Skip to main content

Blog: burger buiten beeld

De Nationale Ombudsman publiceerde de afgelopen week een rapport waarin hij vaststelt dat bij talloze overheidsprojecten uiteindelijk de burger buiten beeld blijft. Het meest actuele voorbeeld zijn de Persoon Gebonden Budgetten(PGB’s). De Nationale Ombudsman constateert met recht en reden dat bij grote overheidsprojecten de kosten te laag worden geschat en de baten te hoog en dat de...

Lees meer

De Reiziger nummer 5.2015 is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 5 (september) 2015 is verschenen. Met daarin onder meer de volgende onderwerpen: Het slechte nieuws brengen: communicatie in NS-taal ‘NS communicatie’ heeft bij veel treinreizigers een plekje in het vocabulaire. In de praktijk wordt hiermee vooral de informatievoorziening naar de reiziger bedoeld. Vaak komt die nogal houterig over en is hij niet altijd...

Lees meer

Vakantieblog: bereikbaarheid voorop

Zelfs de auto kost het moeite om de bergweggetjes te bedwingen die naar de top leiden van één van de grotere heuvels in het berglandschap van de Ardennen. Eenmaal aangekomen bestaat de beloning uit weidse vergezichten en dichtbegroeide bossen. En een eenzame doch comfortabele abri van de TEC. Een blik op de dienstregeling leert dat de eenzame bergtop op weekdagen driemaal per dag...

Lees meer

Rover teleurgesteld over uitstel werkzaamheden Assen

Rover betreurt het heel erg dat ProRail heeft besloten de aanpak van het spoor rond het station Assen met een jaar uit te stellen. Niet alleen loopt de bouw van het nieuwe station in Assen mogelijk ernstige vertraging op, met grote overlast voor de reizigers, maar het kan ook gevolgen hebben voor Groningen. De aanpak van het spoor rond station Assen wordt een jaar uitgesteld. ProRail heeft de...

Lees meer

NS Extra: extra service in ruil voor minder privacy

NS zoekt 10.000 vrijwilligers om NS Extra te testen: een interessante nieuwe dienst waarbij reizigers automatisch geld terug kunnen krijgen bij een gemiste check-out. Reizigers die zich willen opgeven moeten zich er wel van bewust zijn dat NS hiermee toestemming krijgt om je reisgedrag te volgen. Deelnemers aan de proef NS Extra krijgen binnen een paar dagen automatisch een e-mail als ze op...

Lees meer

Kritiek op schrappen van sprinters tijdens SAIL

Stoptreinreizigers tussen Rotterdam en Gouda en tussen Nijmegen en Wijchen zijn volgende week de dupe van het evenement SAIL: wegens personeel- en materieelgebrek kiest NS ervoor de sprinterdiensten op deze plekken te halveren om rond Amsterdam voldoende capaciteit te kunnen bieden. Rover wil van NS weten of er een andere oplossing mogelijk is. Woensdag 19 tot en met vrijdag 21 augustus...

Lees meer

Verwarring door OV-chippalen station Zutphen

Station Zutphen blinkt al niet uit als duidelijk overstapstation door de bekende wirwar aan OV-chippalen. Dit wordt er niet beter op doordat Syntus nu de kleur rood gebruikt op de chippaal: de huisstijlkleur van Arriva. Daarbij veroorzaken de trage chippalen lange wachtrijen. De consumentenorganisaties in het ROCOV Gelderland vragen de vervoerders om verbeteringen. Recent ontving het ROCOV...

Lees meer

NS-samenreiskorting nu vooraf beschikbaar voor heen- én terugreis

Wie in de NS-kaartautomaat samenreiskorting op de OV-chipkaart wil laden, kan dit voortaan meteen voor de heen- én terugreis doen. Hiermee is NS deels tegemoet gekomen aan de wens van Rover het gebruik van samenreiskorting te versimpelen; voor veel reizigers was het onduidelijk dat dit product voor de terugreis opnieuw bij de kaartautomaat opgehaald moest worden. Sinds het afschaffen van...

Lees meer

Eropuit in de zomer: voordeel voor Roverleden

Nog even van het mooie weer genieten? Bekijk vooral eens onze gratis wandelroutes, allen met het OV bereikbaar.Houd als Roverlid daarnaast onze ledenpagina in de gaten voor verschillende voordeeltjes. Via Koopuwticket.nl is voor Roverleden zoals altijd tal aan kortingen beschikbaar op kaartjes voor onder meer dierentuinen en pretparken. Naast onderstaande selectie biedt de website ook...

Lees meer

Blog: een half uurtje op station Hilversum

Beteuterd kijkt de reizigster haar man aan. Het is hem wel gelukt om door het poortje te komen. Ook haar volgende pogingen mislukken. Als een Berlijnse muur houdt de muur van poortjes het stel bij elkaar vandaan. Totdat de man in actie komt: door aan zijn kant van de muur uit te checken, opent het poortje en kan zijn wederhelft erdoor. “Misschien kan ik boven weer inchecken”, bromt...

Lees meer

Uitloop werkzaamheden Utrecht CS?

Rover schrok zich een ongeluk toen donderdag in de media te lezen was dat de verbouwing van station Utrecht CS een jaar langer zou gaan duren. De grote verbouwing veroorzaakt al veel overlast in de vorm van vertragingen, buitendienststellingen en gemiste overstappen door spoorwijzigingen. De berichtgeving blijkt echter onjuist.   Het station wordt volgens planning opgeleverd. Wel is er...

Lees meer

NS informeert reizigers over poortjesprobleem Hilversum

NS is reizigers op station Hilversum gaan informeren over het feit dat sommige overstappers teveel betalen bij het passeren van de poortjes. Vaste reizigers op het traject hebben een bericht ontvangen via de NS-app en voor passanten zijn posters opgehangen. NS heeft de posters gebaseerd op de tekst die Rover zelf dreigde op te hangen als er niet snel bekendheid aan het probleem zou worden...

Lees meer

Blog: informatie bij storingen

Zaterdag werd Nederland geteisterd door een hevige storm. In de getroffen provincies werden automobilisten aangeraden om niet op reis te gaan. Ook de spoorwegen werden getroffen door omvallende bomen. Dat de treindienst uitviel is te begrijpen, maar waarom ook de informatie? Drie verslagen van Roverleden: Amsterdam"Chaos en verwarring in Amsterdam. Ik heb het station gelaten voor wat het was en...

Lees meer

OV loket: "vraag geen €7,50 voor nieuwe OV-chipkaart"

Reizigers met een OV-chipkaart moeten hun kaart elke vijf jaar ‘gratis’ kunnen laten vervangen. Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, vraagt openbaar vervoerbedrijven om de vijfjaarlijkse bijdrage van 7,50 euro die reizigers voor een nieuwe kaart moeten betalen, te “heroverwegen”. De kosten van de kaart kunnen volgens het OV loket ook in de tarieven...

Lees meer

Reizigers betalen soms te veel bij overstap op Hilversum

Per dag betalen tientallen NS-reizigers te veel als zij op station Hilversum poortjes moeten passeren bij een overstap. Dit ontdekte Rover na een klacht van een reiziger. NS kan slechts een beperkt deel van de getroffen reizigers persoonlijk hierop attenderen, waarna deze reizigers zelf in actie moeten komen om het teveel betaalde bedrag terug te vragen. Rover wil dat NS de poortjes op station...

Lees meer

Buitendienststelling bij Eindhoven

ProRail en NS bezorgen de reiziger een onaangename mededeling. Tussen Eindhoven en Limburg zal de reiziger drie weken hinder ondervinden van beperkt treinverkeer. Dat betekent drie weken lang extra overstappen op bussen en drie weken langere reistijden voor veel reizigers. Dat betekent grote problemen voor reizigers met een rolstoel, een kinderwagen of een rollater. Het ergerlijke is dat dit...

Lees meer

Rover positief over benoeming interim-directeur NS

Rover is positief over de benoeming van Roger van Boxtel tot interim-president-directeur van NS. Het is voor het functioneren van het bedrijf belangrijk dat snel wordt voorzien in de door het vertrek van Timo Huges ontstane vacature, gezien het grote maatschappelijke belang van NS. Rover wenst de heer Van Boxtel succes in deze functie en ziet uit naar een plezierige samenwerking.

Lees meer