade is de aanleg van de tramlijn tussen de twee Limburgse hoofdsteden een stap dichterbij gekomen. Omwonenden bij het eindpunt hadden bezwaar gemaakt tegen deze locatie. Slechts op één punt ging de Raad van State mee in het bezwaarschrift daar waar het gaat om de geluidsoverlast.

14
mei
2019

Noteer alvast in uw agenda

thumb Nieuw station Heerlen2noteer alvast in uw agendaOp 29 juni vindt de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering (ALV) van Rover-Limburg plaats. Net als voorgaande jaren is de locatie van de ALV de Spuiklep te Heerlen. De ALV bestaat zoals gebruikelijk uit een besloten ochtendgedeelte (alleen voor leden van Rover) en een openbaar toegankelijk middaggedeelte.

02
mei
2019

Particuliere spoorwegmaatschappijen rukken op in het langeafstandsverkeer

thumb Eurobahn VenloWas het Verenigd Koninkrijk in de jaren tachtig een van de eerste landen in Europa waar particuliere vervoerders hun intrede deden op het spoorwegnet, tegenwoordig zijn er tal van landen waar naast staatsbedrijven ook particuliere maatschappijen daarop actief zijn. Meestal verzorgen deze bedrijven het regionale treinverkeer en vaak zijn deze vervoerders een dochteronderneming van een nationale spoorwegmaatschappij zoals Abellio en Arriva van respectievelijk NS en DB.

14
april
2019

Bouw Maankwartier nadert voltooiing

thumb Nieuwbouw station HeerlenMensen die geregeld een bezoek brengen aan de nieuwe stationsomgeving van Heerlen zien de laatste weken dat bouwvakkers onder het toeziend oog van bedenker en ontwerper Michel Huisman de laatste hand leggen aan zijn kunstwerk.

Echter in een van de laatste fases van de afbouw moeten er nog een aantal omvangrijke werkzaamheden worden uitgevoerd zoals het aanbrengen van de serre, de (perron)overkappingen, de installatie van de (rol)trappen vanuit de stationshal naar de twee perrons en het plaatsen van enkele kunstwerken van Michel Huisman aan de gevel. Maar ook op het emplacement van station Heerlen moet nog het e.e.a. gebeuren zoals het verplaatsen van de balken van de bovenleiding en het verleggen van kabels en leidingen.

09
april
2019

De kaartlezer op het station en de piepjes

thumb Kaartlezers RoermondVoor de doorgewinterde treinreiziger komen de piepjes bij het in- en uitchecken met de OV-chipkaart wel bekend voor. Maar voor de incidentele treinreiziger met zo’n kaart ligt dat even iets anders en zeker als hij/zij in- of uitstapt op een station dat niet afgesloten is met poortjes. Voor hen is het belangrijk dat het in- en uitcheckproces correct verloopt. Wij vertellen waar de reiziger op moet letten.

05
april
2019

Nieuws over treinverbindingen in Limburg

thumb Arriva trein HeerlenMaaslijn

Begin deze week kwam het bericht dat de financiering van de Maaslijn rond is. Echter overvolle treinen zullen voorlopig nog wel blijven bestaan. Maar door aanpassingen van de collegetijden van de Radboud Universiteit en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen is de drukte in de spits gelukkig wel iets afgenomen.

Voor de elektrificatie van de Maaslijn worden over een lengte van 86 kilometer portalen en palen geplaatst. Aan deze palen komt de bovenleiding te hangen die de elektrische trein van stroom voorziet. Op vijf plekken langs de Maaslijn wordt een extra spoor aangelegd; ten noorden van Cuijk, ten noorden van Boxmeer, ten zuiden van Vierlingsbeek, ten zuiden van Venray en tussen Reuver en Swalmen. Ook wordt een deel van de Maaslijn geschikt gemaakt voor het rijden met hogere snelheden. De aanleg van dubbelspoor betekent dat er nieuwe wissels moeten worden aangelegd of dat bestaande wissels moeten worden vervangen of verplaatst.

24
maart
2019

Wil Nederland de trein Hamont-Weert nog wel?

thumb Station HamontHet plan om Weert en Hamont via het spoor met elkaar te verbinden staat in het Nederlandse regeerakkoord. Hierdoor ontstaat er een treinverbinding tussen Weert en Antwerpen. Afgelopen week zijn er in het dagblad het Belang van Limburg en de Limburger artikelen verschenen over de investeringen van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in het 9 km lange Nederlandse traject.

In Nederland wordt er een zogenaamde Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) uitgevoerd en ProRail is bezig met een studie over de kosten aan de Nederlandse kant van het traject en dit wordt binnenkort afgerond. Uit de artikelen komt naar voren  dat de kosten voor het Nederlandse traject opvallend hoog worden ingeschat en aanmerkelijk meer zullen zijn dan de aanvankelijke schatting van 35 miljoen uit 2015. Er moet een spoorbrug worden verhoogd en een bocht vlak voor station Weert zou opnieuw moeten worden aangelegd. Dit zou er voor zorgen dat de uitgaven veel hoger uitvallen. De eerste resultaten van dat onderzoek zouden al tussen ProRail en Infrabel zijn besproken.

17
maart
2019

Wissel in Valkenburg blijft liggen, dus de ZLSM gaat weer naar Valkenburg rijden

thumb ZLSM MaastrichtBegin dit jaar berichtten wij u over het voornemen van ProRail om een wissel op het spooremplacement in Valkenburg weg te halen. Middels dit wissel kan de trein uit oostelijke richting het Geulstadje binnenrijden op spoor 3. Ook de stoomtrein van de ZLSM uit Simpelveld gebruikte vele jaren dit spoor. Begin dit jaar waren de ZLSM, Arriva en de gemeenten aan deze lijn ontstemd toen bekend werd dat het wissel verwijderd zou worden. Door het weghalen van betreffend wissel zou het voor de toeristische stoomtreinmaatschappij ook niet meer mogelijk zijn om vanuit Schin op Geul door te rijden naar Valkenburg.

Gelukkig heeft dit verzet de spoorbeheerder er toe aangezet om een streep te zetten door het eerder vermelde plan. De intentie van de ZLSM is om vanaf 2020 met haar treinen weer door te rijden naar Valkenburg kan dan realiteit worden.

14
maart
2019

Statenverkiezingen en het Openbaar Vervoer

thumb station Heerlen2Eind vorig jaar heeft Rover afdeling Limburg de politieke partijen die deelnemen aan de Provinciale Statenverkiezing in Limburg geïnformeerd wat de wensen zijn van deze reizigersorganisatie.

Naar aanleiding hiervan heeft Rover-Limburg onlangs de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen beoordeeld en vergeleken met onze wensen. Hierbij blijkt dat de ideeën van de SP op het terrein van het openbaar vervoer in de provincie het meest overeenkomen met die van Rover-Limburg. Het volledige overzicht van de vergelijking treft u hieronder aan.

<<  12 13 14 15 16 [1718 19 20 21  >>