“Verwijder niet de roltrappen op station Den Haag HS!”
Het weghalen van de roltrappen tussen de hoofdtunnel van Station Den Haag HS en perron 5-6 zou de toegankelijkheid van het station ernstig aantasten. Hiervoor waarschuwen Reizigersvereniging Rover en verschillende bewoners- en belangenorganisaties. In een brief roepen zij ProRail op om de voorgenomen verwijdering van de roltrappen te heroverwegen.
Omdat er opstoppingen op de roltrappen ontstaan, wil ProRail deze met instemming van NS vervangen door gewone trappen. Rover en de andere consumentenorganisaties zijn niet verbaasd over de opstoppingen, zij waarschuwden hier al voor toen ProRail besloot om de toegangen vanuit de fietstunnel (Interwijktunnel) te sluiten waardoor er nu meer reizigers door de resterende toegangen naar het perron moeten.
“Het kan niet zo zijn dat de oplossing voor een eerder gecreëerd knelpunt wordt gezocht in het nóg verder beperken van de toegankelijkheid,” zegt Rover-directeur Freek Bos. “Iedereen die geen trappen kan lopen wordt straks volledig afhankelijk van de liften, terwijl we weten dat die beperkt zijn in capaciteit en niet altijd betrouwbaar. Het heropenen van de fietstunnel is een veel logischere manier om de drukte te spreiden en de veiligheid te verhogen.”
De organisaties benadrukken dat vooral reizigers met een kinderwagen, rolstoel, rollator of zware bagage – zoals reizigers richting Schiphol – de dupe worden van het verdwijnen van de roltrappen. Bovendien sluit de maatregel niet aan bij het uitgangspunt dat perrons vanuit alle richtingen via de kortste route bereikbaar moeten zijn. Nu passeren reizigers zelfs de afgesloten toegang terwijl ze honderden meters om moeten lopen.
Ook de gemeenteraad van Den Haag heeft zich unaniem uitgesproken tegen het verwijderen van de roltrappen en vóór het heropenen van de Interwijktunnel. Rover en de betrokken bewonersorganisaties roepen ProRail op om het plan te herzien en te kiezen voor een oplossing die zowel de veiligheid als de toegankelijkheid van het station verbetert.
