Skip to main content

“Onderzoek andere opties voor Haagse tram 11 en 17”

Rover-Den Haag stelt voor tram 11 op te waarderen tot sneltram en tram 17 door te trekken naar Scheveningen Haven/Norfolkterrein via de Westduinweg. De Rover-afdeling heeft een nota met dit advies gepresenteerd aan het bestuurscollege en de gemeenteraad van Den Haag. Het CDA wil het voorstel verder laten onderzoeken. Rover is ingenomen met het besluit van de gemeente en de investering...

Lees meer

Negatieve reacties op OV-pilot Texel

De pilot waarbij op Texel een groot deel van het busvervoer wordt vervangen door een belbus en de OV-chipkaart bovendien wordt afschaft, zal waarschijnlijk uitlopen op een mislukking. Dit stelde Ludolf Maat van Rover Noord-Holland-Noord, vanuit Rover vertegenwoordiger in adviesorgaan Rocov NH, zaterdag in een uitzending van Kassa. Het Rocov NH schreef een vernietigend advies over de...

Lees meer

RET wint Blije Reizigersprijs voor Reizen op rekening

De RET heeft de Blije Reizigersprijs 2014 gewonnen voor Reizen op rekening in combinatie met OVMiles. De Blije Reizigersprijs is een juryprijs voor het beste initiatief om reizen per openbaar vervoer een stuk aangenamer te maken. Er waren dit jaar tien nominaties. De jury, waar ook Rover zitting in had, roemt de RET om het simpeler maken van OV-reizen en hoopt dat andere vervoerders het...

Lees meer

Blog: poortjes dicht of toch maar open?

Van de week stond in de krant te lezen dat de winkeliers in het station Rotterdam Centraal luid geprotesteerd hebben wegens verlies van omzet toen NS bij wijze van proef de poortjes sloot. Dit protest was te voorzien en zal ook op andere stations te horen zijn (zoals onlangs in Hoorn) als het station alleen maar toegankelijk is met een OV-chipkaart. De winkels en restaurants op de stations...

Lees meer

Advies over NS-treinen Nieuwe Generatie

Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov adviseren NS bij de aanschaf van nieuwe intercity’s onder meer rekening te houden met toegankelijkheid voor ouderen en reizigers met een beperking.   Op dit moment bereidt NS de aanbesteding voor van de Intercity Nieuwe Generatie. Deze treinen moeten vanaf 2021 op het spoor gaan rijden, te beginnen op de HSL. NS stelt...

Lees meer

Blog: de niet-uitcheckboete

Een reiziger meldde zich bij Rover met een principiële klacht: NS had bij hem zomaar een boete van 5 cent afgeschreven, eigenlijk bestaande uit 5 boetes van 1 cent per keer omdat hij 5 keer vergeten was uit te checken met zijn Traject Vrij abonnement. NS verdedigde de boete met “wij weten niet waar je bent uitgecheckt. Je had bijv. naar Groningen kunnen reizen zonder hiervoor te betalen. We...

Lees meer

“Herinrichting Spuiplein niet zonder trambaan!”

De tram- en busbaan moeten een plek krijgen in de herinrichting van het Spuiplein in Den Haag. Dit schrijft Rover Den Haag in een brief aan de gemeente. De Roverafdeling vreest de grote gevolgen als het Spuiplein de komende jaren volgens plan geheel vrij van verkeer wordt gemaakt. Onderdeel van het coalitieakkoord 2014-2018 van het Haagse college is de gebiedsontwikkeling van het...

Lees meer

Laatste nachttrein naar Kopenhagen in zicht

Ondanks groot protest van diverse reizigers en organisaties hebben de Duitse en Deense spoorwegen DB en DSB besloten de stekker uit diverse nachttreinen te trekken. Zondag 2 november vertrekt de laatste nachttrein van en naar Kopenhagen, de nachttrein naar Praag en Warschau rijdt nog t/m 13 december.        In Denemarken werden ruim 8000 handtekeningen verzameld voor behoud...

Lees meer

Reizen in de Randstad met de OV-chipkaart

Een politicus had mij gevraagd om een excursie te regelen om praktijkproblemen te laten zien. Hij had een OV-chipkaart aangeschaft en werd vergezeld door twee jonge medewerkers. We troffen elkaar op Den Haag Centraal, in de mooie ruimte waar NS en HTM loketten delen. Ik stelde voor om naar Leidschendam-Voorburg te reizen. Er is veel informatie voorhanden in het station, maar noch hij noch ik...

Lees meer

Blog: de weg kwijt in het productenwoud

Het NS Groepsretour is een superhandig kaartje, zo vond ook onze collega van Treinreiziger.nl die 10 prijswinnaars met het kaartje op pad stuurde naar Amsterdam. Deelnemers aan het groepsretour hoeven namelijk alleen een gelijke bestemming te hebben. Eén van de prijswinnaars werd echter uit de trein gezet door een conducteur die niet bekend was met de voorwaarden van het kaartje en zag daarmee...

Lees meer

Uitgelopen werkzaamheden

Bouwwerkzaamheden lopen soms uit. Dat verschijnsel kent iedereen die met aannemers te maken heeft. Ervaren opdrachtgevers bepalen van te voren dat de aannemer een boete moet betalen als hij de werkzaamheden laat uitlopen. Dat stimuleert de aannemer om op tijd zijn werk af te ronden. Op het spoor komt het nog al eens voor dat op maandagmorgen bekend wordt dat de aannemer zijn klus niet heeft...

Lees meer

Tweede Kamer moet ingrijpen bij onterechte boetes

Rover, LSVb en de Consumentenbond willen dat de wet wordt aangescherpt zodat vervoersbedrijven geen boetes meer kunnen uitdelen aan reizigers die vooraf via een abonnement voor hun reis hebben betaald, maar zijn vergeten in te checken. Dat schrijven de consumentenorganisaties in een brief aan de Tweede Kamer, die op donderdag 16 oktober met Staatssecretaris Mansveld debatteert over de...

Lees meer

Mansveld moet ingrijpen bij problemen spoorbrug A1

Rover vindt het onaanvaardbaar dat er sinds afgelopen weekend geen treinen kunnen rijden tussen Amsterdam en Almere. Rijkswaterstaat bouwt een spoorbrug over de A1 en maakt daarbij zoveel fouten dat het onbekend is wanneer er opnieuw treinen kunnen rijden. Rover heeft aan Staatssecretaris Mansveld gevraagd om onmiddellijk in te grijpen, zodat er weer treinen kunnen rijden op de Hanzelijn en de...

Lees meer

Blog: knelpunten OV-chipkaart geen verrassing

De Consumentenbond heeft een sloot klachten rond het afschaffen van het papieren treinkaartje aan NS aangeboden. De bond had vooraf een meldpunt geopend, omdat het geen verrassing was dat er veel klachten binnen zouden stromen. De grootste knelpunten van de OV-chipkaart zijn tenslotte al jaren bekend. De inhoud van de binnengestroomde klachten was ook geen grote verrassing en komt overeen met...

Lees meer

Diverse overvolle treinen door NS verlengd

In september ontving Rover ruim 5000 meldingen over overvolle treinen. Meest beklaagde trajecten zijn Nijmegen – Den Bosch, Amsterdam – Uitgeest (via Zaandam) en Venlo - Eindhoven. NS heeft al aangegeven per 6 oktober enkele spitstreinen op de trajecten Amsterdam – Uitgeest en Venlo – Eindhoven te zullen verlengen. Op het traject Nijmegen – Wijchen is een extra trein ingelegd. Ook wordt...

Lees meer

Hoe houden we ProRail en NS scherp?

De Tweede Kamer worstelt met deze vraag en terecht. We willen allemaal goed functionerende spoorwegen. ProRail heeft nog een lange weg te gaan om een reizigersvriendelijk bedrijf te worden. Reizigers balen met recht en reden van plotselinge wissel -, sein- en stoomstoringen, de buitendienststellingen en de verkeersleiding, die goed is in het opheffen van treinen. Omdat ProRail geen enkele vorm...

Lees meer

“Stop met opstaptarief NS op korte afstanden”

De consumentenorganisaties in het Locov stemmen niet in met de door NS geplande tariefsverhoging voor treinritten op de minimale afstand van 8 kilometer. De consumentenorganisaties vinden zelfs dat NS helemaal moet afstappen van het minimumtarief. Onder meer omdat dit tot vreemde prijsverschillen kan leiden tussen heen- en terugreis. De consumentenorganisaties hebben NS al eerder geadviseerd...

Lees meer