Skip to main content

EBS zoekt oplossing voor bereikbaarheid Voorne-Putten

Vervoerder EBS gaat samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en gemeente Hellevoetsluis op zoek naar een oplossing voor de verslechterde bereikbaarheid van een aantal wijken op Voorne-Putten. Deze toezegging deed de vervoerder nadat Rover-afdeling regio Rotterdam om opheldering had gevraagd. Sinds 9 december verzorgt EBS het busvervoer in Voorne-Putten. Het busnetwerk is hiermee...

Dienstregeling, Rotterdam, Afdelingsnieuws

Lees meer

Verkiezingsdebat over mobiliteit in Zuid-Holland

Wat doet de Provincie om reizigers door Zuid-Holland mobiel te houden? Rover heeft veertien ambities voor het openbaar vervoer. Praat of luister mee tijdens het verkiezingsdebat met kandidaat statenleden van bijna alle politieke partijen op donderdagavond 21 februari in Rotterdam. Met de provinciale verkiezingen in zicht is dit een goed moment om te horen hoe de politieke partijen de...

Politiek en lobby, Symposium, Den Haag, Zoetermeer, Holland-Rijnland, Drechtsteden, Rotterdam, Delft, Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee

Lees meer

Intercity Dordrecht – Venlo via Schiphol

In de loop van 2019 gaat NS op een aantal rustige uren in de week de Intercity’s Dordrecht – Duivendrecht en Venlo – Schiphol aan elkaar koppelen, waardoor een Intercity Dordrecht – Schiphol – Venlo ontstaat. Voor een aantal reizigers scheelt dit een overstap op Amsterdam Zuid. Rover en de andere consumentenorganisaties hebben positief op het voorstel geadviseerd. Op dit moment rijdt de...

Dienstregeling, Advies

Lees meer

"Met OV-chipkaart betaal je niet altijd het juiste bedrag"

Reizigers in het openbaar vervoer kunnen er niet blindelings vanuit gaan dat bij transacties met een OV-chipkaart het juiste bedrag in rekening wordt gebracht. Hierbij kunnen nog altijd fouten optreden, zo blijkt uit meldingen van reizigers. Het OV loket vindt dat OV-bedrijven de verantwoordelijkheid om transacties online te controleren soms teveel afschuiven op reizigers. In de nieuwste...

Betaalwijzen, OV ombudsman

Lees meer

Blog: hoe ver weg is de toekomst?

Afgelopen week werd het OV Toekomstbeeld 2040 gepresenteerd. In deze visie staat beschreven waar bestuurlijk Nederland samen met de vervoersbedrijven naar toe wil werken tot en met 2040. Ik schrijf het nogmaals, 2040. Dat klinkt ver weg. Zo ver zelfs, dat een nieuwsdienst zich pardoes verschreef en 2014 typte. Maar is het ook zo ver weg? Wie herinnert zich het jaar 1998 nog? Dit jaar staat nu...

Blog, Politiek en lobby

Lees meer

Veel klachten over volle treinen rond Zwolle

Het Meldpunt volle treinen van Rover registreerde 873 klachten over overvolle treinen in januari. Opvallend veel meldingen zijn afkomstig van reizigers rondom station Zwolle. Kwamen er in december nog 726 meldingen binnen bij Rover, in januari is het duidelijk gedaan met de vakanties. Met 873 klachten scoorden januari 2019 ongeveer gelijk aan januari vorig jaar (destijds 848 meldingen). Bijna...

Drukte in het OV, West-Overijssel

Lees meer

OV toekomstbeeld 2040 vraagt actie vandaag

Hoogfrequente treinen tussen de steden, goede verbindingen met de buurlanden en drempelloze aansluitingen tussen trein, bus en fiets. De openbaar vervoer-sector, het Ministerie van IenW en de provincies legden vandaag het laatste puzzelstuk van het OV Toekomstbeeld 2040. Rover waarschuwt dat grote investeringen echter al voor 2030 gedaan moeten worden. In het vandaag gepresenteerde...

Infrastructuur, Politiek en lobby

Lees meer

Rover buigt zich over NS-dienstregeling 2020

NS heeft haar voorstellen voor dienstregeling 2020 voorgelegd aan de consumentenorganisaties. Komende weken zal Rover de plannen bestuderen en samen met de andere consumentenorganisaties een advies uitbrengen. De voorgestelde wijzigingen in de dienstregeling voor 2020 zijn beperkt, met grotere wijzigingen moet worden gewacht op de oplevering van nieuwe infrastructuur. Rover is blij dat eind...

Dienstregeling, Advies

Lees meer

Ophef over digitale Kruidvatkaartjes

NS biedt voordelige dalurentreinkaartjes voortaan aan in de vorm van e-tickets, te beginnen met een actie bij het Kruidvat. Rover ontvangt honderden klachten over het besluit af te stappen van de wegwerpchipkaartjes. Rover heeft NS gevraagd om de tickets voortaan ook voor de OV-chipkaart aan te bieden. Veel reizigers wachten er op: de acties met voordelige dalurentreinkaartjes bij winkels als...

Tarieven, Betaalwijzen

Lees meer

Rover blijft hameren op één keer in- en uitchecken

Het steeds in- en uitchecken bij een overstap naar een andere vervoerder, het “omchecken”, is vijftien jaar na introductie van de OV-chipkaart bij Rover nog steeds een doorn in het oog. Dit obstakel voor de reiziger moet snel worden weggenomen, stelt de reizigersvereniging. Vandaag werd door de Staatssecretaris bekend gemaakt dat in het huidige systeem het ‘enkelvoudig in- en uitchecken’ er...

Politiek en lobby, Betaalwijzen

Lees meer

Blog: samen sta je sterker

Er is steeds meer interesse in internationaal spoorvervoer. Ik schreef er dan ook al meerdere keren over. Door ‘vliegschaamte’ zagen we de hashtag #meertreinenmindervliegen ontstaan. Afgelopen week stuurde de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu een brief met de laatste stand van zaken over internationale spoorverbindingen naar de Tweede Kamer. Veel verbeteringen zijn pas mogelijk op...

Internationaal, Blog

Lees meer

Deels uitgedunde dienstregeling door sneeuw

Rover is tevreden met het feit dat NS vandaag slechts deels een aangepaste dienstregeling heeft gereden. De consumentenorganisaties pleitten al eerder voor het meer flexibel hanteren van de zogenaamde LUD (Landelijk Uitgedunde Dienstregeling). Het was woensdag moeilijk te verkopen aan de reiziger: uiteindelijk viel er in de loop van de avond op veel plaatsen slechts een laagje sneeuw, terwijl...

Dienstregeling, Dienstuitvoering

Lees meer

Rover-Limburg in de bres voor stoomtrein

Rover-Limburg wil dat ProRail een nieuw wissel aanlegt bij station Valkenburg. De toeristische stoomtrein zou dan kunnen terugkeren in het Geulstadje, bovendien zorgt een wissel voor extra uitwijkmogelijkheden bij storingen. Veiligheid op het spoor gaat boven alles. Dus als er een wissel of een stuk spoor vervangen moet worden dan moet dat gewoon gebeuren. Zo schrijft Rover-Limburg op de...

Infrastructuur, Limburg, Afdelingsnieuws

Lees meer

HSL blijft zorgenkindje

Rover baalt ervan dat de problemen met de HSL nog altijd niet zijn opgelost. Wel is de reizigersvereniging tevreden over het feit dat NS met compensatie voor vaste reizigers komt. Vorig jaar kondigde NS nog aan per 1 januari de toeslag voor de Intercity Direct met 20 cent te verhogen. Na protesten van Rover was deze prijsverhoging van de baan. Geheel terecht, blijkt vandaag. Want ook in...

HSL, Dienstuitvoering

Lees meer

Blog: MaaS en Flex

Iedere periode kent zijn eigen modewoorden. In de OV-wereld is dat op dit moment MaaS: Mobility as a Service. Het idee van MaaS is dat verschillende mobiliteitsvormen integraal worden aangeboden. Met MaaS wordt zoeken, boeken en betalen voor een reis van deur tot deur makkelijker. Een reis die multimodaal is. Ruim voor de file wordt direct het juiste P+R-terrein gereserveerd en de OV-reis de...

Blog, Politiek en lobby, Mobiliteitsdiensten

Lees meer

Winterweer

Of er nu sneeuw komt of niet, de reiziger heeft last van de aangepaste dienstregeling. Rover is van mening dat deze landelijk uitgedunde dienstregeling (LUD) alleen mag worden ingezet bij zeer uitzonderlijk weer. Afgelopen zomer hebben de consumentenorganisaties in het LOCOV, waaronder Rover, nog een formele reactie aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu gegeven over de LUD. Naast...

Dienstregeling, Dienstuitvoering

Lees meer

“Declareer extra kosten door Schipholwerkzaamheden bij NS”

Rover roept reizigers die dit weekend extra kosten voor bus en metro hebben gemaakt wegens de werkzaamheden rond Schiphol, op om deze bij NS te declareren. NS heeft Rover toegezegd hier coulant mee om te gaan, echter wordt hier via de NS-website niet op gewezen. Wegens grootschalige spoorwerkzaamheden rondom Schiphol waren veel treinreizigers het afgelopen weekend aangewezen op alternatief...

Werkzaamheden, Klantenservice

Lees meer