Skip to main content

Zorgen om wegvallen laatste treinverbindingen

De consumentenorganisaties in het Locov hebben NS geadviseerd over voorgenomen wijzigingen in de dienstregeling voor 2013. De wijzigingen gaan per 15 december 2013 in, gelijk met de nieuwe dienstregeling voor 2014. De consumentenorganisaties zijn positief over enkele aanvullingen in de dienstregeling, maar maken zich zorgen over verminderde beschikbaarheid van spoor vanwege werkzaamheden en...

Lees meer

Brede steun voor petitie chaos OV-chipkaart

Ruim 33.000 reizigers ondertekenden tot nu toe de petitie voor de actie ‘Stop de OV-chip chaos’. De Consumentenbond voert deze campagne samen met Rover en ANWB voor één herkenbaar en laagdrempelig loket waar consumenten terecht kunnen met al hun vragen en klachten over de OV-chipkaart, ongeacht met welke vervoerder ze reizen. Ook bij de politiek en andere consumentenorganisaties vindt de actie...

Lees meer

Stations

De stations zijn er de afgelopen jaren enorm op vooruitgegaan. NS heeft dat gewoon goed gedaan. Vroeger kon je op een station slappe koffie krijgen en kleffe broodjes. In de stationsrestauraties was een narrige ober te vinden, die riep dat hij zou komen. Tegenwoordig vind je er Starbucks, AH- to-go, Julia’s en andere trendy bedrijven. Voor de vergaderaar is er een samenwerkingsverband met...

Lees meer

Werkgevers willen goed openbaar vervoer

VNO/NCW hebben een beroep gedaan op de vervoerbedrijven om een goed product te leveren voor hun werknemers. VNO/NCW hebben zich verplicht in het kader van het SER-akkoord minder schadelijke stoffen uit te stoten. Dat betekent minder autogebruik en meer vervoer per fiets en OV. Daar willen de bedrijven aan mee werken. In de vergadering van de initiatiefgroep Samen op reis gebeurde afgelopen week...

Lees meer

Oproep: overlast door verdwenen kaartautomaat?

Gisteren heeft Rover opheldering aan NS gevraagd omdat wij signaleerden dat er in heel Nederland kaartautomaten worden weggehaald. Reizigers melden hierdoor overlast zoals langere wachttijden bij de resterende automaten. NS heeft in een eerste reactie laten weten dat 130 van de in totaal 1180 kaartautomaten verdwijnen, dat is dus 11% van de automaten. NS voorspelt dat reizigers minder gebruik...

Lees meer

Rover wil opheldering verdwenen NS-kaartautomaten

Rover vraagt opheldering aan NS over het weghalen van kaartautomaten op stations. Doordat er steeds meer kaartautomaten verdwijnen, ontstaan soms lange rijen bij resterende kaartautomaten. Reizigers dreigen hierdoor eerder de trein te missen. Rover constateert dat NS de laatste weken veel kaartautomaten heeft verwijderd. De reizigersvereniging heeft hierover uit heel Nederland meldingen...

Lees meer

Vierde Spoorpakket

De titel is gewoon saai, maar het onderwerp is boeiend. De Europese Commissie stelt met recht en reden vast dat het spoorvervoer onvoldoende groeit in vergelijking met het vervoer over de weg, het water en door de lucht. De Europese Commissie constateert dat het vervoer door de lucht spectaculair is gegroeid door het opruimen van nationale barrières. Tegen dat opruimen bestond forse weerstand...

Lees meer

Symposium over Europese spoorplannen

Rover organiseert op maandag 25 november een symposium over de Europese liberaliseringsplannen voor het spoor. Zijn deze plannen in het belang van de reiziger? Rover nodigt reizigers en betrokkenen uit om hierover in debat te gaan. Het zogeheten Vierde Spoorpakket van de Europese commissie beoogt het vervoer per trein te bevorderen. Het spoorvervoer blijft achter in vergelijking met vervoer...

Lees meer

Aanbieding voor Roverleden: 30% korting op iPad 2

De trein is een uitstekende plaats om wat werk te doen onderweg. Het kortingenplatform van Company Discount heeft daarom nu een speciale aanbieding voor Roverleden: een iPad 2 van 16 GB met 30% korting. Ook voor tablets, e-readers of andere elektronica die u mee kunt nemen in de trein kunt u in deze webshop terecht. Allemaal met hoge kortingen voor u als Roverlid. Voor de OV-reiziger die er...

Lees meer

TreinToilet: een app met actuele toiletinformatie

Tijdens de nominatie van de Blije Reizigersprijs 2013 op Railforum werd de app al voorzichtig aangekondigd: TreinToilet. Een app voor Android die de reiziger exact vertelt of de trein een toilet heeft, of dat men toch maar beter kan overstappen bij een station met een, eventueel rolstoel toegankelijke, toilet. Naast toiletten zijn ook de actuele vertrektijden in de applicatie te vinden en loopt...

Lees meer

Juridische vraag: waarom klagen over volle treinen?

Rover werkt samen met ARAG, de juridisch dienstverlener van Nederland. Iedere maand geeft ARAG op onze website antwoord op een juridische vraag. Deze maand: Heeft het zin om een klacht in te dienen bij NS of een andere vervoerder over volle treinen? Antwoord: Jazeker! De NS of andere vervoerder wordt er met uw klacht dan namelijk op gewezen dat zich onveilige situaties aan boord van de...

Lees meer

Genomineerden 'De Blije Reizigers Prijs 2013' bekend

De jury koos uit ruim 40 inzendingen de volgende 3 verbeteringen als kanshebbers voor De Blije Reizigers Prijs 2013: HTM stelt via hoteliers anonieme OV-chipkaarten op gebruikersvriendelijke wijze ter beschikking aan hotelgasten zodat zij zorgeloos met het Nederlandse OV kunnen reizen Stefan de Konink; digitale pionier, voorvechter van Open Data en voorzitter van Stichting Open Geo, voor...

Lees meer

NS houdt zich niet aan afspraken treintoiletten

NS houdt zich niet aan de toezegging, die minister Schultz in 2011 aan de Tweede Kamer heeft gedaan, over de inzet van toiletloze treinen. Toegezegd was de toiletloze treinen (die uiterlijk in 2025 van de baan zullen verdwijnen) alleen op trajecten in te zetten die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ook zou NS helder aan reizigers communiceren over welke trajecten het gaat, zodat reizigers...

Lees meer

Elektrificatie dringend gewenst

Kort na de Tweede Wereldoorlog werd Dr.Ir. F.Q .Den Hollander President-directeur van NS. Hij rekende snel uit dat elektrificering van spoorlijnen leidde tot veel lagere kosten in de exploitatie. Onder zijn bewind is het hele toenmalige hoofdnet van NS onder de draad gebracht en NS was het eerste bedrijf in Europa dat de stoomlocomotieven volledig afschafte. NS liep voorop. Elders in Europa...

Lees meer

Trein naar België fors duurder vanaf december

NS Hispeed wil per december de heringevoerde intercity naar België flink in prijs verhogen. Hiervoor hebben de consumentenorganisaties in het Locov de Tweede Kamer gewaarschuwd. Hoewel de reistijd met de Beneluxtrein per december juist langer wordt, moeten reizigers hiervoor minstens 8% meer gaan betalen. Voor overstappende reizigers vanaf een reguliere NS-trein valt de prijsverhoging nog...

Lees meer

Rover ontevreden over herfstvakantie op het spoor

Rover is zeer ontevreden over de prestaties op het spoor tijdens de herfstvakantie. Veel reizigers werden gedupeerd door (uitgelopen) werkzaamheden, vertragingen en te korte treinen. Rover ontving 800 klachten over volle treinen tijdens de herfstvakantie, wat grotendeels te wijten is aan de enorme hoeveelheid buitendienststellingen op het spoor waar door NS bovendien slecht op werd...

Lees meer

Gelieve in de herfstvakantie niet te reizen

Een kleine bloemlezing uit mijn mailbox: 1. Beste Arriën en anderen, Het was deze week weer diep treurig met het droefenisduo ProRail/NS. Zelden heeft de aanleg van een fietstunneltje in Bilthoven zoveel reizigers gedupeerd als deze week. Gepland en ongepland door misrekening van spoorcapaciteit en nakomende seinstoringen. Verder de hele week 2x extra overstappen tussen Zwolle en Leeuwarden...

Lees meer