Skip to main content

ProRail, FMN en NS: hoe nu verder?

Dat de scheiding van NS en ProRail slecht uitpakt voor reizigers is een open deur. NS en andere railvervoerders hebben belang bij veel en tevreden reizigers. Prorail heeft dat belang niet. In 2013 is de reizigerstevredenheid afgenomen. Dat is zuur voor NS, omdat veel ontevredenheid veroorzaakt wordt door buitendienststellingen en storingen bij wissels, seinen en stroom. NS kan daar weinig aan...

Lees meer

Terechte kritiek op ProRail

Uit een geheim advies van topadviseur Jaap Bierman klinkt stevige kritiek op ProRail. Dit meldt de volkskrant vandaag. Bierman concludeert dat de overheid de strikte scheiding tussen NS en ProRail ongedaan moet maken om de aanhoudende problemen met het treinverkeer structureel te kunnen oplossen. Rover heeft twijfels bij een fusie van de spoorpartijen, maar kan Biermans analyse zeker delen....

Lees meer

Problemen voor reizigers Hoorn Kersenboogerd

Sinds de nieuwe dienstregeling, half december, stapelen de problemen voor treinreizigers in Hoorn Kersenboogerd zich op. De extra stops van de intercity naar Amsterdam Centraal in de spits zijn vervallen.  De intercity’s die nog wel in Kersenboogerd stoppen zijn geregeld te vol. En de Sprinter naar Schiphol en Hoofddorp valt om de haverklap uit omdat deze bij vertraging wordt ingekort tot...

Lees meer

Versnippering OV-landschap zorgt voor veel klachten

Het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer, kreeg in het vierde kwartaal van 2013 veel klachten over de versnippering in het openbaar vervoer.  De verschillende procedures en systemen die vervoerders hanteren leiden tot onbegrip en kosten reizigers vaak geld. Het OV loket is in 2008 door Rover met steun van het Ministerie I&M opgericht als onafhankelijke ombudsman voor...

Lees meer

“Beperk overlast voor Haagse tramreizigers”

Er moet meer worden gedaan om de overlast voor tramreizigers door werkzaamheden aan de brug op de Laan van Meerdervoort te voorkomen. Dit schrijft Rover-afdeling Den Haag in een brief aan de Haagse gemeenteraad. De Roverafdeling ziet het niet zitten dat het plaatselijke tramverkeer in de zomer langdurig worden onderbroken en stelt voor maar één spoor tegelijk buiten dienst te stellen.  ...

Lees meer

Ingrid Thijssen

Ingrid Thijssen heeft haar vertrek aangekondigd als directeur van NS Reizigers per 1 maart 2014. Zij gaat naar een energiebedrijf. Haar vertrek verrast, maar zo hoort dat bij een overgang van het ene bedrijf naar het andere. Bert Meerstadt en zij waren het gezicht van NS naar buiten. Nu zij beiden kort na elkaar vertrekken wordt er bij NS een tijdperk afgesloten. Een tijdperk waarin NS minder...

Lees meer

Veel belangstelling voor papieren spoorboekje

Er is veel belangstelling voor het papieren spoorboekje dat door Treinreiziger.nl en Rover wordt uitgegeven. Binnen een maand hebben de stationswinkels van Ako en Bruna al extra exemplaren moeten bestellen.  Het is voor het eerst in drie jaar dat het volledige papieren spoorboekje weer te koop is. De NS schafte het papieren spoorboekje in 2010 af, omdat er te weinig mensen gebruik van...

Lees meer

Goedkoper reizen naar België en Duitsland

De trein naar België is per 15 december duurder geworden, ondanks de bezwaren van de consumentenorganisaties en het feit dat de trein juist 11 minuten langer onderweg is. Gelukkig zijn er nog wel wat manieren om voordeliger te reizen, wij zetten er een aantal op een rij. Voor reizigers naar België kan het voordeliger zijn om de reis te knippen in een binnenlands deel tot aan het grensstation en...

Lees meer

Vooral uit Noord-Holland meldingen volle treinen

De eerste twee weken van januari ontving Rover 473 klachten over volle treinen. Dat zijn meer klachten dan in dezelfde periode in 2013 binnenkwamen (334). Vorig jaar werden vooral de Flevolijn en de trajecten Leiden-Rotterdam en Hoorn-Amsterdam genoemd, ook dit jaar scoren deze trajecten weer hoog in de top 10. Nieuwkomer dit jaar is station Hoorn-Kersenboogerd, waar het verdwijnen van de...

Lees meer

"NS te snel met weghalen gele borden"

Dynamische reisinformatie is niet geschikt om als volledig alternatief te dienen voor statische informatie zoals de gele borden op het station. Dit stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS.  De consumentenorganisaties waarschuwen NS niet te snel op de zaken vooruit te lopen met het voornemen de gele vertrekstaten drastisch in aantal te verminderen. NS wil dit...

Lees meer

Problemen met onderhoudstoestand wissels

Op diverse stations en trajecten in het land hebben reizigers vandaag last van uitvallende treinen, ook in de spits. ProRail heeft diverse wissels buiten gebruik gesteld in afwachting van vervangende onderdelen. Het betreft een aantal wissels van het type waarop vorige week in Hilversum een trein is ontspoord. De afgelopen dagen waren er al plaatselijk korte onderbrekingen van het treinverkeer...

Lees meer

Waar is de spoorwegpolitie gebleven?

De vakbonden voeren maandag 20 januari actie tegen het verdwijnen van de politie op de stations. Reizen moet veilig kunnen gebeuren. Dat is van belang voor het personeel van de vervoerbedrijven én voor de reizigers. Ooit had NS zijn eigen spoorwegpolitie. De spoorwegpolitie waren mannen en vrouwen, die dezelfde bevoegdheden hadden als de gewone politie. Zij waren daarnaast gespecialiseerd in...

Lees meer

Klimaatverandering en spoorwegen

Transport is in Engeland verantwoordelijk voor 23% van de schadelijke uitstoot van stoffen. Daarvan: Auto’s  45%  Vrachtwagens            25% Vliegtuigen 12% Scheepvaart 10% Bussen 6% Spoorwegen 1% Fietsen 1% Auto’s, vliegtuigen en vrachtwagens veroorzaken samen 82% van de uitstoot van schadelijke stoffen in het transport. Vliegtuigen...

Lees meer

Informatie over treintoiletten verbeterd

Rover is opgelucht, dat NS op haar website de informatie over de trajecten waar treinen zonder toilet rijden heeft aangepast. In het najaar hebben wij er nog op moeten wijzen, dat NS zich hier niet aan eerder gemaakte afspraken had gehouden. Daarom publiceerde Rover in november ook een eigen kaart, waarop de trajecten van de toiletloze treinen zijn aangegeven. Wel is ons opgevallen, dat NS over...

Lees meer

Juridische vraag: schade of letsel in het OV?

Rover werkt samen met ARAG, de juridisch dienstverlener van Nederland. Iedere maand geeft ARAG op onze website antwoord op een juridische vraag. Deze maand: wat zijn de rechten van de reiziger bij (letsel)schade? Een bus van Qbuzz vloog maandag bij Nij Beets uit de bocht met negen gewonden als gevolg. Dit soort ongelukken komen in het OV gelukkig niet vaak voor. Maar ook dichtbij huis kan...

Lees meer

Het openbaar vervoer in 2013

2013 was een overgangsjaar voor het OV. Er ontstond een cultuur van samenwerking bij de overheden, de OV-bedrijven en de consumentenorganisaties. Dit kwam mede door het door Rover en Urgenda gestarte project ‘Samen op reis’. Aan de Kruidvatactie voor goedkope kaartjes werd deze keer door alle OV-bedrijven meegedaan. Een mooi resultaat voor Samen op reis. Er werd overeenstemming bereikt over één...

Lees meer

Volledig papieren spoorboekje na 3 jaar teruggekeerd

Voor het eerst in 3 jaar is het papieren spoorboekje volledig teruggekeerd. Treinreiziger.nl en Rover geven hebben het terugkerende Spoorboekje uit in aanvulling op het al eerder uitgegeven minispoorboekje. Het aanvullende spoorboekje is vanaf vandaag verkrijgbaar via de AKO en stationswinkels van de Bruna. Online is het spoorboekje te koop via ako.nl en treinspoorboekje.nl. In 2010 schafte NS...

Lees meer