Skip to main content

ProRail erkent slechte prestaties en werkt aan verbetering

ProRail werkt er hard aan de betrouwbaarheid van het spoor te verbeteren. Dat dit hard nodig is, blijkt uit de jaarcijfers die vandaag zijn gepresenteerd. De cijfers laten zien dat het nog niet goed gaat op het spoor. Er zijn veel storingen en vertragingen. De prestatie-afspraken met de overheid staan onder druk. Wel laten maart en april een voorzichtige verbetering zien. Omdat de Tweede Kamer...

Werkzaamheden, Prestaties

Lees meer

Achtergrond: wat gaat er mis bij de nieuwe busvervoerders?

Vernieuwd maar niet verbeterd Wat gaat er mis bij de nieuwe busvervoerders? Er komen opvallend veel klachten uit regio's waar de bussen overgingen naar een ander vervoersbedrijf. Zelden hadden reizigers zoveel last van een concessiewisseling. Waarom gaat het dit jaar zo grootschalig mis? Dit artikel verscheen deels eerder als opinie in Magazine Personenvervoer RRReis...

Lokaal, Prestaties

Lees meer

Blog: een dating-app of op tijd rijden?

Wat een dilemma: willen we als reiziger liever treinen die op tijd rijden of een leuke app voor meer sociale interactie? Gelukkig hoeft helemaal niemand antwoord te geven op deze overbodige vraag. Want het is natuurlijk helemaal geen keuze die gemaakt hoeft te worden. Al bleek dat vandaag niet voor iedereen even duidelijk. De wensen van de treinreiziger zijn echter heel duidelijk: meer treinen,...

Prestaties

Lees meer

Nieuw HSL-debacle onaangename verrassing

Rover is onaangenaam verrast door het nieuwe hoofdstuk dat voor het hoofdpijndossier Hogesnelheidslijn is aangebroken. Er kan niet langer met goed fatsoen een toeslag voor deze treindienst gevraagd worden, vindt Rover. Er rijden per direct minder treinen over de hogesnelheidslijn. De reden: bouwfouten in bruggen en viaducten waardoor scheuren beginnen te ontstaan. Er gelden nu zoveel snelheidsbeperkingen...

HSL, Prestaties

Lees meer

Veel klachten over nieuwe busvervoerders

Reizigers die vorige maand te maken hebben gekregen met een nieuwe busvervoerder in hun regio, klagen steen en been over vertragingen en uitval. Rover baalt van de overlast en vraagt om compensatie van reizigers. Rover krijgt opvallend veel klachten over vertragingen en uitval van ritten sinds de nieuwe dienstregeling van start is gegaan. Het gaat met name om de delen van het land waar met de nieuwe...

Dienstuitvoering, concessies, Prestaties

Lees meer

“ProRail en NS moeten prestaties spoor snel weer verbeteren”

ProRail en NS moeten snel grip krijgen op de problemen die het spoor teisteren. Met deze boodschap is Rover in gesprek gegaan met beide partijen. Nadat Rover de noodklok luidde over de toenemende vertragingen op het spoor, kwamen NS en ProRail met een analyse. Oorzaken worden hier vooral gelegd bij problemen met de infrastructuur, werkzaamheden op het spoor, snelheidsbeperkingen op de HSL wegens...

Prestaties

Lees meer

Rover luidt noodklok over vertragingen spoor

Rover heeft NS en ProRail om opheldering gevraagd over de vele vertragingen op het spoor. De prestaties moeten snel weer op orde worden gemaakt, stelt Rover. NS en ProRail hebben toegezegd met een analyse te komen.  Het jaar 2023 was een zwaar jaar voor de treinreiziger, zo blijkt uit klachten die bij Rover binnen zijn gekomen. De cijfers bevestigen dit: het aantal NS-reizigers dat met minder...

Prestaties

Lees meer

Rover vraagt alles-uit-de-kast-plan van ProRail

De kwetsbaarheid van het spoor door het personeelsgebrek bij ProRail blijft tot zeker 1 oktober een rol spelen. Dit heeft ProRail aan Rover laten weten. Rover vraagt om een alles-uit-de-kast-plan en ruimhartige compensatie voor reizigers die naar alternatief vervoer moesten uitwijken. Minder treinen omdat ProRail onvoldoende personeel beschikbaar heeft op de verkeersleidingpost, de reiziger krijgt...

Prestaties

Lees meer