Rover-afdeling Holland Rijnland maakt zich grote zorgen over de bereikbaarheid van station Leiden Lammenschans voor fietsers. Dat schrijft de Rover-afdeling in een brief aan de gemeenteraad van Leiden.
Station Leiden Lammenschans is voor bijna de helft van de Leidenaren het dichtstbijzijnde Intercity-station en daarnaast ook voor bewoners van Zoeterwoude en Leiderdorp de beste verbinding naar...
Rover heeft NS, GVB, Schiphol, gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland een concreet plan gestuurd voor de financiering van broodnodige OV-uitbreidingen. De noordelijke Randstad raakt steeds voller. Er zullen 230.000 woningen gebouwd worden en de klimaatopgave vraagt om veranderingen in mobiliteit. De bereikbaarheid van Schiphol kan ingrijpend verbeterd worden...
Ondanks economische groei, zijn er weinig investeringen van het kabinet in het OV. Reizigersorganisatie Rover is teleurgesteld dat in de Miljoenennota geen sprake is van nieuwe investeringen in het openbaar vervoer. Belangrijk is dat nieuwe investeringen worden gedaan.
De OV-investeringen die al lopen tot 2030 zijn volgens Rover onvoldoende om de groei van het aantal OV-reizigers op te...
Maandagochtend 17 september rijdt NS eenmalig extra snel met de Intercity naar Berlijn. Hiermee wil NS laten zien dat een snellere treinverbinding naar Berlijn mogelijk is. Wat deze actie echter ook duidelijk maakt, is dat een snellere verbinding alleen realiseerbaar is in ruil voor een langere reistijd voor andere reizigers. Althans zolang de infrastructuur op cruciale plaatsen niet wordt...
September is traditioneel de drukste maand van het jaar in het openbaar vervoer. Ook dit jaar lijkt september deze naam waar te gaan maken; tot nu toe kwamen al honderden klachten binnen in het Meldpunt Volle Treinen van Rover. Opvallend genoeg komen de meldingen vooral van buiten de Randstad.
De eerste 12 dagen van september leverde ruim 400 klachten op over volle treinen. Dit is iets minder...
Rover heeft NS gevraagd om meer duidelijkheid te scheppen over de tarieven van NS Flex. De prijs van een treinreis blijkt voor gebruikers van NS Flex enkele centen af te wijken. Rover ziet het liefst dat de tarieven gelijk worden getrokken.
Het prijsverschil ontstaat doordat de prijs van treinkaartjes normaal gesproken op 10 cent wordt afgerond, wat bij NS Flex niet het geval is. Een reiziger...
ProRail en NS organiseren met enige regelmaat een schouw van stations waarbij reizigersorganisaties kunnen aangeven waar zij tevreden over zijn en wat er beter zou kunnen. Deze week waren de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum aan de beurt.
De stations in Flevoland kwamen niet best uit de bus in het onderzoek dat Rover in 2016 deed naar gastvrije stations. Sindsdien is al veel...
Sinds 3 september vertrekken de Intercity’s van en naar Heerlen in de late avonduren op station Sittard vanaf het kopspoor spoor 20. Met deze wijziging komen NS en ProRail tegemoet aan een verzoek van Rover-Limburg om een robuustere aansluiting met de Randstad te creëren.
Voorheen vertrokken de Intercity’s van en naar Heerlen vanaf spoor 1B. Reizigers vanuit Eindhoven en de Randstad moesten...
Vanaf deze week kunnen reizigers kiezen voor achteraf betalen in het OV met ‘NS Flex’. Je reist dan met de OV-chipkaart op rekening, in plaats van op saldo dat eerst op de OV-chipkaart moet zijn geladen. Dit is een zeer welkome nieuwe ontwikkeling in het openbaar vervoer, maar het is nog niet voor alle reizigers aantrekkelijk. Zo ontbreekt afstemming met abonnementen van andere vervoerders en...
Na ruim 20 jaar neemt Ineke van der Werf afscheid van Rover. Rover is onder haar leiding uitgegroeid tot de reizigersorganisatie voor openbaar vervoer.
Ineke van der Werf begon in 1996 haar carrière bij Rover: eerst als vrijwillig bestuurslid, later als kantoorcoördinator en sinds 2008 als directeur. In deze periode heeft zij de organisatie geprofessionaliseerd, het beleid van de vereniging...
Rover wil dat er een reizigersprotocol komt dat in werking treed bij grote storingen op het spoor. In zo’n noodplan moet aandacht zijn voor opvang van reizigers, informatievoorziening en afspraken over alternatief vervoer.
Dinsdagavond was de wijde omgeving van Amsterdam per spoor compleet onbereikbaar. Ondanks de vele gestrande reizigers kwam er slechts een handvol klachten binnen bij...
Zowel NS als ProRail luidden deze week de alarmbel: het Nederlandse spoor loopt tegen de grenzen van zijn capaciteit aan. Volgens ProRail moet er vooral gekeken worden naar innovatieve oplossingen en heeft spooruitbreiding weinig zin. Rover is het daar niet helemaal mee eens: waarom zou er niet aan spooruitbreiding gedacht mogen worden? Wel is hiervoor een goede langetermijnvisie nodig.
Spoor...
Ons blad De Reiziger nummer 5 (september) van 2018 is verschenen en valt binnenkort bij onze leden (elektronisch of per post) op de deurmat. Met in deze editie onder meer de volgende onderwerpen:
Walter Etty: ‘Beter inspelen op veranderende rol OV en reiziger’
In de vorige De Reiziger blikte Arriën Kruyt terug op zijn Rover-voorzitterschap. In dit nummer dus de hoogste tijd voor een...
Rover publiceert een wandelgids waar naast verschillende wandelingen ook het openbaar vervoer centraal staat. Op 14 augustus is de gids Op Verkenning - 40 wandelingen met het Openbaar Vervoer verschenen. Het eerste exemplaar werd deze dag aangeboden aan wandelauteur John Jansen van Galen. RTV Bunschoten maakte een filmpje over deze middag.
In 2018 bestaat het door Rover uitgegeven tijdschrift...
Zeven jaar geleden voerde Rover samen met enkele andere consumentenorganisaties, patiëntenverenigingen en met het VVMC actie om in de toen nieuwe sprinters alsnog toiletten in te bouwen. Nu zijn de eerste omgebouwde sprinters een feit.
In 2009 deden de zogenaamde SLT-sprinters hun intrede op het spoor. Al voor die tijd had Rover samen met andere consumentenorganisaties fel geprotesteerd...
De tram en het RandstadRail blijft het belangrijkste OV in Den Haag, waarop de bus een aanvulling vormt. Dit schrijft Rover-Den Haag in een brief aan het College B&W, in reactie op het idee om mogelijk trams door bussen te vervangen.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ziet de kosten van beheer en onderhoud aan de railinfrastructuur steeds hoger worden. Tegelijk staat de...
Staan in een volle trein is natuurlijk nooit fijn, maar deze hete zomer levert dit extra klachten op van verhitte reizigers. “Echt lekker op elkaar geplakt staan bij 30 graden!”
Met 437 klachten was juli geen heel drukke maand in het meldpunt volle treinen. In de zomer is het dan ook rustiger in het OV. Toch zijn er ook in de rustige zomer klachten over piekmomenten, onder meer bij...