Skip to main content

Stop de OV-chaos! 1 loket voor OV-chip

Bij problemen met de OV-chipkaart worden reizigers constant van het kastje naar de muur gestuurd. Dit blijkt uit vele meldingen die ANWB, Consumentenbond en Rover hierover ontvingen. Zij dringen er samen bij de openbaar vervoersorganisaties en TLS (producent van de OV-chipkaart) op aan om beter samen te werken en een gezamenlijk serviceloket te openen. Op 2 oktober starten de drie...

Lees meer

"Treinreizen in 2014 te duur en ingewikkeld"

De NS-voornemens voor 2014 maken het reizen per trein te duur en te ingewikkeld. Dit stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS. Door verschillende kosten door te schuiven naar de reiziger, zal de tariefsverhoging van NS ver uitstijgen boven de inflatie. Daarbij moeten reizigers zich bovendien voortaan gaan verdiepen in het ingewikkelde fenomeen “routekeuze”. Zeer...

Lees meer

Zin en onzin over de treinen naar Brussel

1. ANSALDOBREDA Ansaldo zou de Fyra kunnen oplappen volgens advertenties in de dagbladen. De Fyra is vier jaar te laat geleverd met gebreken. De stoelen hadden sprinterkwaliteit. Er was geen wifi, geen ruimte voor rolstoelen en fietsen. In Denemarken doen de treinen van AnsaldoBreda het vele jaren na levering nog steeds niet. De advertenties hadden operettekwaliteit en verbloemen slechte...

Lees meer

Rover en TTB overwegend positief over treinplannen

Rover en TreinTramBus zijn verheugd over de plannen voor de treinverbinding Nederland - België. De organisaties zijn blij met het brede palet aan reismogelijkheden voor de nabije toekomst. De druk van reizigers en van volksvertegenwoordigers heeft tot goede resultaten geleid. Rover en TreinTramBus vinden het jammer dat het herstel van een volledige Intercityuurdienst Amsterdam - Brussel...

Lees meer

Fors meer klachten over volle treinen

Na een rustige zomerperiode hebben veel reizigers de afgelopen weken met overvolle treinen te maken gehad. In september registreerde Rover tot nu toe al bijna 700 klachten over volle treinen. Dit is het hoogste aantal sinds maart, toen het spoor nog te maken had met sneeuwval. Reizigers melden onder meer achterblijvers op het perron, mensen die onwel worden en vertragingen door de drukte bij...

Lees meer

Overstappen

Overstappen kan heel plezierig zijn. Het geeft de mogelijkheid om de benen te strekken en een kop koffie te regelen alvorens verder te reizen. Het kan een ellende zijn, als je de aansluitende trein net ziet wegrijden als je aankomt. Als je op een station komt dat je niet kent, kan het zoeken naar de aansluitende bus of tram een hoop gedoe opleveren. Overstappen geeft ook stress als je niet weet...

Lees meer

Rover-Amersfoort viert 40e verjaardag

De afdeling Amersfoort van Reizigersvereniging Rover viert op zaterdag 14 september haar 40e verjaardag en laat deze dag het verleden herleven. Geïnteresseerden worden uitgenodigd monumentaal Amersfoort te verkennen in een historische blauwe Nefkens-bus uit 1980. Deze maand is het precies 40 jaar geleden dat in Amersfoort een werkgroep Bevordering Openbaar Vervoer (‘Bovamo’) werd opgericht, de...

Lees meer

“Ingrijpen nodig bij busstation Leiden”

Er moet snel worden ingegrepen om de informatievoorziening op busstation Leiden weer op voldoende niveau te krijgen. Dit schrijft Rover-afdeling Holland Rijnland in een brief aan het College van B&W en de gemeenteraad van Leiden. Sinds de exploitatie van de bussen in Leiden is overgenomen door Arriva, is het busstation een onoverzichtelijke en onherbergzame plaats geworden. Arriva rijdt al...

Lees meer

Tariefverhoging ongepast

NS heeft aangekondigd de tarieven met meer dan 3 % te willen verhogen. NS beroept zich op een te verwachten bezuiniging van het Rijk. Die bezuiniging van Rijkswege is ongetwijfeld waar. Toch is deze tariefverhoging ongepast. Rover is deze week geïnformeerd over de plannen van ProRail voor 2014. Er komen 11 grote buitendienststellingen. Den Bosch gaat weer 18 (!) dagen op slot. Schiphol is ten...

Lees meer

Rover verwerpt voorgenomen prijsverhoging NS

Rover is geschrokken van het voornemen van NS om de treinkaartjes per 2014 maar liefst 3,38% duurder te maken. Daarnaast blijken ook bepaalde regionale reizen fors in prijs te stijgen wanneer hier andere vervoerders bij betrokken zijn. Rover mag de komende weken samen met de andere consumentenorganisaties een advies uitbrengen over de plannen van NS. Het laat zich raden dat dit advies...

Lees meer

Succesvolle verbeteringen in het OV gezocht!

Railforum zoekt nominaties voor de Nationale OV-prijs 2013. Wij helpen graag daarbij en roepen reizigers op om succesvolle verbeteringen in het OV te melden bij Railforum. Op diverse plekken in Nederland verbeteren vervoersbedrijven en overheden het Openbaar Vervoer. Zonder dat er landelijke publiciteit aan gegeven wordt, ontstaan de leukste ideeën die het reizen voor de reiziger prettiger...

Lees meer

"Stel besluit spooruitbreiding Weesp uit"

Rover wil dat er niet te snel een besluit wordt genomen over uitbreiding van het aantal sporen bij Weesp, omdat spoorverdubbeling bij Almere een betere oplossing is. Dit schrijft Rover in een brief aan de Tweede Kamer. Op de agenda van de vaste Commissie voor I&M van donderdag 5 september staat het onderwerp  OVSAAL. OVSAAL gaat over de spoorverbinding Schiphol – Amsterdam – Weesp -...

Lees meer

Een Arrivabus waarin Arriva-producten niet geldig zijn

Rover Holland Rijnland maakt zich zorgen om reizigers op buslijn 45 tussen Den Haag en Leiden, zo schrijft de Rover-afdeling in een brief aan Provinciale Staten. Per 1 september wordt deze buslijn om en om door Veolia en Arriva gereden. Rover vreest onduidelijkheid voor reizigers, omdat het Arriva-abonnement niet geldig is op het Arriva-deel van de lijn. Per 1 september 2013 wordt lijn 45...

Lees meer

Petities voor toekomst treinverbinding Tiel-Arnhem

De Roverafdelingen Arnhem/Nijmegen & Rivierenland zijn twee online petities gestart voor behoud van de spoorverbinding Tiel - Arnhem en meer spoor bij station Elst. Vanaf december 2014 dreigt de treindienst te worden “geknipt” in Elst. Dit  betekent een extra overstap. De twee Rover-afdelingen willen dat er juist bij station Elst ruimte wordt gereserveerd voor toekomstige...

Lees meer

OV loket: pluim voor TLS en RET

Het OV loket geeft in de klachtenrapportage over het tweede kwartaal 2013 een pluim aan zowel TLS als de RET. Over TLS en de OV-chipkaart komen structureel minder klachten binnen. De RET verdient een pluim met het verbeteren van informatievoorziening. Minder tevreden is het OV loket én de reiziger over NS, die vooral wegens volle treinen slecht scoort in de klachtenstatistieken. Het...

Lees meer

Regionale verschillen

Zeeland is een prachtige provincie, waar het goed toeven is. Onlangs had ik een afspraak op zaterdagavond in Brouwershaven en zat ik als enige passagier in de bus van Zierikzee naar Brouwershaven heel comfortabel te genieten van het mooie Zeeuwse landschap. Op zondag gaat er maar één keer per twee uur een bus en toen ik die miste, belandde ik bij toeval in een regiotaxi. Het was mij niet bekend...

Lees meer

“Spoorwerkzaamheden moeten klantvriendelijker”

Rover ergert zich aan de grote overlast die reizigers ondervinden aan spoorwerkzaamheden. Steeds vaker zijn de gevolgen van werkzaamheden groot en de planning ronduit slecht. Bovendien vindt Rover dat werkzaamheden eerder bekend gemaakt moeten worden. Hoewel vaak al maanden vooraf bekend, publiceert NS geplande werkzaamheden pas twee weken vooraf op de website. Rover ziet de impact van...

Lees meer