Skip to main content

“Kies voor gezonde, klimaatneutrale steden”

Rover heeft zich aangesloten bij een coalitie van organisaties die zich sterk maken voor actief, openbaar en schoon vervoer en een gezonde leefomgeving. Gezamenlijk roepen de organisaties diverse partijcommissies op om gezonde keuzes op te nemen in het programma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. In steden worden milieu- en bereikbaarheidsproblemen het meest gevoeld. Luchtvervuiling,...

Lees meer

Blog: De reizigers op plaats 1, 2 en 3

Dit beroemde citaat is van Timo Huges, die als directeur van NS het veld moest ruimen vanwege Limburg.Het vorige week verschenen ACM-rapport maakt klip en klaar duidelijk dat het in Limburg niet ging om de reiziger maar om het behoud van het monopolie van NS. Dat was overigens ook de eis van de Ondernemingsraad van NS en van de FNV. In een ander rapport maakt de ACM duidelijk dat het monopolie...

Lees meer

Werken aan het spoor met minder hinder voor reizigers

Staatssecretaris Dijksma stuurde vandaag een visie van de spoorsector over onderhoud van het spoor naar de Tweede Kamer. Aanleiding was een rapport waarin werd gesteld dat hiervoor de komende jaren te weinig budget beschikbaar zou zijn. Rover is blij dat het onderwerp van de visie is verbreed met de hinder van werkzaamheden voor de reizigers. Wij schreven hierover vorig jaar een notitie aan het...

Lees meer

Hoge boete voor NS in kwestie Limburg

De ACM heeft vandaag haar besluit over de gedragingen van NS bij de aanbesteding van Limburg bekend gemaakt. NS krijgt een boete van 41 miljoen voor fraude en economisch machtsbruik. Het economisch machtsmisbruik komt tot uitdrukking in het doen van een verlieslatend bod om concurrerende vervoerders af te troeven. Het is een nieuwe ontwikkeling dat de ACM een boete geeft voor een verlieslatende...

Lees meer

Blog: 'Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst'

Deze tekst siert met recht en reden het monument op de Afsluitdijk. Na rijp beraad besloten regering en Tweede Kamer destijds dat de Afsluitdijk gebouwd moest worden. Voor die dagen een gigantische investering, die zich uiteindelijk terugbetaald heeft. De dijken langs de voormalige Zuiderzee konden niet meer breken en Friesland kreeg een directe verbinding met Noord-Holland. Anno 2017 staan...

Lees meer

FNV staakt vrijdag op station Arnhem

FNV Spoor zet de aangekondigde estafettestaking helaas door. Ditmaal wordt er op vrijdagochtend 23 juni tussen 05.00 uur en 10.00 uur gestaakt op station Arnhem. Mogelijk vertrekken er daardoor vanaf die locatie minder of geen treinen. Ook het treinverkeer vanuit Nijmegen kan last ondervinden. Aangezien de aankondiging nu zo kort vantevoren is, kunnen reizigers en NS en ProRail zich minder...

Lees meer

NS-dienstregelingen 2017 en 2018: stand van zaken

De NS-dienstregeling 2017 bracht op diverse trajecten verbeteringen, maar leverde daarnaast ook veel klachten op. De klachten van reizigers gingen vooral over: veranderingen in de dienstregeling, stelselmatig te korte treinen en telkens terugkerende vertragingen. Dit voorjaar hebben we de klachten op een rij gezet en met NS besproken. Sommige klachten hadden te maken met de tijdelijke...

Lees meer

Opgelet: Woensdag Testdag bij NS

NS en ProRail hebben aangekondigd dat zij vanaf september elke woensdag een tienminutendienst met Intercity’s tussen Eindhoven en Amsterdam zullen testen. Reizigers zullen daardoor elke woensdag een andere dienstregeling treffen dan normaal, ook buiten het testgebied. Gebruikers van Sprinters, Intercity’s en de ICE moeten er rekening mee houden dat hun trein op woensdag eerder of later kan...

Lees meer

Ons blad De Reiziger nummer 4 (juli) is verschenen

Ons blad De Reiziger nummer 4 (juli) van 2017 is verschenen en valt één dezer dagen bij onze leden (digitaal of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen:   Mobiliteit in beweging Steden worden steeds groter en dorpen worden steeds kleiner. De manier waarop wij leven en reizen is in ontwikkeling maar het mobiliteitsbeleid staat al jaren stil. Tijd...

Lees meer

Blog: FNV staakt

FNV staakt omdat FNV een sterkere en grotere NS wil. Helpt dan een staking? Het gevolg van een staking is dat reizigers in de auto stappen. Leidt dat tot een sterkere of een grotere NS? FNV vindt dat NS in 2019 moet gaan bieden op de spoorconcessies in Groningen en in Friesland. NS wil dat ook wel, maar de Minister van Financiën heeft dat met steun van de Tweede Kamer verboden. Zou de Minister...

Lees meer

Reizigers nodeloos dupe van stakingen

FNV Spoor heeft verrassingsacties aangekondigd nu het ultimatum aan NS is afgelopen. Rover vindt dat de meningsverschillen tussen de vakbond en NS over de koers van het bedrijf niet over de rug van de reizigers moeten worden uitgevochten. Rover roept beide partijen op om zich tot het uiterste in te spannen om in gesprek te blijven over de onderwerpen waarover verschil van mening is. Rover...

Lees meer

Let op met kaartjes kopen voor de Rhein-IJssel-Express

De Rhein-IJssel-Express van Abellio tussen Arnhem en Düsseldorf (RE19) heeft een matige start gemaakt. De trein valt regelmatig uit en informatie hierover ontbreekt soms. Ook is het zoeken naar informatie over de mogelijkheden om een kaartje te kopen en over de sterk verschillende prijzen die daarbij horen. Koop je een doorgaand kaartje via NS, dan bestaat de kans dat je flink teveel betaalt....

Lees meer

Gastblog: Samenwerking cruciaal voor verbetering van het OV

“Ik begin er over te denken mijn OV-abonnement op te zeggen en een auto te kopen”, aldus een reiziger die het afgelopen kwartaal een klacht indiende bij het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer. Ik kwam opmerkingen van deze strekking verschillende malen tegen tussen de ruim 1700 klachten die tussen 1 januari en 31 maart 2017 bij ons binnen kwamen (zo’n 500 meer dan in dezelfde...

Lees meer

Volle treinen weer meer verspreid over het land

In april zagen we een opvallende stand van zaken in het Meldpunt Volle Treinen: de hele top 10 van meest genoemde volle treinen werd ingenomen door Intercity’s rond Amersfoort en Utrecht. In mei is dit beeld weer veranderd. In mei kwamen er 1364 meldingen bij Rover binnen over overvolle treinen. Daarmee zet de daling door die wij ieder jaar in het voorjaar zien. Naar verwachting gaat het aantal...

Lees meer

OV loket: geld terugvragen moet eenvoudiger

Als reizigers in het openbaar vervoer te veel betaald hebben voor hun reis of als een dienst waarvoor is betaald niet wordt verleend, dan moet het eenvoudiger zijn om geld terug te krijgen. Dat zegt het OV loket in een rapportage over het eerste kwartaal van 2017. Het OV loket vindt het niet juist dat reizigers die hun geld terug willen hebben, altijd zelf het initiatief moeten nemen. Het...

Lees meer

Blog: hip openbaar vervoer

Een klein beetje uiterlijk vertoon is best belangrijk voor het OV. Waar de reputatiebewuste automobilist zichzelf een Audi of een BMW cadeau kan doen, kunnen wij als OV-reiziger meestal niet kiezen of we nu in een gifgroene Connexxion-bus of een onopvallende regiotaxi stappen. In het OV wordt er dan ook lang en hard nagedacht over kleurstellingen en hippe namen om ons een aantrekkelijk product...

Lees meer

Blog: publiek-private samenwerking (PPS) op de Hogesnelheidslijn (HSL)

In de jaren negentig van de vorige eeuw werd besloten om Nederland aan te sluiten op het netwerk van Hogesnelheidslijnen, want anders zou Nederland het Jutland van Europa worden. Dat was een juiste opvatting, maar vervolgens maakte de Staat der Nederlanden een kapitale denkfout. De aanleg van de HSL van Amsterdam naar Breda en Antwerpen werd gegund aan een private onderneming, Infraspeed, die...

Lees meer