Skip to main content

2013: ons jaar in vogelvlucht

2013 was een veelbewogen jaar in het OV. Wat heeft Rover dit jaar allemaal bereikt? En welke ontwikkelingen moesten we juist met lede ogen aanzien? Fyra2013 was zonder twijfel het jaar van de Fyra. De technische problemen van de treinen verbloemden bijna ons bezwaar dat de reiziger te zwaar werd gedupeerd door het afschaffen van de Beneluxtrein. Samen met TreinTramBus en Beneluxpendelaar hebben...

Lees meer

Eindelijk: een tijdelijk reisproduct voor studenten

Vanaf 1 januari 2014 kunnen studenten met een geldig studentenreisproduct die niet kunnen reizen omdat hun OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is, gebruik maken van het zogeheten tijdelijk studentenreisproduct. Daarmee kunnen ze binnen een uur verder reizen. Het enige dat ze nodig hebben is een andere (anonieme of persoonlijke) OV-chipkaart. Dagelijks vragen ongeveer 400-500 studenten...

Lees meer

Het papieren treinkaartje in 2014 afgeschaft?

Deze week was in de media te lezen dat het papieren treinkaartje in 2014 verdwijnt. Rover krijgt hierover veel vragen van reizigers. Incidentele reizigers hoeven zich geen zorgen te maken: er zal altijd een vorm van een (vol tarief) papieren treinkaartje blijven bestaan. Het papieren kortingskaartje wordt pas afgeschaft als de problemen met langeafstandskorting zijn opgelost. Al in het eerste...

Lees meer

Acties NS tegen overvolle treinen Kersenboogerd

Met het ingaan van de nieuwe dienstregeling is de spits-intercitystop in Hoorn-Kersenboogerd komen te vervallen. Ondanks de toezegging van NS om dit op te vangen met de inzet van voldoende materieelcapaciteit, zijn er bij Rover veel klachten binnengekomen over overvolle treinen rond dit station. Dit maakt een toch al vervelende verandering nog extra pijnlijk voor de reizigers op...

Lees meer

Oplossing voor privégebruik NS-Business Card

Er is een oplossing in zicht voor reizigers die problemen ervaren met privégebruik van de NS-Business Card. Terwijl NS hieraan werkt, bestaat de mogelijkheid om voorlopig nog even gebruik te maken van het oude Trajectabonnement. Rover en het OV loket ontvangen veel klachten van werknemers die reizen met een Trajectabonnement van NS dat wordt vergoed door de werkgever. Zij krijgen van hun...

Lees meer

NS geeft beleid stations overslaan toe

Het is wel degelijk beleid van NS om bij vertraging soms een station over te slaan. Dat blijkt uit een brief van NS aan Rover. De erkenning is opvallend, want NS heeft Rover altijd voorgehouden dat het overslaan van stations geen beleid is en er sprake zou zijn van incidenten. Staatssecretaris Mansveld vindt het overslaan van stations “in principe niet acceptabel.” Toch ontvangt Rover er steeds...

Lees meer

Doorgeslagen veiligheid

Treinen zijn veruit het veiligste vervoermiddel. Het treinongeluk bij de Singelgracht in Amsterdam waarbij één dode viel was het eerste grote ongeluk na tien jaar. Op de Nederlandse wegen vallen elk jaar 800 doden en tienduizenden zwaar- en lichtgewonden. Ondanks deze duidelijke cijfers blijft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) steeds absurdere eisen stellen aan de...

Lees meer

Einde ‘kastje-muur’ in zicht

De OV-bedrijven en TLS gaan concrete stappen zetten om een einde te maken aan de loketten-warboel rond de OV-chipkaart. De eerste stap moet op 1 februari aanstaande zijn gezet. Dan zorgen de bedrijven ervoor dat reizigers niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. Als de reiziger zich meldt bij een klantenservice die zijn vraag of probleem niet kan oplossen, wordt hij doorgeleid...

Lees meer

Meldpunt nieuwe dienstregeling gelanceerd

Rover heeft ook dit jaar een meldpunt geopend voor de nieuwe dienstregeling. Via www.rover.nl/dienstregeling2014 kunnen reizigers zowel klachten als complimenten kwijt over dienstregeling 2014, met betrekking tot zowel de trein als het stads- en streekvervoer. Rover wil de meldingen gebruiken om de dienstregelingen met vervoerders te evalueren en zich sterk te maken voor verbeteringen. In...

Lees meer

Reiziger wil concurrentie voor 9292-app

De reiziger ziet graag concurrentie verschijnen voor de reisplanner-app van 9292. Dit blijkt uit een vergelijkende test van reisinformatie-apps in het stads- en streekvervoer, uitgevoerd door reizigersvereniging Rover. Uit de test zijn de apps OV Info Beta (voor android) en Openbaar Vervoer (voor iPhone) als beste OV-apps gekozen. Reizigers geven echter aan nog veel mogelijkheden te missen op...

Lees meer

NS verlengt aantal volle spitstreinen

Met ingang van de nieuwe dienstregeling biedt NS meer capaciteit op een aantal ritten. Dat laat NS in een brief aan Rover weten naar aanleiding van de klachten uit ons meldpunt volle treinen. Daarnaast treft NS een aantal aanvullende maatregelen om overvolle treinen tegen te gaan. NS laat Rover weten een Taskforce in het leven te hebben geroepen om lijnen waarover het laatste...

Lees meer

Open brief aan NS over gele vertrekstaten

Het Brabants Dagblad gaf Rover gelegenheid een open brief aan de NS-directie te publiceren. Afgelopen zaterdag verscheen onderstaande brief in de krant over het voornemen van NS de gele vertrekstaten af te schaffen. Rover zal zich later deze maand samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov nog buigen over een formaal advies mbt dit voornemen. Geachte NS-directie, Op 4 december...

Lees meer

De OV-kaart voor studenten

In het regeerakkoord staat dat er drastisch bezuinigd moet worden op de OV-kaart voor studenten. Twee dagen voor de beëdiging van het kabinet sprak ik Jeroen Dijsselbloem, die mij vertelde dat deze bezuiniging in het regeerakkoord was gekomen zonder overleg met ter zake kundige Kamerleden. De OV-kaart voor studenten werkt goed voor studenten, onderwijsinstellingen en de OV sector. Studenten...

Lees meer

Openheid treinvertragingen via Spoormonitor.nl

Voor het eerst kunnen treinreizigers de vertragingskans per trein voor hun reis inschatten. Die gegevens zijn gepubliceerd op Spoormonitor.nl, een gezamenlijke website van Treinreiziger.nl, Voor Beter OV en Rover. Uit de monitor blijkt dat treinen vooral na middennacht vaak te laat zijn. Overdag is de trein van 18:54u van Amsterdam Sloterdijk richting Lelystad het vaakst te laat. Die trein had...

Lees meer

Papieren spoorboekje weer in de winkel

Vanaf woensdag 4 december ligt het papieren minispoorboekje weer in de winkel. Treinreiziger.nl en Rover besloten na het succes van vorig jaar om dit jaar wederom een compact intercityspoorboekje uit te geven. In januari verschijnt bovendien een aanvullend spoorboekje met alle treintijden voor korte afstandsreizen. Beide boekjes samen geven het complete beeld en zijn verkrijgbaar via alle...

Lees meer

Organisaties tegen bezuiniging Studenten-OV

Rover heeft zich aangesloten bij het brede maatschappelijke signaal dat vervoersbedrijven, studentenvertegenwoordigers en milieuorganisaties vandaag middels een artikel in Trouw en advertentie in de Metro geven tegen het afschaffen van de Studenten OV-chipkaart. De betrokken organisaties publiceren vandaag onderstaande open brief aan de Tweede Kamer: Aan: de onderwijscommissie van de Tweede...

Lees meer

NS wil gele vertrekstaten weghalen

NS heeft aan de consumentenorganisaties in het Locov advies gevraagd over het geleidelijk afschaffen van de gele vertrekstaten. Komend jaar zou het aantal moeten verminderen tot minstens één set per station; grote stations houden er meer. NS vraagt ook advies aan de consumentenorganisaties over een alternatief, dat in 2015 de gele vertrekstaten geheel zou moeten vervangen....

Lees meer