Skip to main content

Advies: meer treinen naar Keulen, Antwerpen en Schiphol

Meer vroege treinen naar Schiphol Airport en een betere dienstregeling rond Roosendaal: hiervoor pleit Rover samen met andere consumentenorganisaties in het advies aan NS over Dienstregeling 2021. Ook wil Rover meer treinen vanuit Nederland naar Keulen.

Rover is blij met het voorstel van NS om op zondag meer treinen te laten rijden tussen Nijmegen en ’s-Hertogenbosch. Hiermee neemt NS een advies over dat de gezamenlijke consumentenorganisaties vorig jaar gaven. Rover hoopt dat NS ook op andere trajecten deze keuze gaat maken. Wat Rover betreft zou ieder station in Nederland op elke dag van de week tenminste twee treinen per uur per richting moeten hebben.

Rover is ook blij met de voorgenomen betere aansluitingen op stations Baarn en Tiel. We hebben wel aandacht gevraagd voor eerste en laatste verbindingen rond Geldermalsen. We adviseren in het weekend een late trein toe te voegen vanuit Utrecht naar Tiel en bij voldoende vervoervraag ook een vroege trein vanuit Tiel naar Utrecht zodat reizigers er niet op achteruit gaan.

Roosendaal
Rover en de andere consumentenorganisaties zien ruimte voor meer verbeteringen. Met name de dienstregeling rond Roosendaal kan beter. We vragen NS snel de tweede stoptrein per uur tussen Roosendaal en Antwerpen te gaan rijden. De regio wacht al enkele jaren op deze verbetering. Ook zouden de vertrektijden van de Sprinter Roosendaal-Dordrecht aangepast kunnen worden. Het zou dan mogelijk moeten zijn om in Dordrecht een aansluiting te bieden op de Intercity naar Rotterdam Centraal.

Londen, Keulen en Parijs
Rover is positief over de komst van extra Eurostar-treinen naar Londen en dat enkele treinen naar Berlijn 10 minuten sneller op hun bestemming zullen zijn. In het advies vragen we om uitbreiding van het aantal treinen naar Keulen. Het aantal reizigers op deze verbinding groeit al jaren sterk, maar toch groeit het aanbod niet. Wel keert vanaf december de nachttrein naar Wenen terug. Dat juichen wij uiteraard toe.

Rover is kritisch over het verlagen van de frequentie van de Thalys naar Parijs. Hier staat tegenover dat enkele treinen worden verlengd zodat er meer zitplaatsen worden geboden op veel gevraagde vertrektijden. Dit is een goede stap maar volgens Rover zou daarnaast juist de frequentie moeten worden verhoogd zodat overdag elk uur een Thalys rijdt. Ook  heeft Rover vragen bij een wijziging van de vertrektijden van de Thalys naar Marne-la-Vallée/Disneyland. Vorig jaar werd deze vervroegd maar deze wijziging nu weer teruggedraaid. Rover ziet liever de ochtendtrein op het huidige vroege tijdstip vertrekken zodat reizigers voor de opening van Disneyland kunnen arriveren.

Dienstregeling