Skip to main content

Top 10 klachten over afschaffen papieren kaartje

Bij zowel Rover als het OV loket stromen de klachten nog volop binnen na het afschaffen van het papieren treinkaartje en het verplichte gebruik van de OV-chipkaart. Een overzicht van de belangrijkste soorten klachten: 1. Minimaal €20 euro saldo Veel reizigers klagen erover dat zij (zonder kortingskaart) altijd €20 op de OV-chipkaart moeten hebben staan om een reis te kunnen...

Lees meer

Open brief aan NS over OV-chipkaart

Rover heeft NS de volgende open brief gestuurd, die afgelopen zaterdag werd gepubliceerd in het Brabants Dagblad: Gemak dient de mens. Nu de OV-chipkaart nog Beste NS. Afgelopen woensdag heeft u met veel fanfare de algemene chipplicht afgekondigd. Nu zijn veel reizigers best tevreden met de OV-chipkaart. Niet meer in de rij voor een treinkaartje, niet meer hoeven uitzoeken hoeveel zones een...

Lees meer

Papieren treinkaartje nu verleden tijd

Woensdag 9 juli behoort het papieren treinkaartje tot het verleden. Rover staat deze ochtend op station Utrecht CS om brochures uit te delen met aandachtspunten voor de reiziger, waaruit zal blijken dat het reizen er voor veel mensen vanaf deze dag niet makkelijker op wordt. Voor 9 juli was het kopen van een treinkaartje een eenvoudige zaak. Na deze dag moet de reiziger met veel zaken rekening...

Lees meer

Af en toe 1e klas reizen wordt fors duurder

Rover heeft bij NS geprotesteerd over het afschaffen van de mogelijkheid voor 2e klas abonnementhouders om één reis naar de 1e klas te upgraden. Vanaf 9 juli kunnen abonnementhouders alleen nog voor een hele dag een 1e klas toeslag aanschaffen, waardoor ze vaak fors duurder uit zijn. Reizigers met een abonnement worden hiermee benadeeld ten opzichte van OV-chipkaartgebruikers die op saldo...

Lees meer

“Minder snel boete voor abonnementhouder”

Abonnementhouders zullen naar verwachting straks minder snel een boete verwachten wanneer zij vergeten in te checken. Staatssecretaris Mansveld gaat de vervoerders vragen hier coulanter mee om te gaan. Aanleiding is de grote hoeveelheid klachten die Rover heeft ontvangen van reizigers die ondanks hun betaalde abonnement een boete kregen. Rover krijgt steeds meer klachten binnen van reizigers...

Lees meer

Veel klachten over afschaffing papieren treinkaartje

De overgang van het papieren treinkaartje naar de OV-chipkaart op 9 juli aanstaande is op een aantal punten onvoldoende voorbereid. Dit stelt het OV loket. Zowel bij het OV loket als bij Rover komen veel klachten binnen.  De klachten komen vooral van abonnementhouders, de vaste klanten van het openbaar vervoer. Gebruikers van een Voordeelurenkaart (waarmee buiten de spits met 40...

Lees meer

Rover-bestuurslid ontwikkelt “parkstation” Deurne

Terwijl er steeds meer mooie stations verschijnen in grote steden als Rotterdam, moeten veel reizigers het nog doen met het soort station waar je het liefst zo snel mogelijk weer weg wilt. Zoals in de stad Deurne, een prachtige groene omgeving waar het station zelf grijs en somber is. Het was Rover-bestuurslid Michel Lintermans een doorn in het oog. Als het aan hem ligt wordt station Deurne een...

Lees meer

Rover verbaasd over Kamerbrief Mansveld

Mogen wij even interumperen? Bovenstaande gedachte kwam veelvuldig bij ons op tijdens het lezen van de brief die staatssecretaris Mansveld vorige week aan de Kamer stuurde. In deze brief gaat Mansveld uitgebreid in op de vele vragen van Kamerleden over de afschaffing van het papieren kortingskaartje bij de trein. Mansveld geeft niet veel blijk van een eigen visie, zij lijkt gewoon een...

Lees meer

Rover-Delft ziet kansen bereikbaarheid Engelsestraat

De inrichting van “Nieuw Delft” biedt een prachtige gelegenheid de hele omgeving van de Engelsestraat per bus te ontsluiten. Zo schrijft Rover-Delft aan wethouder Harpe van verkeer en vervoer.   Een bus over de Engelsestraat kon altijd al wel, maar de eenzijdige bebouwing beloofde niet voldoende passagiers om de vervoersautoriteit hierin mee te krijgen. Nu de spoorzone van Delft wordt...

Lees meer

"Stop verloedering busstation Leiden"

Rover Holland Rijnland wil dat er snel actie wordt genomen om busstation Leiden te verbeteren. Dat schrijft de Rover-afdeling aan provincie Zuid-Holland, gemeente Leiden en Arriva. De ontwikkelingen van het busstation liggen stil omdat de betrokken partijen wegens verschillende belangen en inzichten in een patstelling zitten. De reiziger is hiervan de dupe. Na de overgang van Connexxion naar...

Lees meer

Steek opbrengst chipkaart in eenvoudiger systeem

Rover wil dat het geld dat vervoerders verdienen aan reizigers die vergeten uit te checken, terugvloeit naar de reiziger middels een eenvoudiger OV-chipkaartsysteem. De Telegraaf stelt vandaag dat vervoersbedrijven jaarlijks miljoenen verdienen aan vergeetachtige reizigers. Rover kan de cijfers niet bevestigen omdat het onderzoek nog niet is afgerond, maar is ervan overtuigd dat het om een...

Lees meer

Weer meer klachten volle treinen Kersenboogerd

Rover krijgt weer een toenemend aantal klachten binnen over volle treinen op het traject Hoorn Kersenboogerd – Schiphol. Al sinds in december de spits-stop van de intercity naar Amsterdam is komen te vervallen, valt de overgebleven sprinter Hoorn – Schiphol onder één van de meest beklaagde volle treinen. Rover heeft NS om een snelle oplossing gevraagd. Sinds er in de spits minder intercity’s...

Lees meer

NS past duurdere ‘toeristenknop’ aan

NS gaat reizigers erover informeren dat een reguliere enkele reis naar Schiphol in sommige gevallen goedkoper kan zijn dan een reis via de nieuwe ‘toeristenknop’. Dat heeft NS vandaag met Rover afgesproken. De NS-kaartautomaten in regio Amsterdam zijn sinds kort voorzien van een handige functie, vooral voor toeristen: met één druk op de knop kan een kaartje naar Schiphol worden gekocht. Er zit...

Lees meer

Wie verdient de Blije Reizigers Prijs 2014?

Ook dit jaar reikt Railforum de Blije Reizigers Prijs uit aan een spraakmakende verbetering in het OV. De prijs is voor gerealiseerde verbeteringen in 2014 die het reizen per OV voor de reiziger plezieriger maken. De jury, waarin ook Rover vertegenwoordigd is, let daarbij op de mogelijkheid tot opschaling van de verbetering en de omvang van de doelgroep zodat zoveel mogelijk reizigers er...

Lees meer

Rover-Nijmegen adviseert over busdienstregeling

In december gaat een nieuwe dienstregeling in voor de bussen in en om Nijmegen.  Het Rocov Gelderland zal zich namens de reiziger over de plannen gaan buigen. Rover-afdeling Nijmegen maakt onderdeel uit van dit overlegorgaan, de Roverafdeling roept reizigers op om input te geven. Rover-Nijmegen zal namens de reiziger de plaatselijke dienstregelingsplannen bekijken. Rover-leden uit de regio...

Lees meer

Zorgen en onvrede bij trajectkaarthouders

Rover ontvangt veel reacties van NS-trajectkaarthouders die zich zorgen maken over de gevolgen van het afschaffen van het papieren kortingskaartje. Trajectkaarthouders gebruiken het papieren kaartje om met korting buiten hun vaste traject te reizen. NS heeft een tijdelijke oplossing aangekondigd voor deze groep reizigers totdat zij over zijn naar het nieuwe Traject Vrij. Maar ook dit nieuwe...

Lees meer

Ongunstige spoorwijzigingen Utrecht CS

Zondag 15 juni gaan enkele kleine wijzigingen in de NS-dienstregeling in. De consumentenorganisaties* in het Locov hebben vooraf een advies over de wijzigingen uitgebracht. Een nieuwe spoorindeling op Utrecht CS pakt voor een aantal overstappers ongunstig uit. Daarnaast adviseren de consumentenorganisaties om de aansluiting tussen de extra treinen van/naar Zandvoort en de treinen naar...

Lees meer