Skip to main content

Blog: "Events my boy, events"

Dit is een beroemd citaat van de Engels Prime minister MacMillan. Op een vraag van een journalist wat politici het meest bedreigt, zou hij geantwoord hebben: “events, my boy, events”. Timo Huges was op zich goed bezig. Hij zette de reiziger op plaats één, twee en drie. Hij ging de verkokering binnen NS te lijf. Hij maakt een einde aan de oorlog tussen NS en ProRail....

Lees meer

NS-topman uit functie na fraude bij aanbesteding

Het dossier Limburg heeft NS-topman Timo Huges genekt. Rover betreurt de gang van zaken bij NS en begrijpt dat de positie van Huges onhoudbaar is geworden. Rover vindt dat NS zou moeten stoppen met meebieden op regionale concessies. Er is nog niet veel bekend over de eventuele rol van NS-topman Huges in de Limburgse fraudezaak. Vrijdag begonnen het te rommelen bij NS rond het gesjoemel in...

Lees meer

Noorse lessen: RUTER

The Lonely Planet schrijft over Noorwegen: “ It is is the most expensive country of Europe but you can not afford to miss it”. Dat geldt zeker voor het Noorse Openbaar Vervoer. RUTER RUTER is de naam van het bedrijf dat het openbaar vervoer verzorgt in de agglomeratie Oslo. Zelden heb ik een klantvriendelijker OV-bedrijf gezien. De agglomeratie Oslo telt 1,24 miljoen inwoners en is...

Lees meer

Openbaar debat ‘Gezond verkeer in Rotterdam: de tussenstand’

De Rotterdamse afdelingen van Rover en de Fietsersbond organiseren op 9 juni een politiek debat over gezond verkeer in Rotterdam. Het is een vervolg op het verkiezingsdebat ‘Rotterdam, hét centrum voor gezond verkeer’ in 2014. Daarin vonden de politici in meerderheid dat voetgangers, fietsers en openbaar vervoer prioriteit moeten krijgen in het centrum van Rotterdam. Het...

Lees meer

Stationspoortjes: na al die jaren toch nog verrassingen

Dertien jaar na de eerste NS-proef met gesloten poortjes is het nu dan zo ver dat steeds meer stations worden afgesloten. Lastige gevolgen hiervan zoals onbereikbare stationswinkels en de noodzaak van omlopen wanneer het station een doorgang vormt tussen twee delen van een stad, zijn geen verrassing en al jarenlang een punt van discussie. Desondanks brengen de gesloten poortjes na al die jaren...

Lees meer

Noorse lessen: Flytoget

Tussen Oslo en de luchthaven van Oslo rijdt de Flytoget om de tien (!) minuten met een snelheid van 210 kilometer per uur. De treinen zijn comfortabel en ruim voorzien van bagagerekken bij de deuren. Handig voor reizigers met zware bagage. Op het portier van de rijtuigen staat in zes talen: WELKOM. In de trein liggen tijdschriften met informatie over Oslo. Kaartjes zijn soepel te krijgen per...

Lees meer

Professionals buigen zich over soepele OV-reis in SummerChallenge

In het kader van samenwerkingsinitiatief Samen op Reis buigen jonge professionals zich over de vraag hoe een OV-reis zo soepel mogelijk kan verlopen. Ook Rover neemt deel aan deze “SummerChallenge”. Reizigers ervaren het OV vaak als versnipperd. Reden voor Rover en Urgenda om in 2013 te starten met het samenwerkingsinitiatief Samen Op Reis, waar nu vele OV-partijen aan deelnemen met...

Lees meer

Station Deurne genomineerd voor Pluk van de Pettefletprijs

Rover-bestuurslid Michel Lintermans is met Coöperatie Stationspark Deurne genomineerd voor Pluk van de Pettefletprijs 2015. Juryvoorzitter Flip van Duijn (zoon van Annie M.G. Schmidt) heeft in het VARA-radioprogramma Vroege Vogels de drie provinciale kandidaten voor de landelijke Pluk van de Pettefletprijs bekendgemaakt. Naast Lieke Vullings met een plan voor een Gelders oerbos en Bob...

Lees meer

Verhoren Fyra-enquête van start

De parlementaire enquêtecommissie is begonnen met de openbare verhoren over het Fyra-debacle. Rover-voorzitter Arriën Kruyt mocht als eerste getuige de aftrap doen. Bekijk hier het verhoor van Arriën Kruyt door de parlementaire enquêtecommissie._ Het is duidelijk dat er veel fouten zijn gemaakt in het Fyra-debacle. De technische kwaliteit van de Fyra-treinen vormde...

Lees meer

Rover zoekt waarnemers voor het nationale DRIS onderzoek

Rover zoekt waarnemers! Rover wil onderzoeken hoe het in Nederland gaat met de reisinformatie op busstations: klopt de informatie op de digitale borden; en is het duidelijk? Op veel busstations staat een zogenoemde “DRIS”. Dat is een bord waarop de werkelijke vertrek- en aankomsttijden van de bussen vermeld staan. Als een bus vertraagd is, dan zou dit bord dus moeten aangeven hoe laat de bus...

Lees meer

Blog: Limburg

Er is mij door velen gevraagd wat Rover vond van het feit dat de NS-dochter Abellio samengewerkt heeft met een corrupte directeur van Veolia om de aanbesteding voor het Limburgse OV te winnen. Het antwoord was dat Rover gaat voor het belang van de reiziger en niet over de vraag welke vervoerder de concessie wint. In een eerdere fase van het aanbestedingstraject heeft Rover gesteld dat het...

Lees meer

NS International verbetert voorlichting geld terug bij vertraging

De vertraagde internationale treinreiziger kan sinds kort betrouwbaardere informatie vinden op de website van NS International over zijn recht op geld terug bij vertraging. Rover had al langer hier op aangedrongen. Voorheen stelde NS namelijk ten onrechte op de website dat alleen compensatie wordt uitgekeerd over een specifieke vertraagde trein, in plaats van de hele reis. Voor overstappers kan...

Lees meer

Treinreizigers ontevreden over grote gevolgen treinstoringen

Reizigers oordelen minder positief over reizen met de trein, blijkt uit de klanttevredenheidscijfers van NS en ProRail over het eerste kwartaal van 2015. De consumentenorganisaties in het Locov wijten de ontevredenheid aan de gevolgen van enkele grote verstoringen. Wanneer de verstoringen verholpen waren, bleken NS en ProRail niet in staat de dienstregeling weer op te pakken. Hoewel het klimaat...

Lees meer

Blog: Klanttevredenheid in CAO

HTM en de vakbonden zijn in Den Haag al enige tijd met elkaar in conflict. Ze kunnen het niet eens worden over de hoogte van de nieuwe personeelslonen. Ook is er wrevel bij de vakbonden over een voorstel van de HTM-directie om een klein deel van de lonen te laten afhangen van de prestaties van de Haagse vervoerder in de OV-barometer. Tegenover elke 0,1 punt hogere waardering zou 0,2 procent...

Lees meer

Eropuit in het voorjaar: voordeel voor Roverleden

Het is volop voorjaar en later deze week moet dit ook in het weerbeeld te zien zijn. De vele vrije dagen deze maand bieden wellicht een mooi moment om eropuit te trekken. Met het OV, per fiets of te voet. Bekijk vooral eens onze wandelroutes, allen uiteraard met het OV bereikbaar. Speciaal voor Roverleden zijn er daarnaast weer leuke kortingen. Voordelig naar de Pinksterraces of de...

Lees meer

Zorgen om Limburgse OV-aanbesteding

Rover-Limburg maakt zich zorgen over het gesjoemel met de aanbesteding van het Limburgse bus- en treinvervoer. Dat zegt woordvoerder Kees Braam in een uitzending van AvondGasten. Het hele gedoe rond de aanbesteding is voor de reiziger niet van belang, maar de gevolgen zouden wel merkbaar kunnen worden.   Het handelen van enkele personen heeft gevolgen voor een grote groep reizigers. De...

Lees meer

Schoon openbaar vervoer

Iedereen rijdt graag in een schone trein of bus. De werkelijkheid is soms anders. Een belangrijke bron van vervuiling is de reiziger zelf. Van verpakkingen, koffie- en etensresten tot de gratis krant Metro: het zou enorm helpen als reizigers geen afvalresten op de vloer achterlaten maar bij aankomst op een station of halte dit in een vuilnisbak deponeren. Aan vuilnisbakken kunnen de vervoerders...

Lees meer